#واکسن_بخرید

آفتاب یزد-گروه شبکه: از یکشنبه شب و به بهانه شب یلدا، کاربران شبکه‌های اجتماعی با ایجاد هشتگ #واکسن_بخرید طوفان توئیتری راه انداخته‌اند و خواستار خرید هر چه سریعتر واکسن کرونا از سوی مقامات شده‌اند. ماجرا از این قرار است که با تائید شدن دو مدل از واکسن کرونا(فایزر و مدرنا) برخی از کشورها آنها را خریداری کرده و در حال واکسیناسیون مردم شان به صورت رایگان هستند. ایران نیز تمام تلاش خود را به کار بسته تا این واکسن‌ها را خریداری کند. از جمله آنکه چندی پیش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه بررسی راهکار‌های تامین واکسن کرونا گفته بود: «تامین واکسن کرونا یک مطالبه به‌حق از سوی جامعه است و این حق مردم است که انتظار داشته باشند دولت تمام ظرفیت‌های موجود را برای تامین واکسن کرونا و سایر دارو‌های مورد نیاز بکار گیرد. لازم است دستگاه‌های ذیربط تمام ظرفیت و تلاش خود را بکار گیرند تا ضمن سرعت بخشیدن به روند تولید واکسن کرونا، اقدامات لازم را برای نهایی شدن قرارداد‌های پیش خرید این واکسن از سایر کشور‌ها نیز انجام دهند. مردم باید اطمینان داشته‌باشند که دولت پیگیری‌های لازم را برای تامین واکسن کرونا در دستور کار خود دارد.»
> مردم نگران نباشند
طبق آخرین خبرها نیز سیما السادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است:« همه تلاش دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهیه و تولید واکسن تایید شده، بی‌خطر و ایمن کووید ۱۹ برای مردم ایران است و اقدامات برای انتقال واکسن کرونا در حال انجام است‏ و اقدامات هماهنگ در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با پشتیبانی کامل دولت، رئیس جمهوری و معاون اول رئیس جمهوری و با مشارکت فعال وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، سایر نهادهای ذیربط و نیز وزارت راه برای انتقال واکسن کرونا در حال انجام است.» همچنین سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، به اقدامات انجام شده جهت تامین واکسن، اشاره کرد و گفته است: «دستورات لازم برای واردات و خرید واکسن از کشورهای دیگر و اتحادیه کوواکس، داده شده و پیگیری‌ها در حال انجام است. مردم نگران نباشند، اگر قرار باشد واکسنی وارد شود، از مطمئن‌ترین منابع که در بیرون از این سرزمین ریسک خود را طی کرده، انجام خواهد شد.»
> اما مردم نگرانند


به موازات این موضوع، خبرهای امیدوار کننده‌ای هم از ساخت واکسن داخلی کرونا به گوش می‌رسد که نشان از تلاش مسئولان برای تحقق خواسته مردم که همان واکسن کروناست، دارد. مثلا مینو محرز محقق اصلی پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به جزییات فاز اول انجام تست انسانی واکسن کرونای ایرانی، گفت: «احتمالا فاز اول تست انسانی این واکسن با 56نفر از هفته اول دی ماه آغاز می‌شود.» با این وجود برخی از شهروندان معترضند که وقتی هنوز معلوم نیست واکسن ملی چه وقت و چگونه تولید می‌شود و به سرانجام می‌رسد، چرا دولت برای خرید واکسن از کشورهای دیگر تلاش بیشتری نمی‌کند. از همین رو با ایجاد هشتگ(#واکسن بخرید) جریان توئیتری راه انداختند برای ملزم کردن دولت به خرید واکسن کرونا.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«امیدوارم سهم مردم ایران از واکسن، دیدن واکسینه شدن مردم کشورهای دیگه نباشه ».
کاربر دیگری گفته است:«به خاطر 500 شهید سلامت و بیش از 50هزار عزیزی که از دست دادیم واکسن بخرید».
دیگری نوشت:«واکسن بخرید یک خواسته نیست بلکه یک حق ملی است که تا حالا هم برای احقاق آن دیر شده».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد:« فقیرترین کشورهای جهان هم برای خرید واکسن کرونا اقدام کرده‌اند، اما ایران...».
کاربران دیگر نوشته اند: «گفتید فایزر نمیخواین چون یخچال و هواپیما ندارید؟ خب مدرنا اومد به بازار بخرید که اون جور هواپیما و یخچالی را که کشورهای دیگر دارند لازم نیست.»، «کی فکرشو می‌کرد که برای یک واکسن که تزریق رایگانش حق هر شهروندیه، روزی مجبور بشیم هشتگ بزنیم؟ کاربران با این هشتگ‌ها امید دارند که مسئولان صدای آنها را بشنوند و موانع موجود در مسیر خریداری واکسن را با تدبیر و درایت بردارند.»، « این آمارهای مرگ و میر روزانه فقط عدد نیستند. هرکدومشون یه آدم هستند، با خانواده هاشون، آرزوهاشون، خاطرات‌شون و غصه‌هاشون. دلخوش به کم‌شدن آمار نباشید. یک دونه هم زیاده. پس واکسن بخرید.»
> تامین واکسن اولویت حیاتی است
این پیام‌ها بخش کوچکی از درخواست کاربران برای خرید واکسن بود اما مسئولان بهداشتی هم خواستار این مسئله هستند. در این راستا رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تلاش کشورها برای خرید هر چه زودتر واکسن کرونا و واکسیناسیون جمعیتشان، گفت: «این واکسن که تزریق آن در دنیا شروع شده، لازم است به سرعت، به میزان کافی و در مدت زمان مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب پذیر و کادر درمان تامین شود و در این راستا همه امکانات کشور باید بسیج شوند.» به گزارش ایسنا،دکتر محمدرضا ظفرقندی گفت: « بحث مهم این روزهای ما واکسن است. حرف اولیه ما این است که تامین واکسن برای مردم‌ یک اولویت حیاتی، قهری و قطعی است و این تامین باید در ابعاد وسیع و در بازه زمانی مشخص و محدود برای مردم فراهم شود. تامین ۵۰ میلیون واکسن در طول هشت ماه خیلی موثر نیست، بلکه این تعداد باید در عرض سه ماه تامین و تزریق شود. زیرا اگر فاصله بیفتد، زنجیره ویروسی قطع نمی‌شود.» وی افزود: «استراتژی مهم سازمان نظام پزشکی و رسانه‌های سلامت امروز باید به دنبال این باشند که واکسن که تزریق آن در دنیا شروع شده، به سرعت به میزان کافی و در مدت زمان مشخص برای مردم ایران با اولویت اقشار آسیب پذیر و کادر درمان تامین شود. البته طبیعی است که در این بخش همه امکانات کشور باید بسیج شود. فقط بخش دولتی نمی‌تواند در این حوزه اقدام کند، بلکه نهادها و بخش خصوصی باید در تهیه و توزیع واکسن ورود کنند و پیشنهاد سازمان هم در این زمینه کتبا به وزیر بهداشت منعکس شده و ما هم آمادگی سازماندهی آن را داریم مانند توزیع واکسن آنفلوآنزا تا این اتفاق خوب برای مردم بیفتد.»
> تهیه واکسن با جدیت دنبال شود
محمد وجگانی، رئیس انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران نیز به ایرنا گفت: «تولید واکسن داخلی زمان‌بر خواهد بود و به همین دلیل تهیه واکسن از خارج کشور باید با جدیت تمام دنبال شود تا مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند. جوانان این مرز و بوم به دانش ساخت واکسن کرونا دست یافته‌اند و واکسن کرونا احتمالا تا ۶ ماه دیگر وارد بازار می‌شود، اما در این مدت برای رفع نیاز داخل باید نسبت به خرید واکسن از منابع مختلف جهان اقدام کنیم.» وجگانی گفت: «توانمندی ایران در ساخت واکسن بسیار واقع‌بینانه است. به دور از هرگونه هیاهو و تبلیغات تاکید می‌کنم توان ساخت واکسن کرونا را داریم. روند ساخت این محصول فناورانه بدون هیچ گونه اغراق و مبالغه در حال انجام است. به این معنی که ساخت واکسن یک مبنای علمی دارد و محققان با بهره‌گیری از دانش و توان علمی خود در تلاش برای دستیابی به این واکسن هستند.» او با اشاره به اینکه ایران در آستانه تولید واکسن کرونا است، گفت: «حداقل سه مرکز در آستانه شروع کارآزمایی بالینی انسانی هستند که یکی از آنها جلوتر است. آنها فاز حیوانی و مطالعات آزمایشگاهی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند. با این حال در بیان واقعیات علمی مانند ساخت واکسن نباید افراط و تفریط کنیم. ما هرچند از نظر نرم‌افزاری و نیروی انسانی متخصص مشکلی نداریم و کار در حد آزمایشگاهی را می‌توانیم انجام دهیم، اما زیرساخت لازم برای تولید انبوه آن را نداریم.»