مصادره نفت لیبی به بهانه تروریسم

گروه بین الملل ، پرستوبهرامى‌راد: لیبی کشوری با ذخایر نفتی غنی به پایگاه بزرگ تروریست‌ها تبدیل شده است.این کشور بویژه بعد از  سرنگونی رژیم قذافی در سال 2011، به دلیل فقدان دولت مرکزی قدرتمند، عرصه قدرت نمایی تروریسم شده است.همچنین لیبی حلقه اتصال بوکوحرام و گروههای القاعده و داعش درآفریقا وغرب آسیا شده است‌؛ عملکردی که بر امنیت مصر، تونس، الجزایر، مصر، چاد، نیجر و حتی کشورهای اروپایی اثر زیان باری داشته است.تسلط داعش بر چاه‌ها و مخازن نفت و گاز در لیبی در کنار بنادر و پایگاهای دریایی مانند سرت سبب شده است تا  شرایط مناسب برای این گروه در ارتباط با انجام اقدامات تروریستی در اروپا فراهم شود.نکته حائز اهمیت اینجاست که تروریست‌های تکفیری از تجارب نفت فروشی عراق و سوریه نهایت بهره را کسب کرده اند. مجموعه این شرایط باعث شده است که داعش و گروه‌های تروریستی بعد از شکست در خاورمیانه ، به لیبی و قلب آفریقا اسباب کشی کنند.
براساس گزارش رویترز، در پی حمله خونین داعش به قبطی‌ها در مصر، ارتش این کشور مقرهای گروه‌های افراط‌ گرا در لیبی را برای دومین روز متوالی بمباران کرد. منابع نظامى‌و شاهدان عینی اعلام کردند که مصر حملات هوایی جدیدی را علیه پادگان‌های گروه‌های افراط ‌گرا در لیبی انجام داده اند.داعش روز شنبه مسئولیت حمله به قبطی‌ها را برعهده گرفت.
در حالی که دولت لیبی حملات دو روزه قاهره به این کشور در پی حمله داعش به اتوبوس قبطی‌ها در المنیا را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت لیبی خوانده، وزارت خارجه مصر اعلام کرده این حملات برای دفاع از خود و قانونی است.همچنین «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر تأکید کرد‌: «مهاجمانی که در حمله المنیا دست داشتند در لیبی آموزش دیده بودند.» یک منبع نظامى‌در لیبی با اعلام مشارکت نیروهای «خلیفه حفتر»،فرمانده نیروهای لیبرال موسوم به ارتش ملی لیبی در حملات هوایی ارتش مصر به شرق لیبی فاش کرد این حملات مقدمه‌ای برای عملیات گسترده‌تر در این کشور بحران زده است. مصر همپیمان نیروهای تحت امر خلیفه حفتر در لیبی است.خلیفه حفتر ،مردی است که بسیاری معتقد هستند آینده لیبی در دستان او قرار خواهد داشت. به گزارش الشرق الاوسط، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در تماس تلفنی با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر پادشاه عربستان در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری مصر، حمایت خود را از اقدامات قاهره برای رویارویی با اقدامات تروریستی اعلام کرد.در همین حال، رئیس‌جمهوری مصر از پادشاه عربستان به دلیل حمایت گسترده‌اش از مصر قدردانی کرد.
انحلال انصار الشریعه 


حمله گسترده مصر به کمک خلیفه حفتر باعث واکنش تروریست‌ها شده است.به گزارش الجزیره،انصار الشریعه لیبی که در واقع شاخه القاعده در لیبی است، در بیانیه‌ای رسما از انحلال خود خبر داد؛ اقدامى‌که احتمالا به دلیل تشدید فشارها بر جریان‌های افراط‌گرای لیبیایی انجام شده است.
در این بیانیه آمده است: «ما به امت و مجاهدین و حامیانمان در لیبی اعلام می‌کنیم که انصار الشریعه منحل شده است.»
انصار الشریعه در پیامى‌به سایر گروه‌های شورشی هم‌کیش خود در لیبی از آنها خواسته تا یک جبهه واحد تشکیل دهند و این گروه‌ها را به ادامه جنگ و تسلیم نشدن در برابر غرب فرا خواند.انصار الشریعه ، همان گروهی است که حمله به سفارت آمریکا در لیبی را که به کشته شدن سفیر این کشور انجامید، طرح ریزی کرده بود.این گروه که نامش در لیست تروریستی ثبت شده، اعلام کرده که به شکل گسترده‌ای هدف قرار گرفته است.
احتمال می‌رود این اقدام انصار الشریعه به این دلیل باشد که کشورهای غربی و منطقه‌ای هم‌پیمان خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای لیبرال موسوم به ارتش ملی لیبی بهانه‌ای برای حمله به سایر گروه‌های داخلی افراط‌گرا نداشته باشد. انصار الشریعه با نیروهای خلیفه حفتر در شرق این کشور درگیر است.
از سوی دیگر، وبسایت‌های وابسته به القاعده و گروه‌های تندرو اعلام کردند یکی از سرکرده‌های ارشد القاعده در حملات مصر به درنه کشته شده است.در حملات هوایی مصر به پایگاه‌های تندروها در منطقه «الفتایح» در درنه در شرق لیبی،«عبدالمنعم سالم» ملقب به «ابوطلحه» که از سرکرده‌های برجسته القاعده بود، کشته شد. ابو طلحه که یکی از زندانیان سابق در زندان ابو سلیم بود، یکی از عاملان انفجار القبه در سال ۲۰۱۴ که ۱۲۷ قربانی برجای گذاشت، بود.
لیبی به دلیل نفت و گاز خود از کشورهای مهم به حساب مى‌آید و با حمله مصر امکان خروج تروریست‌ها از این کشور افزایش مى‌یابد.همچنین در این بین خلیفه حفتر با رویکرد خود که هم پیمان شدن با مصریان است،قدرت آینده لیبی را در دستان خود مي‌بيند.