بی خبری از مردم

ریحانه طباطبایی‪-‬ متاسفانه صحبت‌های آقای رئیس جمهور مدتی است که تکراری شده، البته سخنان او در نشست خبری تفاوت‌هایی با اظهارات اخیرش داشت. هم رد پای حضور بایدن در آن دیده می‌شد، یعنی رفتن ترامپ و آمدن بایدن کورسوی امیدی برای دولت روحانی ایجاد کرده است و نسبت به گذشته لحنی محکم‌تر و شاذتر داشت و هم مجوز مقام معظم رهبری در خصوص بررسی مجدد FATF به او کمک کرد تا مصاحبه مطبوعاتیش را پیش ببرد.
اما آقای روحانی سخنانی را بیان کرد که برای من نه به عنوان یک روزنامه نگار که به عنوان یک شهروند جای سوال داشت. در مورد تورم و رکود و سایر مسائل اقتصادی به گونه‌ای صحبت کرد که تعجب بر انگیز بود. به نظر می‌رسد آقای رئیس جمهور خود خرید منزل را انجام نمی‌دهد و کسی هم به او درباره هزینه‌های اقلام روزمره اطلاعی نمی‌دهد. از آقای روحانی تنها یک سری دستاورد اقتصادی شنیده شد که گویی این دستاوردها به دولت سوئیس اختصاص دارد نه دولت ایران چرا که دستاوردهای نام برده از سوی رئیس جمهوری در زندگی مردم ملموس نیست.
پس از گذشت بیش از 7 سال کمترین انتظاری که از آقای روحانی می‌رفت این بود که به خاطر اشتباهات، کم کاری‌ها و مدیریت غلط یک عذرخواهی کند و درصدد جبران آن برآید اما ایشان همواره اظهار می‌دارد که ما بهترین هستیم و بی‌سابقه‌ترین عملکرد را از خود نشان داده ایم.
از منظر سیاسی هم مطابق معمول آقای روحانی در نشست خبری خود به مخالفان تندروی خود، حمله کرد که البته تا حدی درست بود. مجلس یازدهم با قانون ضد برجامی مصوب خود، جامعه را از لحاظ روانی دچار مشکل کرد و دلاری که می‌توانست اندکی پایین آورده شود، دوباره گران شد. من صحبت‌های آقای روحانی در خصوص ایراداتی که مجلسی‌ها از برجام می‌گیرند را می‌پذیرم اما یک زمانی، هنگامی که این سخنان آقای روحانی را می‌شنیدیم خوشحال می‌شدیم و به وجد می‌آمدیم اما اکنون این حرف هایش هم هیجانی ایجاد نمی‌کند چرا که حاضر نیست اشتباهات و ایرادات خود را هم بیان کند و اینطور به نظر می‌رسد که هر گونه مشکلی را برگردن دیگران می‌خواهد بیاندازد. آنقدر کم کاری از دولت او دیده‌ایم که دیگر حرف زدن به تنهایی کمکی نمی‌کند.
در پایان فکر می‌کنم در حسن روحانی پس از وقایع سال 96 و همینطور بعد از خروج ترامپ از برجام تغییر ات زیادی روی داده است. او در نشست خبری اخیر خود اندکی تلاش کرد تا به روحانی سال 92 و انتخابات 96 نزدیک شود اما به دلیل آنکه عمر دولتش رو به پایان است حرف زدن او دیگر بی‌فایده است و من واقعا امیدوارم عملکردی مثبت درماه‌های پایانی دولت از خود نشان دهد.