میراث شوم ترامپ

فتح اله دهقان‪-‬ به گواه تاریخ افراد در طول حیات خود با افکار، رفتار و عملکرد خود تاثیراتی بر جوامع بشری و محیط جغرافیائی می‌گذارند.
این تاثیرات با توجه به افکار، شخصیت، جایگاه حقیقی وحقوقی افراد متفاوت است.
تاریخ از کسانی که خدماتی به بشریت نموده‌اند مثل؛ دهقان فداکار «ریز علی خواجوی»، ادیسون، مارتین لوترکینگ، نلسون ماندلا، مهاتما گاندی به نیکی یاد می‌کند.
از سوی دیگر کسانی مانند؛ چنگیز، نرون، پل پوت، استالین، صدام که مشکلات و مصائبی را به جهان بشری تحمیل کردند در نزد افکار عمومی منفور هستند.


ترامپ خود را برگزیده خداوند برای نجات مردم آمریکا می‌دانست. در حالی که چند قرن از نظریه رابرت فیلمر که از حقوق الهی پادشاهان دفاع می‌کرد میگذرد و کمتر کسی در غرب چنین ادعائی نموده و سیاست در آن دیار عرفی شده است.
جالب است بدانیم ترامپ در حالی این ادعا را مطرح نموده که به گزارش واشنگتن پست روزانه به صورت میانگین 15دروغ گفته است.
در دنیای سیاست طی پروتکل‌های دیپلماتیک، آداب معاشرت سیاستمداران و رهبران تعریف شده وشایسته است حرکات، سکنات، بر خوردهای رهبران کشورها در این چارچوب باشد.رفتار‌های سخیف ترامپ در حد و شان رئیس جمهور قدرتی جهانی نبود.
در هر برهه‌ای از تاریخ با توجه به شرایط زمانی ومکانی،ارزش‌ها و هنجارهایی بر جوامع بشری حاکم است.
رفتارهای عوام فریبانه و پوپولیستی ترامپ باارزشهای جهانشمول بشری در دنیای کنونی مغایر است.از سوی دیگر اداره بهینه دنیای پیچیده، تو در تو و مشبک با برنامه ریزی علمی توسط نخبگان میسر است که مغایر با باری به هر جهت بودن پوپولیست هاست.
رفتارهای نژاد پرستانه ترامپ مغایر با اصول جهان شمول انسانی -اخلاقی و ارزشها و معیارهای تعریف شده جامعه آمریکاست.
آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ تنش بی‌سابقه‌ای با هم پیمانان خود را تجربه نمود.
عدم هماهنگی با اروپا در اعمال سیاست خارجی، بالا بردن تعرفه ورود آلومینیوم و فولاد از اروپا، اختلاف بر سر پرداخت حق عضویت در ناتو، ایجاد اختلاف و شکاف در جامعه آمریکا موجب ناراحتی اروپائیان از ترامپ شده است.
خروج ترامپ ازمعاهدات و پیمانهای بین‌المللی از سویی مخل روابط جوامع بشری در عصر ارتباطات و دنیای شبیه به دهکده جهانی است.
از سوی دیگر موجب تضعیف سازمانهایی است که بانی قوام و دوام نظم نیم بند دنیای کنونی هستند.
رابطه ترامپ با روسیه رقیب تاریخی امریکاو مطرح شدن دخالت روسها در انتخابات آمریکا و حتی متهم کردن ترامپ به جاسوس روسیه بودن توسط اندرو مک کیب مدیر سابق اف بی‌ای و... برخوردها، رفتارها و عملکرد ترامپ در خاورمیانه همچون به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل که نه‌تنها کمکی به پایداری در منطقه نمی‌کند بلکه موجب ناپایدار‌تر شدن وضعیت منطقه خواهد شد.اعمال تحریمهای بی‌سابقه و ظالمانه علیه ملت ایران،حتی در شرایط کرونائی اجازه خرید دارو به ایران را نداد، پشتیبانی و همکاری با رژیمهای دیکتاتورمنطقه،سکوت در مقابل قتل عام مردم بی‌دفاع یمن و همکاری در خصوص قتل فجیع وشنیع خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی که مغایر با اصول انسانی-اخلاقی،منشور حقوق بشر و دموکراسی غربی وارزشهای مورد احترام جوامع بشری است.
القصه،ترامپ در دوران ریاست جمهوری‌اش با افکار، رفتارو عملکرد غیر اخلاقی‌اش همچنین اجرای سیاستهایی در سطوح ملی،منطقه‌ای و جهانی میراث نامیمونی از خود به جای گذاشت که مغایر با اصول انسانی-اخلاقی،ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده جوامع غربی است.به همین جهت جهان ازرفتن او خوشحال شد، بنا بر شواهد موجود، تاریخ نیز در مورد او قضاوت خوبی نخواهد
کرد.