18000 سازمان آمریکایی مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند


با گذشت بیش از یک هفته از اولین گزارش حمله سایبری به نهادهای دولتی آمریکا، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور می‌گویند این حملات ادامه دارد و به دلیل پیچیدگی و گستردگی، میزان خسارات ناشی از آن همچنان نامعلوم است. بر اساس گزارش‌ها، تا کنون مشخص شده است که پنتاگون، وزارت خارجه‌، وزارت خزانه‌داری‌، وزارت امنیت داخلی و سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا نیز در این حملات سایبری که از نیمه اسفند 98 شروع شده، هک شده‌اند.
یک مقام دولت «دونالد ترامپ» حملات سایبری اخیر به نهادهای دولت آمریکا را به «چاه» تشبیه کرده و گفته است که واشنگتن هنوز از عمق آن با خبر نیست. برخی از رسانه‌ها نیز میزان خسارات این حملات را با حمله ژاپن به بندر« پرل‌هاربر» آمریکا در جنگ جهانی دوم مقایسه کرده‌اند. «کوین ماندیا» مدیر ارشد اجرایی شرکت امنیت سایبری «فایرآی»‌،که هک گسترده سازمان‌های آمریکایی را فاش کرده است، درباره میزان خسارت‌ها گفت: هرچند در کل، حدود ۱۸ هزار سازمان کد مخرب را در شبکه‌های خود کشف کرده‌اند، اما در اصل ۵۰ سازمان بیش از بقیه خسارت‌دیده‌اند. به گفته وی، این حمله از قبل طراحی شده بود.
فرید زکریا کارشناس و تحلیلگر شبکه سی ان ان نیز درباره میزان خسارات وارده به آمریکا در نتیجه این حملات سایبری گفت: هرچه درباره هک اخیر در ده‌ها شبکه حیاتی رایانه‌ای آمریکا اطلاعات بیشتری به دست می‌آوریم به همان نسبت بیشتر مشخص می‌شود که این حملات هکری، گسترده، بی‌سابقه و فلج‌کننده بوده است. این حملات سایبری را به روسیه نسبت داده‌اند.
تهدید رئیس‌دفتر بایدن


در حالی که به اذعان مقامات آمریکایی، حملات سایبری اخیر به زیرساخت‌های نرم‌افزاری و شبکه‌های دولتی این کشور آسیب جدی وارد کرده است، رئیس‌کارکنان کاخ سفید دولت «جو بایدن»، به تهدید عاملان این حملات پرداخت. «ران کلاین» گزینه بایدن برای تصدی سمت ریاست کارکنان کاخ سفید، بامداد دوشنبه در مصاحبه با شبکه
«سی‌بی اس ‌» گفت واکنش بایدن به حملات سایبری اخیر، چیزی بیش از تحریم عاملان آنها خواهد بود. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کلاین  با بیان اینکه بایدن در حال تدوین راه‌هایی است تا هکرهای احتمالا روسی را عقب براند، اظهار داشت: «فقط تحریم‌ نخواهد بود، گام‌ها و چیزهایی است که می‌توانیم برای تضعیف توانمندی‌های بازیگران خارجی برای دخیل شدن در چنین حملاتی انجام دهیم».وی با بیان اینکه موارد نامشخص بسیاری درباره حملات سایبری اخیر به زیرساخت‌های آمریکا وجود دارد، گفت: «هنوز سؤالات زیادی درباره ماهیت و دامنه این حملات بی‌پاسخ مانده است». رویترز همچنین به نقل از منابع مطلع نوشت که گزینه‌های دولت احتمالی بایدن برای تنبیه مسکو به دلیل نقش ادعایی در این حملات سایبری، شامل جرائم مالی و حملات سایبری تلافی‌جویانه علیه شبکه‌های روسیه خواهد بود. پیش از این، «جان اولیوت» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه شنبه گفته بود که واشنگتن پاسخ مناسبی به عاملان حملات سایبری اخیر به شبکه‌های دولتی این کشور خواهد داد.
واکنش مسکو
سخنگوی کرملین نیز در یک موضع‌گیری جدید ادعای مقام‌های آمریکایی در مورد دست داشتن روسیه در حملات سایبری اخیر علیه نهاد‌های دولتی این کشور را «بی‌اساس» و ادامه روند «روس هراسی کورکورانه» دانست. به نوشته خبر‌گزاری اسپوتنیک، «دیمیتری پِسکوف» در این خصوص گفت: «این اظهارات (در مورد حملات سایبری) هیچ ارتباطی به ما ندارد، زیرا روسیه به طور کل در چنین حملاتی، از جمله این حمله خاص، دخیل نبوده است».وی افزود: «ما رسماً و قاطعانه می‌گوییم که هر گونه اتهام در رابطه با دخیل بودن روسیه در این حملات، بی‌اساس و در ادامه نوعی روس‌هراسی کور‌کورانه است که در پی هر حادثه‌ای به آن متوسل می‌شوند».
روز جمعه «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، ادعا کرده بود که روسیه مسئول حملات اخیر سایبری گسترده به سازمان‌ها و نهادهای دولتی آمریکا است.این در حالی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، در مورد دست داشتن روسیه در این حملات، ابراز تردید کرد و گفت ممکن است چین نیز در این مسئله دخیل باشد.پسکوف قبلا نیز هر گونه اتهام مبنی بر اینکه روسیه در حملات سایبری علیه نهاد‌های آمریکایی دخیل بوده، را رد کرده بود.