زندگی سیاسی ترامپ تمام شد اما برجام زنده ماند

آرمان ملي: رئيس‌جمهور صبح ديروز در جلسه هيات دولت با اشاره به زمستان سال 1357 که منطبق با سال 99 قمري بود، اظهار کرد: در سال 99 قمري با مقاومت مردم دوران يک ظالم و مستبد تمام شد و ديروز هم در سال 99 شمسي دوران يک مستبد ديگر سپري شد. اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
در زمستان 1357 بعد از 16 سال با مقاومت مردم انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد. امسال هم سال پيروزي بر فشار حداکثري و تروريسم اقتصادي با ايستادگي مردم است. چهارشنبه روز پايان حکومت نحس کسي است که در تمام چهار سال حکومتش جز ظلم و فساد و مشکلات براي مردم خود و مردم جهان هيچ ثمري نداشت. آن آدم سياست بلد نبود و به فکر برج‌سازي خود بود و به سياست هم اينگونه نگاه مي‌کرد. کساني که امروز وارد کاخ سفيد مي‌شوند در سياست بوده‌اند و مسائل سياسي را مي‌فهمند. اگر آنها نسبت به تعهدات خود و قطعنامه 2231 امضايي کردند در برابرش ايران هم امضا مي‌کند و نه بيشتر. اگر فرمان صادر کردند در ايران هم فرمان صادر مي‌شود.
اگر آنها اجراي موثر تعهدات خود را انجام دادند در اين طرف هم تعهدات اجرا خواهد شد. امروز توپ در زمين آمريکا و واشنگتن است که برگردند و به تعهدات عمل کنند. ترامپ مرد و زندگي سياسي‌اش تمام شد، اما برجام زنده ماند. حالا نوبت 5+1 است که به تعهدات خود عمل کنند و اگر اين کار را انجام دهند بدانند ما هم عمل مي‌کنيم. بحمدا... دفتر سياه ترامپ براي هميشه بسته شد؛ هر ظالمي که سرنگون مي‌شود ما مي‌گوييم الحمدا... . البته ممکن است عده‌اي خوششان نيايد، ولي اين دستور اسلام است. آدمي که حکومت منحوسش پايان يافت ميراث بدي از خود در اين 4 سال به جاي گذاشت. ميراث ترامپ دوقطبي کردن جامعه آمريکا بود. مي‌بينيد که در روز تحليف رئيس‌جمهور جديد، واشنگتن به يک پادگان نظامي تبديل شده و اين از ثمرات کارهاي ناشيانه و مستبدانه ترامپ است که اين دوقطبي را ايجاد کرد.
حالا طول مي‌کشد تا اين 4 سال کاري که ترامپ کرده پاک شود. از جمله اين کارها بي‌اعتمادي جهان نسبت به امضا و تعهد آمريکا و تروريسم دولتي آمريکا بود. تابه‌حال نديده بوديم که رئيس‌جمهور آمريکا صريحا اعلام کند که يک فرمانده نظامي کشور ديگري را که در کشور ديگري مهمان بوده ترور کرده و بعد هم بگويد من دستورش را دادم. تروريسم دولتي روي پيشاني کاخ سفيد خورد و اين کار را ترامپ کرد و امروز پايان حيات سياسي اين آدم بود که 4 سال ظلم و تجاوز و عمل نکردن به تعهدات و زير پا گذاشتن قطعنامه‌هاي بين‌المللي را داشت.


امروز انتظار ما از آنهايي که قدرت را در کاخ سفيد به دست مي‌گيرند اين است که به قانون و تعهدات خود بازگردند، توقع ما اين است که در طول اين 4 سال تلاش کنند تمام لکه‌هاي سياه 4 سال قبل را پاک کنند. البته اگر پاک‌شدني باشد؛ چرا که بعضي از اين لکه‌ها در تاريخ ماند. آنها بايد به قانون، تعهدات، معاهدات بين‌المللي و قطعنامه 2231 بازگردند و البته اگر به قانون برگردند پاسخ ما هم مثبت خواهد بود. اگر صادقانه بيايند و صداقت خود را در عمل نشان بدهند طبيعي است که ما هم به تعهدات خود عمل خواهيم کرد.
ما امروز آمادگي داريم اگر طرف مقابل با صداقت به ميدان بيايد مسائل را حل و فصل کنيم و معتقديم که خيلي سريع مي‌توان مسائل را حل و فصل کرد. اگر آنها به تمام تعهدات خود عمل کنند هر ساعتي که شروع به عمل بکنند ما ساعت بعد عمل مي‌کنيم. البته ما برنامه‌هاي خود را هم پيش خواهيم برد. بايد به مردم بگويم که شرايط سه سال پيش تکرار نخواهد شد و آن رنجي که در اين سه سال مردم کشيدند تکرار نمي‌شود. آمار هم اين واقعيت را به ما مي‌گويد امروز قيمت ارز به سمت تعادل مي‌رود و قيمت مسکوکات انتظار مردم و ساير آمارها هم همه اين واقعيت را نشان مي‌دهند.
امام در مرداد سال 58 جمله‌اي دارند که الان اگر کسي يا روزنامه‌اي آن را بنويسد ممکن است او را احضار کنند و بگويند اين چه حرفي است که گفته‌اي؛ من اين جمله امام را مي‌خوانم و ببينيد چقدر از تفکر امام فاصله گرفته‌ايم. امام خطاب به منتخبين مجلس خبرگان قانون اساسي مي‌فرمايد که اکثريت هر چه گفتند آراي ايشان معتبر است ولو به ضرر خودشان باشد. شما که ولي آنها نيستيد شما فقط وکيل آنها هستيد. مردم خودشان مصالح خودشان را مي‌دانند. مي‌بيند که طبق نظر امام ما ولي مردم نيستيم و ما فقط وکيل هستيم؛ همه ما در دولت و مجلس با آراي مردم سر کار آمديم و اين خيلي مهم است که ما در جمهوري اسلامي ايران که ثمره 16 سال مبارزه و ايثار و رهبري امام بود تا روزي مي‌مانيم که اين دو اصل جمهوريت و اسلاميت را مدنظر قرار دهيم و در مساله جمهوريت مردم‌سالاري، آراي مردم و نظر اکثريت هميشه مهم است؛ آن هم در نظامي که همه مسئولان از بالا تا پايين با راي مردم انتخاب مي‌شوند.
ما امروز يک مصالح و منافع ملي داريم. حالا انتخابات 1400 جزوي از انتخابات است که مثل بقيه انتخابات انجام مي‌شود و اين همه نبايد دولت را به‌خاطر انتخابات آينده اذيت کنيد. در انتخابات هم آنچه براي ما مهم است هماني است که امام گفته يعني حضور اکثريت قاطع مردم. من چند بار از مقام معظم رهبري هم شنيده‌ام که ايشان هميشه در انتخابات چه به صورت عمومي و چه به صورت خصوصي فرمودند که اينکه در انتخابات چه کسي برنده شود مهم نيست و براي من مهم اين است که اکثريت قاطع مردم حضور پيدا کنند. اگر اکثريت مردم پاي صندوق آرا آمدند، ما پيروزيم و اگر اکثريت پاي صندوق نيايد ما شکست خورديم حالا هر کسي مي‌خواهد در آن انتخابات راي آورده باشد. همه بايد تلاش کنيم و دولت و وزارت کشور همه توان خود را مي‌گذارند. من هم از سياسيون و احزاب خواهش مي‌کنم که اولين هدف ما حضور حداکثري مردم پاي صندوق راي باشد. حالا هر کسي هم که راي آورد قدمش براي کشور مبارک است و همه حمايت مي‌کنند.
لايحه بودجه براي زندگي مردم سال آينده و اقتصاد کشور و توليد و صادرات و واردات و معيشت مردم بسيار مهم است. برنامه‌اي است که يک سال زندگي براي دولت و فعالان اقتصادي برنامه‌ريزي مي‌کند. در لايحه بودجه جايي براي ادبيات غيراقتصادي و غيرکارشناسي نيست و جاي اتهامات نيست؛ در بودجه کسي اين‌گونه حرف نمي‌زند.