یزد؛ پایلوت اقتصاد دانش بنیان کشور


آفتاب یزد ـ گروه گزارش: بررسی برنامه های اولویت دار و پیشنهاداتی که ذیل طرح :«یزد؛ پایلوت اقتصاد دانش بنیان کشور» تدوین شده بود، مورد استقبالِ رئیس«فراکسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان» و نیز مقامات مسئول و نمایندگان حاضر در این نشست قرار گرفت که می تواند در ظرفیت های مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه 1400 با همراهی و همکاری کمیسیون تلفیق و همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد توجه قرار گرفته، اعتباراتی برای اجرای برخی از طرح های استان یزد در حوزه «اقتصاد دانش بنیان» تامین شود.
دکتر محمد علی طالبی، استاندار یزد در گفت و گو با «آفتاب یزد» ضمن اعلام این خبر افزود: در این جلسه که به ریاست دکتر سیدمحسن دهنوی، رئیس«فراکسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان»، دکتر وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور، مسئولانی از معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری، نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی و نیز برخی از مقامات مسئول استان یزد برگزار شد؛ برخی از طرح و موضوعات خاص استان یزد در حوزه
اقتصاد دانش بنیان از جمله «اجرای طرح جامع پارک علم و فناوری» و همچنین فعالیت های دانشگاه های استان در حوزه ی نوآوری و فناوری بررسی شد که برخی مصوبات حاصل این نشست مشترک بود.
استاندار یزد ادامه داد از جمله ی مصوبات و دیگر تصمیمات و دستاوردهای این نشست مشترک، کمک و همراهی صندوق پژوهش و نوآوری کشور برای پیگیری طرح ها و پیشنهادات استان یزد در حوزه اقتصاد دانش بنیان بود که امیدواریم بتوانیم همچنان در این عرصه، پیشرو و سرآمد باشیم.


بر اساس گزارش و برنامه های توسعه کارآفرینی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان استان یزد؛«حفظ و تقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی، خلاقیت و نوآوری، امنیت، دانش و مهارت نیروی انسانی توام با امکانات نرم‌افزاری» جزو «ماموریت‌های توسعه» استان و «توسعه آموزش عالی، خدمات برتر و دانش پایه و تولید علوم نوین جهت پشتیبانی اقتصاد دانش‌بنیان و پرورش نخبگان علمی»، بخشی از «راهبردهای پابرجا» در سند آمایش استان یزد است.
در «سیاست‌های توسعه سرزمینی» نیز «بسترسازی در جهت افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد استان، توسعه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌ها، تقویت ارتباطات بین‌المللی بخش علم و فناوری و دانشگاه‌های استان، ارتقای سطح دانش و مهارت مورد نیاز منابع انسانی متناسب با فناوری‌های روز، هوشمندسازی فرآیندهای تولید، شناسایی بازار مصرف و فروش مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف تولیدی استان؛ پایش، مدیریت و اجرای فرآیندهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در تحقق توسعه استان و هوشمندسازی فرآیندهای تولید، شناسایی بازار مصرف و فروش مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش‌های مختلف تولیدی» مواردی هستند که با توجه به اهمیت و لزوم توجه به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در سند آمایش استان پیش‌بینی شده‌اند. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و
موسسات دانش‌بنیان، استان یزد با داشتن
103 شرکت دانش‌بنیان، در شاخص «نسبت تعداد شرکت‌ها به جمعیت» رتبه 4 را در کشور دارد.
همچنین بنا بر آمار منتشر شده در درگاه اینترنتی «برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از جمع 1041 شرکت خلاق در کشور، استان یزد با داشتن 31 شرکت خلاق در 6 حوزه فعالیت، رتبه 2 کشور در نسبت تعداد شرکت‌های خلاق به جمعیت و رتبه 4 در تعداد شرکت‌ها را دارد. از نظر تعداد محصولات نیز، یزد پس از تهران (1935)، اصفهان (232) و خراسان رضوی (121)، در رده چهارم کشور قرار می‌گیرد.
استان یزد جزو پنج استان دارای منطقه ویژه علم و فناوری در کشور است که سازمان عامل استقرار و توسعه آن، بر اساس اساسنامه مصوب شورای عالی عتف، از اسفندماه 1395 به ثبت رسمی رسیده و آغاز به کار کرده است. اولین نشان فناوری از سوی شورای عالی عتف به منطقه ویژه علم و فناوری یزد داده شد.
اتفاق مهم دیگر در این حوزه، دستور آغاز عملیات اجرایی راه‌اندازی کارخانه نوآوری یزد در آبان سال 1398 و در جریان سفر ریاست محترم جمهور به استان است که نوید بخش تکمیل زنجیره و توسعه زیرساخت‌های
زیست بوم نوآوری و فناوری در استان یزد خواهد بود. توسعه کارخانه نوآوری یزد در مساحت 18400 مترمربع، با بازسازی و احیای کارخانه نساجی درخشان با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری از اردیبهشت ماه جاری آغاز شده و
فاز اول آن پیش از پایان سال جاری به
بهره برداری خواهد رسید. کارخانه نساجی درخشان (هراتی)، تاسیس 1312 و ثبت در فهرست آثار ملی از سال 1384 است که از سال 1380 به دلیل بحران‌های اقتصادی تعطیل و متروکه شده بود.