بيم و اميد تازه كرونا در ايران

به گفته سوزان هاپکينز يکي از متخصصان مرکز بهداشت عمومي بريتانيا، اولين بار در شهريور - مهر امسال در بدن يک بيمار مشاهده شد، ولي توالي کامل ژنوم آن (ساختار ژنتيک ويروس) در آبان - آذر شناسايي شد. گويا اوايل اين ويروس ويژگي خاصي از خود بروز نمي‌داده، بنابراين محققان آن را در زمره جهش‌هاي متعددي که يک ويروس مي‌تواند داشته باشد، حساب کردند، اما از اواخر آذر يعني همين روزهاي اخير از خود پرسيدند که چرا با وجود افزايش محدوديت هاي عمومي، سرايت ويروس در برخي مناطق کاهش نيافته است. طبق اعلام محققان جهاني، ويروس کروناي جهش يافته جديد قابليت سرايت بيشتري دارد و همين موضوع مي‌تواند شمار مبتلايان به کوويد 19 در جهان را افزايش دهد. تحقيقات نشان مي‌دهد در انگليس نسبت افرادي که به ويروس کروناي جهش يافته مبتلا شده‌اند نسبت به کساني که به ويروس کرونا معمولي آلوده شده‌اند، در حال افزايش است و اين ويروس 55 درصد قدرت انتشار بيشتري نسبت به نوع قبلي دارد. اما اين همه ماجرا نيست و اين ويروس يک نکته اميدوارکننده‌اي نيز دارد. طبق مطالعاتي که برروي 42 بيمار در بيمارستان بستري شدند، صورت گرفت، از اين ميان 26 مورد به کروناي جهش يافته و 16 مورد به کوويد 19 معمولي مبتلا شده بودند. همچنين 12 بيمار مبتلا به کروناي معمولي جان خود را از دست دادند که اين آمار درباره کروناي جهش يافته تنها 10 مورد بود. اما وزير بهداشت معتقد است که مردم بدانند اين گزارش به معناي وحشت جديد نيست بلکه به معناي رعايت بيشتر پروتکل‌ها و مراقبت‌ها است‌، او در ادامه تاکيد کرد: «اگر مورد ديگري هم باشد به اطلاع مردم خواهد رسيد.» همزمان عليرضا زالي، فرمانده عمليات مديريت بيماري کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به قدرت انتقال و سرايت پذيري بالاي ويروس کروناي انگليسي، گفت: با توجه به حجم بالاي تردد بين کشورها انتشار بيماري از مرزهاي جغرافيايي اجتناب ناپذير بود.
کاهش مرگ در سايه ورود ويروس انگليسي
آخرين بار ظهر 29 خرداد 1399 بود که سخنگوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي اعلام کرد که مرگ‌هاي روزانه کرونا 87 نفر است. اين عدد آخرين فوتي‌هاي دو رقمي به علت ابتلا به ويروس کرونا در کشور بود. هرچند قبل از اين تاريخ، نمايشگر فوتي‌هاي روزانه کرونا به اعداد بيش از 100 نفر در روز رسيده بود، اما پس از 29 خرداد ديگر اين نمايشگر روزانه به کمتر از 100 نفر در روز نرسيد. اجراي محدوديت‌هاي گسترده از اول آذر 1399 و سپس طرح شهيد سليماني که به صورت محله محور به شناسايي مبتلايان و قرنطينه کردن مي‌پردازد، توانست تا حد زيادي سد محکمي در برابر انتشار ويروس کرونا در کشور ايجاد کند. با اين حال سخنگوي وزارت بهداشت از شناسايي 6هزار و 113 مورد جديد کوويد19 در کشور از دوشنبه (15 دي) تا سه شنبه (16 دي) خبر داد و گفت: 686 نفر از آنها بستري شدند. سيماسادات لاري در ادامه خاطرنشان کرد: 98 بيمار نيز در اين مدت جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 55 هزار و 748 نفر رسيد. 4829 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر و بر اساس آخرين تحليل‌ها، 4 شهرستان ساري، آمل، رامسر و سوادکوه شمالي در وضعيت قرمز، 43 شهرستان در وضعيت نارنجي و 401 شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند.
وضعيت نگران کننده چهار شهرستان


سخنگوي وزارت بهداشت، همچنين به وضعيت نگران کننده کرونا در استان مازندران اشاره کرد و گفت: اکنون چهار شهرستان در اين استان قرمز است اما با ادامه روند افزايشي مطمئنا شهرستان‌هاي بيشتري قرمز خواهند شد. به گفته لاري «شهرستان‌هاي ساري، آمل، رامسر و سوادکوه شمالي در استان مازندران تنها شهرستان‌هاي قرمز در کشور يعني در وضعيت بسيار پرخطر هستند. مابقي شهرستان‌هاي اين استان نيز در وضعيت نارنجي يا پرخطر قرار دارند.» در اين بين رضا حاجي‌پور، نماينده مردم آمل در مجلس با اشاره به وضعيت نامطلوب شيوع کرونا در استان مازندران، گفت: «استان مازندران هميشه مسافرپذير بوده و هست. استان مازندران وضعيت خاص خود را دارد. ما متناسب با شرايط مي‌توانيم در خدمت ميهمانان و هموطنان باشيم. اکنون در يک شرايط خاص قرار داريم و از مردم عزيز ايران و هموطناني که در روزهاي پاياني هفته به مازندران سفر مي کنند درخواست مي‌کنم فعلا به اين استان سفر نکنند، اگرچه ممکن است افراد بگويند ما پروتکل‌ها را رعايت مي‌کنيم، اما سوال اين است که آيا افراد و مسافرين به فروشگاه‌ها و نانوايي‌ها مراجعه کنند يا خير؟ همين تماس‌هاي اجتماعي موجب افزايش شيوع بيماري مي‌شود.»