رقابت تاریخی ایران و ترکیه

فتح اله دهقان‪-‬ تاریخ جهان آموزنده و سراسر پند واندرز است.البته برای آنان که واقع بین واهل عبرتند.باز هم به گواه تاریخ، جهان به کام آنا نی بوده که واقع بینی و پراگماتیسم بودن را سرلوحه خود قرار داده اند.
سیاست مداران،دولت مردان واقع بین در راستای رسیدن به اهداف علاوه بر مد نظر قراردادن تجربیات تاریخی، سیاست‌ورزی خود را بر مدار نظرات، تئوری‌ها، اصول مسلم وتعریف شده علم سیاست انجام میدهند.
به حکم عقل، مکاتب فکری بشری، عرف و تجربه تاریخی، سیاست‌ورزی باید توسط اهل سیاست، نخبگان، متخصصین آشنا به امور و مسلط به شرایط ملی، منطقه‌ای و جهانی
صورت گیرد.


تاریخ همسایگی ایران وعثمانی و ترکیه کنونی حکایت از رقابت مستمر میان دو کشور بوده است. تاریخ روابط سیاسی ایران وعثمانی از قرن دهم تا سیزدهم هجری قمری در واقع شرح جنگهای خونین 400ساله آنهاست. تنشها، اختلافات، جنگ‌ها، مذاکرات و معاهدات متعدد میان دو کشور شاهد این مدعا است.
به گواه تاریخ در هنگام اقتدار ایران،رقبای ما از در صلح و صفا درآمده و در هنگام فتور وسستی بویژه در گسست‌های تاریخی از هر حربه‌ای برای ضربه زدن به اقتدار ایران غفلت نکرده اند.
دنیای پیچیده، تودر تو و مشبک کنونی توسط نخبگان، متخصصین آگاه به اموراداره می‌شود. روندحوادث و رویدادها و واقعیتهای موجود دنیای کنونی حکایت از آن دارد، توسعه و پیشرفت کشورها و رازموفقیت آنها توجه
به نظرات کارشناسان وبه کار بستن ایده‌های آنان و استفاده از نخبگان و متخصصین است.
در خصوص روابط ایران و ترکیه توسط نخبگان و اهل فن، تحلیل‌ها وپیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.به عنوان مثال دکتر یداله کر‌یمی پور
در کتاب« مقدمه‌ای برایران و همسایگان»
سال 1379بر این باور است؛دو کشور ترکیه و آذربایجان، بزرگترین دشمنان یکپارچگی و تمامیت ارضی ایران هستند.هم او در صفحه 142همان کتاب می‌گوید؛اما تهدید ناشی از کانون جمهوری آذربایجان در دهه‌های آینده،دغدغه و دلمشغولی اصلی ایران
خواهد بود.
حال سوال ما از دستگاه سیاست خارجی این است تا چقدر نظرات کارشناسان در خصوص تنظیم روابط ایران و ترکیه مورد توجه قرارگرفته است؟اقدامات ایران در جریان به اصطلاح کودتای فتح اله گولن و همکاری با اردوغان آیا با اصول علم سیاست سازگار بود؟
به گواه تاریخ وبا استناد به روند رویدادها وحوادث جاری منطقه‌ای و جهانی، ترکیه درچارچوب رقابت تاریخی با ایران و به مقتضی شرایط زمانی ومکانی از فرصتهای پیش آمده در جهت منافع خود برای پیشی گرفتن از کشورمان دریغ نکرده و نخواهد کرد. عقل به ما حکم می‌کند تنظیم روابط با این کشور و سیاست‌گذاریها بر اساس اصول علم سیاست و روابط بین‌الملل باشد.
همچنین ازنظر کارشناسان، صاحب نظران و نخبگان در این خصوص استفاده شود.مجریان نیز از میان متخصصین آگاه به‌ علم سیاست انتخاب شوند.
برایند این روال، سیاست‌گذاری صحیح است که موجب تقویت اقتدار کشورمان شده و فرصت سوءاستفاده را از رقبای تاریخی ما سلب خواهد کرد.
در هر حال شایسته است همگان توجه کنند با ترکیه به عنوان یک رقیب سیاست ورزی شود، دیگر اینکه در استفاده بهینه از فرصتهای مکتسب برای تضعیف رقیب نباید دریغ کرد.