اهمیت و ضرورت کسب سواد سلامتی در عصر حاضر

جعفربای‪-‬ اینک که جامعه بشری مورد هجوم ویروس خطرناک کرونا قرار گرفته و این پدیده خبیث، بی‌امان قربانی می‌گیرد و سبک زندگی همه انسان‌ها را در کره زمین دگرگون ساخته و منجر به پیدایش روشی جدید در زندگی شده است می‌بایست از این مسئله نه به عنوان تهدید بلکه فرصتی برای رشد و ارتقا سواد حفظ سلامتی خودمان استفاده کنیم.
در سواد حفظ سلامتی مهارت لازم برای نگهداشت جسم وجان مان از هجوم انواع بیماری‌ها را کسب می‌کنیم. ابعاد سواد سلامتی هم کالبد جسمانی و هم روح و روان آدمی را شامل می‌شد و هدفش رشد کمی عمر همراه با توسعه کیفی‌اش است.تاریخ بشریت نشان می‌دهد هر ازگاهی پاندومی یا حمله ویروسی روح و روان آدمی را پریشان می‌کند و آرامش را از زندگی سلب می‌نماید و همچنین پیامد‌های بسیار وخیمی را به همراه دارد.
کسانی از این گونه حوادث جان سالم به در می‌برند که از سواد سلامتی لازم برخوردارند. اینک که جنگ با کرونا، رعایت قرنطینه خانگی را الزامی نموده باید بیش از هر زمان دیگر به سواد سلامتی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا با رعایت عمومی پروتکل‌های بهداشتی، سلامت همگانی را تضمین کنیم.
در چنین شرایطی تمامی انسان‌ها در تلاش‌اند تا با رعایت اصول بهداشتی سالم بمانند. از مهم‌ترین کوشش‌های آدمی ضمانت بقا اوست. چون می‌خواهد به گونه‌ای زندگی کند تا جسم و روحش سالم و تندرست باشد و زندگی راحتی توام با نشاط و خوشی را برای او فراهم نماید.


سواد سلامتی در بحران‌های خاص که سلامتی تهدید جدی می‌شود بسیار حائز اهمیت است. افزون بر بهبود کمیت عمر این سواد موجب ارتقا کیفیت زندگی می‌شود. چقدر زندگی کردن مهم است ولی چگونه زندگی کردن مهمتر می‌باشد چون امکان زندگی بهینه‌ای را برای فرد فراهم می‌کند.چگونگی سلامت جسمانی و روانی زیربنای کیفیت زندگی آدمی را تعیین می‌کند و سایر امور تابعی از سلامتی اوست. انسان‌ها در پرتو سلامتی می‌توانند کار و فعالیت داشته باشند. تفکر و اندیشیدن برای هرگونه تلاشی در سلامتی حاصل می‌شود.
حل مشکلات، ابداع و نوآوری و چالش‌ها همه در سلامتی انجام می‌شود و عقل سالم در بدن سالم است. همچنین گمراهی و انحراف از بیماری پدید می‌آید. سلامتی مظهر حیات آدمی می‌باشد و به واسطه آن ماهیت وجودی انسان را به اثبات می‌رساند و به همین دلیل کوشش در کسب سواد سلامتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
همچنین کشورهایی که سطح سواد سلامتی بالاتری دارند در پاندمی‌ها موفق‌تر عمل می‌کنند. یکی از شاخص‌های مهم ترقی کشورها میزان رعایت بهداشت عمومی می‌باشد که ارتباط معنا داری با سطح سواد سلامتی جامعه دارد. آموزه‌های سواد سلامتی باید با تکرار از سوی خانواده، نهاد مدرسه، رسانه و سایر نهاد‌های فرهنگی و آموزشی نهادینه شود و سپس به صورت عناصر فرهنگی بخش مهمی از فرهنگ عمومی جامعه تلقی گردد. فقدان سواد سلامتی در اقلیت جامعه تهید جدی برای اکثریت جامعه
محسوب می‌شود.