تحقيق و توسعه حق قانونی ماست

آرمان ملي: درحالي‌که برنامه ايران براي فعاليت در زمينه تحقيق و توسعه براي طراحي نوع ارتقايافته سوخت رآکتور تحقيقاتي تهران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسيده، تروئيکاي اروپا در بيانيه‌اي خواستار متوقف شدن فعاليت تحقيق و توسعه ايران براي طراحي اورانيوم فلزي شد. تروئيکاي اروپا (آلمان، انگليس و فرانسه) در پي اعلام آغاز فعاليت تحقيق و توسعه ايران براي طراحي اورانيوم فلزي که به‌عنوان سوخت جديد رآکتور تحقيقاتي تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، امروز در بيانيه‌اي گفتند: ما، دولت‌هاي فرانسه، آلمان و انگليس، عميقا درباره اينکه ايران اعلام کرده است آماده توليد اورانيوم فلزي مي‌شود، نگرانيم. در ادامه اين بيانيه ادعا شده است: ايران هيچ کاربرد غيرنظامي معتبري براي اورانيوم فلزي ندارد. توليد اورانيوم فلزي به‌طور بالقوه پيامدهاي سنگين نظامي دارد. ايران تحت توافق هسته‌اي متعهد شده است که اورانيوم فلزي توليد نکند يا به مدت 15 سال فعاليت تحقيق توسعه روي به‌کارگيري اورانيوم فلزي نداشته باشد. اين سه کشور اروپايي افزودند: قويا از ايران مي‌خواهيم اين فعاليت را متوقف کند و اگر در حفظ توافق جديت دارد، بدون تاخير بيشتر به پايبندي به توافق هسته‌اي بازگردد. گفتني است درخواست تروئيکاي اروپا در حالي مطرح شده که ايران پس از خروج آمريکا از برجام و همچنين تعلل کشورهاي اروپايي در عمل به تعهداتشان اقدام به برداشتن گام‌هايي براي کاهش تعهدات برجامي‌اش کرد و همواره اعلام کرده در صورت بازگشت طرف‌هاي برجام به انجام تعهدات‌شان اين اقدامات قابل بازگشت هستند. ضمن اينکه اقدام ايران در اين راستا به اطلاع آژانس رسانده شده است. سفير و نماينده دائم کشورمان نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين روز چهارشنبه از آغاز فعاليت تحقيق و توسعه براي طراحي نوع ارتقايافته سوخت رآکتور تحقيقاتي تهران، خبر داد. کاظم غريب‌آبادي با اشاره به اينکه مديرکل آژانس با انتشار گزارشي، موضوع را به اطلاع کشورهاي عضو رسانيد، گفت: اين فعاليت در سه مرحله انجام مي‌شود و در مرحله اول آن، اورانيوم فلزي با استفاده از اورانيوم طبيعي توليد مي‌شود. نماينده دائم کشورمان با اشاره به اينکه برنامه ايران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسيده است، اظهار کرد: اين اقدام، از لحاظ فني ايران را در رديف کشورهاي پيشرو در توليد سوخت‌هاي جديد قرار خواهد داد. وي همچنين افزود: تمامي اين مراحل به اطلاع آژانس رسيده و مي‌رسد ‌و بازرسان آژانس نيز سه روز قبل، از کارخانه توليد صفحه سوخت بازديد کردند. همچنين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز روز چهارشنبه اعلام کرد که ايران فعاليت تحقيق و توسعه در زمينه طراحي اورانيوم فلزي را براي يک رآکتور تحقيقاتي آغاز کرده است. آژانس در بيانيه‌اي گفت: رافائل گروسي مديرکل آژانس درباره پيش‌روي‌هاي اخير در برنامه‌هاي ايران براي انجام دادن فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه در زمينه توليد اورانيوم فلزي به عنوان بخشي از هدف اعلام‌شده‌اش در راستاي طراحي نوع بهبوديافته‌اي از سوخت براي رآکتور تحقيقاتي تهران، به کشورهاي عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاع‌رساني کرده است. گزارش محرمانه آژانس به اعضاي آن که رويترز به آن دسترسي پيدا کرده است، مطرح مي‌کند که ايران برنامه‌هايش براي توليد اورانيوم فلزي از اورانيوم طبيعي و سپس توليد اورانيوم فلزي غني‌سازي‌شده تا سقف 20 درصد را به‌عنوان سوخت رآکتور تحقيقاتي تهران، اعلام کرده بود.
گزافه‌گويي جديد وزير خارجه فرانسه
ديروز هم وزير امورخارجه فرانسه در گزافه‌گويي جديد خود عليه کشورمان، مدعي شد که ايران در حال ايجاد ظرفيت تسليحات هسته‌اي خود است و خواستار بازگشت تهران و واشنگتن به برجام شد. ژان ايو لودريان در گفت‌وگو با يک نشريه داخلي با انتقاد از سياست‌هاي رئيس‌جمهور کنوني آمريکا در قبال ايران اظهار داشت: دولت ترامپ رويکردي را انتخاب کرد که به آن کارزار حداکثري عليه ايران گفته مي‌شود. نتيجه‌اش اين است که اين استراتژي خطر و تهديد را افزايش داده است. لودريان با تاکيد بر اينکه «اين رويکرد بايد متوقف شود» بدون ارائه مدرک و اساسي مدعي شد: از نظر من ايران به‌وضوح در حال ساخت ظرفيت تسليحات هسته‌اي است. وي که تاکنون به هيچ‌يک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده است تاکيد کرد که تهران و واشنگتن مي‌بايست به توافق هسته‌اي بازگردند. لودريان در ادامه گزافه‌گويي‌هاي خود گفت: حتي اگر هر دو طرف به اين توافق برگردند، کافي نخواهد بود. لازم است که گفت‌وگوهاي سختي درباره فعاليت‌هاي منطقه‌اي و موشکي بالستيک ايران داشته باشيم. به گزارش ايسنا، اين در حالي است که ايران همواره و بارها تاکيد کرده است که به هيچ عنوان به‌دنبال دستيابي به ظرفيت توليد سلاح هسته‌اي نيست و فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش صرفا صلح‌آميز بوده و مطابق با قوانين بين‌المللي است.
پاسخ ايران به تروئيکاي اروپا


سازمان انرژي اتمي ايران در بيانيه‌اي به تروئيکاي اروپا پاسخ داد. در بيانيه سازمان انرژي اتمي ايران آمده است: موضوع کارخانه توليد اورانيوم فلزي مندرج در ماده 4 «قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران» که مجلس محترم شوراي اسلامي سازمان انرژي اتمي را نسبت‌به آن موظف کرده است و موضوع توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) براي استفاده در رآکتور تحقيقاتي تهران دو موضوع کاملا متفاوت است. اين سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحي کارخانه اورانيوم فلزي موضوع ماده 4 قانون بين‌المللي انرژي اتمي را به آژانس ارائه نکرده است که البته پس از انجام تمهيدات لازم و در زمان مقتضي و مهلت تعيين‌شده در قانون اين اقدام انجام خواهد شد. برنامه توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) همانطوري‌که در گزارش اخير آژانس نيز آمده است نخستين‌بار بيش از دو سال پيش به آژانس ارائه شده است و در طول اين مدت نيز در چند مرحله اطلاعات تکميلي و نهايتا اطلاعات پرسشنامه طراحي (DIQ) به آژانس ارسال شده است. ضمنا يادآوري مي‌نمايد که در اوايل دهه 80 طي گزارشي که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقيق و توسعه در رابطه با توليد اورانيوم فلزي براي مصارف صلح‌آميز و متعارف در حد مقدماتي و به ميزان اندک با موفقيت انجام شده بود. توضيح اينکه در فرآيند توليد سوخت پيشرفته (سيليسايد) اورانيوم فلزي يک محصول مياني است که در فرآيند توليد بدون توقف در اين مرحله، بلافاصله سوخت پيشرفته (سيليسايد) توليد مي‌گردد. اميد است آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با پرهيز از ذکر جزئيات غيرضرور در گزارشات خود از بروز زمينه‌هاي سوءتفاهم جلوگيري کند.