تحلیل نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری

از تحلیل آمار نتایج  انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در استان تهران ( که حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است) به دست مى‌آید:
 ۱- کل مشارکت در استان تهران معادل ۶۶ درصد افراد واجد رای ( فقط ۲ درصد بیش از سال ۹۲) و بسیار کمتر از میانگین در کل کشور  در سال۹۶(حدود ۷۸ درصد) بوده است.
 ۲- در شهرستان تهران (‌به عنوان پرجمعیت‌ترین از میان ۱۶ شهرستان در استان تهران)  که تعداد واجدان رای  در آن حدود ۶۰ درصد ‌کل واجدان در استان تهران است حدود ۶۷ درصد مشارکت داشتند و ۳۳ درصد خاموش بودند. به بیان دیگر از هر ۳ واجد اعطای رای، ۱ شهروند در شهرستان تهران ، رای نداده است!
 ۳-  رای دهندگان به آقای روحانی در شهرستان تهران معادل ۷۰ درصد و به آقای رئیسی معادل ۲۶ درصد بوده اما در کل استان تهران به ترتیب ۶۹ و ۳۰ درصد بوده‌است که نشانگر تاثیر‌گذاری رای‌ها در استان تهران به کل کشور و نتیجه نهایی انتخابات است زیرا رای آقای روحانی در استان تهران حدود ۱۰ درصد بیش از میانگین رای ایشان در کل کشور است.


 ۴- رای ۷۸ درصدی در شهرستان متمکن شمیرانات به آقای روحانی در کنار رای تقریبا برابر آقایان روحانی و رئیسی در دو شهرستان محروم‌: قرچک و بهارستان‌، کم و بیش نشانگر پایگاه اقتصادی این دو کاندیدای ریاست‌جمهوری است که بیانگر میزان حساسیت موضوع ها و مسائل اقتصادی در میان رای دهندگان تهرانی است.
5- در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت آقای روحانی اینک با دو چالش مواجه است: الف- وجود خیل عظیم  یک سومى‌شهروندان تهرانی که در انتخابات مشارکت نداشتند  و در اصل، دارای رای خاموش هستند که مى‌بایست این نوع رای، تحلیل محتوا شود. ب- وجود جهت‌گیری اقتصادی (‌علاوه بر جنبه های سیاسی) در رفتار رای دهی شهروندان تهرانی که با مراجعه به نتایج انتخابات در استان‌های دیگر هم کم و بیش، این نتیجه‌گیری تایید می‌شود مبنی بر تحلیل موانع شکل‌گیری اقتصاد پویا  در جهت فقرزدایی از جامعه و ایجاد اشتغال که از جمله آنها وجود دولت پنهان و در سایه است. بنا به بسیاری از نظریه‌های حوزه توسعه، خرده نظام سیاسی دارای نقش تعیین کننده در خرده نظام های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. بنابراین آقای روحانی پیش از هر اقدامى‌باید پیرامون موانع موجود بر سر راه ایجاد اقتصاد پویایی که زاینده اشتغال و رقابت است اندیشه کند و از رهنمود صاحبان اندیشه‌ که فارغ از قدرت و ارزش‌های ناهمسو با توسعه هستند،
بهره جوید.
* عضو هیات علمى‌دانشگاه و مدیر گروه مسائل و آسیب‌های اجتماعی در انجمن جامعه‌شناسی ایران