برای دولت برنامه تعیین نکنید

گروه سیاسی/ «برنامه‌ای که 24 میلیون نفر به آن رأی دادند را نمی‌توان کم یا زیاد کرد و باید در تمام 4 سال به آن عمل کرد.» این پاسخ مستدل حسن روحانی به کسانی است که می‌خواهند پیش از پایان مهلت قانونی دولت دوازدهم، کار دولت را پایان‌یافته تلقی کنند. اما روحانی دیروز در هیأت دولت به همگان یادآوری کرد که مطابق هنجارهای مردمسالاری و البته قانون اساسی، تا مردادماه 1400 کشور باید مطابق خواست نتیجه انتخابات اردیبهشت 1396 اداره شود. این خط‌مشی‌گذاری هم می‌تواند در اداره کشور باشد و هم اداره سیاست خارجی که این روزها محل بحث است. بر این اساس، او خطاب به این جریان‌ها تأکید کرد که تا آن هنگام، «تنها رئیس جمهوری برای دولت خط‌مشی و برنامه تعیین می‌کند.»
از جمله این خط‌مشی‌ها، تدوین لوایح برای رفع کاستی‌های اداری و اجرایی کشور است. بر این سیاق، رئیس جمهوری به لوایح متعدد و کارگشای دولت اشاره کرد که در مجلس یازدهم بایگانی شده است، درحالی که به گفته او «برخی از لوایح دولت در مجلس با تغییر یک جمله در 5 دقیقه می‌تواند به قانون تبدیل شود» اما گویا عده‌ای به جای توجه به این لوایح، می‌خواهند با طرح‌های جایگزین و مشابه، راه طی شده را بار دیگر طی کنند. البته مهم‌ترین لوایح، بودجه است که روحانی از نمایندگان خواست آن را به عنوان گامی برای همکاری دولت و مجلس بررسی کنند.
ضرورت شنیدن صدای واحد از کشور
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در هیأت دولت، با اشاره به ایجاد فضا و فرصت بهتر و هموارتر شدن جاده فعالیت دیپلمات‌های کشور در ماه‌های گذشته در زمینه سیاست خارجی و کشورهای همسایه، منطقه و جهان تأکید کرد: برای پیشرفت و رسیدن به نتیجه در دیپلماسی نیازمند شنیده شدن صدای واحد و یکی شدن سلیقه‌ها هستیم که البته این به معنای تابعیت مجلس از دولت نیست.


رئیس جمهوری، به اختیارات رئیس جمهوری و دولت طبق اصل 134 قانون اساسی اشاره و تصریح کرد: باید قانون‌های بالادستی یعنی اسلام و قانون اساسی به عنوان قوانین مهم و اساسی مورد توجه و عنایت و مبنا باشد. او پس از این تأکید به قانون اساسی برای اداره کشور، ادامه داد: تنها رئیس جمهور برای دولت خط‌مشی و برنامه تعیین می‌کند به همین دلیل مردم پای صندوق آرا می‌آیند و به شخص رئیس جمهور و به برنامه رئیس جمهور رأی می‌دهند که صدا و سیما خیلی خوب ترویج کرد که مردم پای صندوق می‌آیید و به فرد رأی نمی‌دهید، بلکه به برنامه رأی بدهید و مردم هم به برنامه رأی دادند و برنامه‌ای که 24 میلیون نفر به آن رأی دادند را نمی‌توان کم یا زیاد کرد و باید در تمام 4 سال به آن عمل کرد چرا که مردم یک روز رأی می‌دهند و 4 سال عمل می‌خواهند. روحانی، با تأکید بر اینکه باید صدای کشور در سیاست خارجی واحد و رفتار پخته‌تر، سنجیده‌تر و با دوراندیشی بیشتر باشد، تصریح کرد: باید منافع ملی اصل باشد و منافع جناحی را کنار بگذاریم.
روحانی در ادامه، بودجه 1400 را نخستین کار مشترک دولت دوازدهم و مجلس یازدهم دانست و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد، با همکاری یکدیگر بودجه را در زمان مناسب تصویب کرده تا برای اجرا ابلاغ شود. او با بیان اینکه در این چند ماه گذشته فرصت انجام کار مشترک بین دولت و مجلس به‌وجود نیامده است، افزود: مجلس محترم لوایح دولت را در یک اتاق بایگانی و سونامی طرح‌ها را شروع کرده است که اشکال ندارد، اما این برخلاف اهداف بلند و توسعه کشور است و با همکاری، بهتر می‌توانیم پیش برویم.
چشم‌انداز امیدبخش، پیام بودجه 1400
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، نخستین پیام بودجه 1400 را ارائه یک چشم‌انداز بسیار روشن و امیدبخشی برای سال 1400 دانست و درباره چیستی این امیدبخشی تصریح کرد: این نه بر مبنای اینکه می‌خواهیم با کسی مذاکره و یا توافق کنیم یا توافق نکنیم، بلکه در چارچوب محاسبات دولت است. مسیر کشور در همه حوزه‌ها از جمله کشاورزی و صنعتی، همین امروز و
به رغم شرایط جنگ اقتصادی، نسبت به شش ماهه پارسال، هم سه ماهه دوم تابستان نسبت به سه ماهه دوم سال گذشته، کاملاً در مسیر امیدوارکننده است.
او درباره دیگر زوایای اعلام شرایط مناسب‌تر اقتصادی برای سال 1400 گفت: این پیام را از طریق اینکه در سال آینده 2میلیون و 300 هزار بشکه نفت خواهیم فروخت، اعلام کردیم و در سال آینده هم قدرت تولید 2میلیون و 300 هزار بشکه و هم قدرت فروش داریم و خواهیم فروخت.
رئیس جمهوری درباره این پیش‌بینی از فروش نفت که با انتقادهای بسیاری مواجه شده بود، افزود: دنیا این پیام را بخوبی دریافت کند که شرایط تولید و فروش نفت جمهوری اسلامی ایران در سال آینده با دو سال قبل کاملاً متفاوت خواهد بود هرچند که ممکن است کاسبان تحریم و یأس‌آفرینان خیلی از این علامت خوشحال نشوند، اما به هر حال این چراغ امیدی برای ملت بزرگ ما نسبت به سال آینده است.
روحانی در عین حال عدم اتکا به نفت را پیام دیگر بودجه سال آینده برشمرد و تصریح کرد: این به معنای عدم فروش نفت نیست بلکه نفت را استخراج می‌کنیم و می‌فروشیم و از این فرصت استفاده می‌کنیم چراکه نباید جلوی درآمدها و منابع درآمدی مردم را بگیریم اما مهم این است که بودجه جاری اتکایی به نفت نداشته باشد اما برای توسعه کشور حتماً به صورت مستقیم از بودجه یا از طریق صندوق توسعه از نفت استفاده می‌کنیم. رئیس جمهوری با تأکید براینکه باید در سطح جهانی به عنوان یک قدرت بزرگ صادرکننده باشیم، تصریح کرد: اگر ایران می‌توانست 10 میلیون بشکه نفت در سال 90 و 91 صادر کند، نمی‌توانستند کشور را تحریم کنند و وقتی صادرات نفت‌ 2 میلیون بشکه باشد، براحتی تحریم می‌کنند و بدانید این تضعیف قدرت ملی است.
 رئیس جمهوری با بیان اینکه اگر صادرات پتروشیمی و بازار محصولات غذایی شما دو برابر و صادرات صنایع معدنی و تولیدات معدنی 3 برابر امروز باشد، قدرت تحریم شما را ندارند، گفت: اگر بازار دنیا دست شما باشد و در جهان حضور دارید، نمی‌توانند حضور شما را حذف کنند و این کار امکا‌پذیر نیست و وقتی پایین می‌آید براحتی می‌توانند اذیت کنند.
گاز و برق رایگان برای کم مصرف‌ها
روحانی دومین پیام بودجه را نگاه حمایتی به معیشت مردم و همچنین به اقشار کم‌درآمد دانست و با اشاره به دو مصوبه روز گذشته دولت درباره آب و گاز، اضافه کرد: در برق امید مردم را به کم مصرفی تشویق و پاداشی را برای این کم‌مصرفی مشخص کردیم. یعنی اگر مصارف در حدی که اعلام شده، باشد برق به صورت صددرصد و کاملاً مجانی خواهد بود.
او با اعلام اینکه مشترکانی که در مصرف برق مراعات کنند تا پایان سال‌جاری و سال آینده 30درصد پول برق پرداخت نمی‌کنند، افزود: در گاز و آب نیز از محاسبه اول دی، مشترکین کم مصرف طبق چارچوب اعلامی، مبلغی پرداخت نمی‌کنند و این به عنوان یکی از افتخارات بزرگ دولت دوازدهم است که از یک طرف آب، برق و گاز برای اقشار کم‌درآمد مجانی شده است و از طرف دیگر مردم کاملاً مطمئن باشند که در رشد و توسعه خودکفا هستیم.
رئیس جمهوری همچنین به اقدامات دولت در زمینه سدسازی، تصفیه و مهار آب و کاهش تلفات اشاره و تصریح کرد: پس از انجام این اقدامات اساسی، آب را مجانی کردیم یعنی این دولت شعاری عمل نکرد و در 7 سال در مسیر خوداتکایی و خودکفایی و بعد در زمینه حمایت برای مردم کم درآمد جامعه عمل و حرکت کردیم که این سیاست کلی دولت است.
دستور روحانی برای نصب سانتریفیوژهای جدید
روحانی همچنین به سیاست کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در سال 98 اشاره و تأکید کرد: کشورهایی که در برجام ماندند، به تعهدات خود درست عمل نکردند و الان نصب سانتریفیوژهای مدرن و جدید IR2M در نطنز نیز امر جدیدی نیست که عده‌ای از اروپایی‌ها نوحه و عزا به پا کردند و سینه‌زنی می‌کنند چراکه قبلاً اعلام کردیم.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه کاهش تعهدات قابل برگشت است، هر زمان طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل کردند، ما هم بر‌می‌گردیم، افزود: بازگشت به تعهدات اصلاً زمان نمی‌برد و تنها یک اراده است همان‌طوری که پای برجام شکسته شد و آن آدم کم سواد تاجرمسلک یک کاغذ را خط‌خطی کرد، نفر بعدی یک کاغذ خوب بگذارد و قشنگ امضا کند تا سر جای اول بر‌گردیم و اصلاً زمان نمی‌برد. رئیس جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به بارندگی‌های اخیر در جنوب کشور و تأکید بر اینکه مبنای دولت باید بر مبنای تغییرات اقلیم باشد، افزود: طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه 2هزار و546 میلیارد تومان برای جبران خسارات سیل و آب و فاضلاب استان خوزستان پرداخت شده است. روحانی به تلاش‌ها و اقدامات وزارتخانه‌های نیرو، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و کشور برای حل مشکلات مردم در جنوب کشور اشاره و تأکید کرد: نمی‌گذاریم مردم در مشکل باشند و باید با اقدامات پیشگیرانه جلوی این حوادث گرفته شود.
در هر صورت واکسن کرونا به دست مردم می‌رسد
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به تلاش‌های دولت و بانک مرکزی برای خرید واکسن کرونا از یکی از کشورهای خارجی و آغار واکسیناسیون در کشور، تأکید کرد: البته مردم بدانند در هر اقدامی در بخش دارویی، تجهیزاتی و واکسن باید 100 لعن و نفرین به ترامپ بفرستیم چراکه با ایجاد مشکلات و آزار برای حل انتقال و جابه‌جایی ساده با تلفن یا سوئیفت، همه کشور باید هفته‌ها و گاهی ماه‌ها درگیر شود و این جماعت خبیث در کاخ سفید به بهداشت مردم و معلولین رحم نکردند. روحانی تصریح کرد: البته این بدان معنا نیست که مردم فکر کنند واکسن به دست آنها نمی‌رسد و به هر قیمتی باشد از این مشکلات عبور می‌کنیم.