استقلال به‌دنبال برد قبل از دربی

حامد جیرودی
خبرنگار
هفته دهم لیگ برتر فوتبال که سه‌شنبه هفته پیش با دیدار ماشین‌سازی و سپاهان آغاز شد، امروز با برگزاری 4 دیدار دیگر ادامه می‌یابد.
این در حالی است که بازی‌های هفته نهم به پایان نرسیده و بازی‌هایی از هفته‌های هفتم و هشتم نیز باقی مانده است. در این بین، شهرهای بزرگ از جمله تهران، درگیر آلودگی هوا شده‌اند تا به جز ویروس کرونا، مشکل آلودگی و تنفس هم اضافه شود و شایعه لغو برخی مسابقات به گوش برسد که البته تأیید نشد. در اولین بازی امروز و از ساعت 14:45 دقیقه، شهرخودرو و سایپا در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد به مصاف هم می‌روند. شاگردان سید مهدی رحمتی که در 4 بازی گذشته خود به پیروزی نرسیده‌اند، در بازی قبل خود مقابل تراکتور به تساوی بدون گل دست یافتند. آنها باید مقابل سایپایی قرار بگیرند که با 7 مساوی رکورددار تساوی در لیگ برتر بیستم است و در 6 بازی گذشته خود هم طعم پیروزی را نچشیده است. در این شرایط، شاگردان ابراهیم صادقی که هفته گذشته در آخرین ثانیه‌ها برد را مقابل صنعت نفت از دست دادند و برابر این تیم به تساوی 1-1 رسیدند هم، بشدت به‌دنبال پیروزی هستند و باید دید مشهدی‌ها در خانه خود چه عملکردی برابر آنها خواهند داشت. از ساعت 15 دربی نفتی خوزستان میان صنعت نفت و نفت مسجدسلیمان در ورزشگاه تختی آبادان برگزار خواهد شد. شاگردان سید سیروس پورموسوی که تا به اینجای کار، 2 بار بمدت یک روز به صدر جدول رسیدند، حالا باز هم برای رسیدن به این جایگاه تلاش می‌کنند. خصوصاً اینکه برزیلی‌های فوتبال ایران در تمام بازی‌های خانگی خود پیروز بوده‌اند. نفت مسجدسلیمان هم تیمی است که پس از 2 پیروزی پیاپی، در بازی قبل خود 1-0 به پیکان باخت و حالا شاگردان سید مجتبی حسینی به‌دنبال جبران در این مسابقه هستند.


استقلال و فولاد در پی صدر
در ادامه بازی‌های امروز، استقلال از ساعت 16:30 در ورزشگاه آزادی تهران، پذیرای آلومینیوم است. شاگردان محمود فکری در شرایطی در این مسابقه به میدان می‌روند که پس از پیروزی 2-1 برابر گل گهر در سیرجان، دوباره به صدر جدول رسیدند و حالا می‌خواهند جایگاه خود را حفظ کنند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که برخی از استقلال ایراد می‌گیرند که این تیم زیبا بازی نمی‌کند اما واقعیت این است که کسب امتیاز را به بازی زیبا ترجیح می‌دهند و به نظر می‌رسد هدف اصلی آبی پوشان هم جمع‌آوری امتیازات است تا این تیم خود را در جمع مدعیان نگه دارد. برای استقلال پیروزی در این مسابقه اهمیتی دو چندان دارد چرا که این مسابقه آخرین بازی این تیم قبل از دربی معوقه با پرسپولیس است و با اینکه فکری می‌گوید از هم اکنون به دربی فکر نمی‌کند و هر بازی 3 امتیاز دارد ولی همه می‌دانند که برای حفظ روحیه تیمی برد در این مسابقه چقدر برای آبی‌ها اهمیت دارد. استقلال در این بازی باید برابر آلومینیومی قرار بگیرد که در اولین فصل حضور خود در لیگ برتر به‌دنبال حفظ جایگاهش است. اراکی‌ها که در دهم جدول قرار دارند، 6 هفته است که باختی نداشته‌اند و در آخرین بازی خود هم در هفته هشتم مقابل شهرخودرو به تساوی 2-2 رسیدند و شاگردان رسول خطیبی امیدوارند که رکورد شکست‌ناپذیری خود را حفظ کنند. استقلال در این بازی هرویه میلیچ را که پس از بازی با گل گهر، در اختیار باشگاه گذاشته شده بود را در اختیار نخواهد داشت و محمد نادری هم به این بازی نمی‌رسد. فکری در بازی با گل گهر از محمد دانشگر در دفاع چپ استفاده کرد و حالا باید دید برای این بازی به سیاوش یزدانی میدان می‌دهد یا خیر. ضمن اینکه مشکل محرومیت بابک مرادی نیز هنوز حل نشده و داریوش شجاعیان هم به نظر می‌رسد مانند سبحان خاقانی که مصدوم شده در این بازی غایب خواهد بود. سرمربی استقلال در بازی با گل گهر به شیخ دیاباته استراحت داد اما احتمال دارد آقای گل فصل گذشته لیگ برتر بعد از مدت‌ها در این مسابقه به میدان برود. در آلومینیوم هم مصدومیت محسن ایرانپوریان و مرتضی آقا خان برطرف شده و تنها محسن ربیع خواه به‌دلیل مصدومیت غایب این تیم است. ضمن اینکه حضور جابر انصاری مهاجم سابق استقلال و حسن پورحمیدی دروازه بان ذخیره فصل گذشته آبی‌ها هم در ترکیب احتمالی آلومینیوم جالب توجه خواهد بود. این مسابقه، اولین دیدار دو تیم در لیگ برتر است ولی نکته جالب این است که خطیبی فصل گذشته در 2 بازی رفت و برگشت به همراه ماشین‌سازی استقلال را شکست داد. البته فکری هم از خرداد تا دی ماه سال 98 هدایت آلومینیوم را در لیگ دسته اول بر عهده داشت و این جدال او با تیم سابقش را دیدنی‌تر کرده است. از ساعت 16:50 هم فولاد و مس آخرین بازی امروز را در ورزشگاه شهدای فولاد اهواز برگزار می‌کنند. شاگردان جواد نکونام در بازی قبل خود در هفته هشتم مقابل نساجی به پیروزی 1-0 رسیدند و امیدوارند با برتری در این بازی و با توجه به سایر نتایج به صدر جدول هم صعود کنند. رفسنجانی‌ها هم در آخرین بازی خود مقابل سپاهان یک بازی جنجالی 2-1 بازنده شدند و حالا شاگردان محمد ربیعی امیدوارند در این بازی به موفقیت برسند.