محروميت‌زدايي در اردبيل با اجراي 100پروژه عمراني سپاه

نويسنده: ميترا شهبازي اردبيل به‌رغم برخورداري از ظرفيت‌هاي مناسب صنعتي، گردشگري، كشاورزي و عمراني براي توسعه، باز هم اسير محروميت و نرخ بيكاري 12 درصدي است. اين درحاليست كه اردبيل به دليل داشتن مرز مشترك با كشورهاي همسايه از قابليت مناسبي براي تجارت برخوردار است. همچنين وجود 62 هزار هكتار از اراضي آبي، به عنوان ظرفيت مناسبي براي سرمايه‌گذاري در حوزه كشاورزي شناخته مي‌شود. با تمام اين تفاسير باز هم محروميت از استان اردبيل كنار نرفته است و مسئولان نسبت به پتانسيل‌هاي استان بي‌توجه هستند.  موضوعي كه سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم‌الانبيا با اشراف كامل در خصوص ظرفيت‌هاي استان قصد دارد با احداث نيروگاه سيكل تركيبي، راه‌آهن اردبيل و احداث جاده‌هاي مواصلاتي، علاوه بر زدودن گرد محروميت، زمينه تحقق اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال را در اين استان فراهم كند. به گفته كارشناسان، با احداث نيروگاه سيكل تركيبي علاوه بر رسيدن به خودكفايي، براي 700 نفر به صورت مستقيم اشتغالزايي مي‌شود، همچنين پروژه راه‌آهن نيز زمينه تجارت و ارزآوري براي كشور را ايجاد مي‌كند. لازم به ذكر است كه در طول مدت پنج سال ۱۰۰ پروژه عمراني توسط سپاه در سطح استان اجرا شده است.
 ***استان اردبيل به‌‌رغم برخورداري از ظرفيت‌هاي بسيار مناسب در زمينه‌هاي گوناگون هنوز اسير محروميت و بيكاري است. بر اين اساس آمارها نرخ بيكاري 12 درصدي را در اين منطقه از كشور نشان مي‌دهند كه آن هم با اشتغال كاذب اردبيلي‌ها به مسافركشي تلطيف شده است. نكته قابل توجه اين است كه اردبيل نه تنها در زمينه كشاورزي با برخورداري از 62 هزار هكتار از اراضي برخوردار از آب مي‌تواند زمينه مناسبي براي تحقق اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال داشته باشد، بلكه به دليل داشتن مرز مشترك با كشورهاي همسايه نيز مي‌تواند در راستاي تجارت و صادرات گام‌هاي بزرگي بردارد. با اين اوصاف همچنان سايه محروميت بر سر اردبيلي‌ها سنگيني مي‌كند و دولتمردان چشم‌هايشان را روي ظرفيت‌‎هاي آن بسته‌اند.   پيشتازي قرارگاه خاتم در توسعه اردبيلحالا با اين شرايط كه مسئولان دردي از اردبيلي‌ها دوا نمي‌كنند و مي‌گذارند بحران بيكاري در اين منطقه از كشور جولان دهد، سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم‌الانبيا مي‎خواهد با احداث نيروگاه سيكل تركيبي علاوه بر رسيدن به خودكفايي، زمينه اشتغال مردم را فراهم كند. در اين راستا نماينده مردم پارس‌آباد در مجلس شوراي اسلامي ضمن تأييد مطالب فوق به خبرنگار «جوان» مي‌گويد: « استان اردبيل از ظرفيت‌هاي بالايي براي توسعه اقتصادي برخوردار است كه متأسفانه به آنها هيچ توجهي نشده است. همين وجود 62 هزار هكتار اراضي آبي و مهار نشدن آب‌هاي روان در استان مي‌توانست بهترين زمينه براي توليد محصولات كشاورزي باشد.» شكور پورحسين با اشاره به اقدامات مؤثر سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الانبيا در جهت محروميت‌زدايي در اردبيل، مي‌افزايد: «نيروگاه سيكل تركيبي و پروژه راه‌آهن استان از جمله مهم‌ترين فعاليت‌هايي محسوب مي‌شود كه علاوه بر رسيدن به خودكفايي مي‌تواند تسهيل فعاليت‌هاي تجاري را با توجه به همسايگي قفقاز و روسيه براي ايران به همراه داشته باشد.» وي ادامه مي‌دهد: « از ديگر ظرفيت‌هاي اردبيل كه مورد بي‌توجهي قرار گرفته است، بحث گردشگري است كه آن هم با توسعه راه‌آهن محقق مي‌شود.»
  محروميت‌زدايي با اجراي 100 پروژهعلاوه بر آنچه تاكنون در خصوص اقدامات قرارگاه خاتم‌الانبيا در استان اردبيل گفته شد، مسئول مهندسي سپاه حضرت عباس(ع) اردبيل با اشاره به اجراي ۱۰۰ پروژه عمراني توسط سپاه در اين استان مي‌گويد: « اين پروژه‌هاي محروميت‌زدايي طي پنج سال در اردبيل انجام شده‌اند و باز هم از اين دست طرح‌ها توسط نيروهاي بسيجي در دست اجرا هست.» سرهنگ پاسدار زكريا كارگر با اشاره به اينكه اجراي پروژه‌هاي عمراني و اقتصادي در اردبيل با جديت تداوم دارد تا مطالبات و خواسته‌هاي عموم مردم برطرف شود، مي‌افزايد: « برابر با اجراي برنامه پنج ساله بالغ بر 100 پروژه با زير بناي 55 هزار متر مربع در استان اردبيل تعريف شده بود كه از جمله اين پروژه‌ها مي‌توان به احداث 11 سالن ورزشي 9 دي با زير بناي يك هزار و 200 متر مربع براي هر سالن و سالن‌هاي چند منظوره فرهنگي و ورزشي با زيربناي 450 متر مربع اشاره كرد كه اكنون اجرايي شده است.» معاون اجرايي سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبيل نيز با اشاره به اينكه گروه‌هاي جهادي با هدف محروميت‌زدايي به روستاهاي محروم اردبيل اعزام مي‌شوند، مي‌گويد: « تاكنون ۷۵ روستا براي محروميت‌زدايي در سه دهستان مشگين شهر، گرمي و خلخال شناسايي شده است.» سيد شفيع حسيني با اشاره به اينكه روستاهاي شناسايي شده به دليل عدم سرمايه‌گذاري مطلوب دولت با رشد منفي مواجه شده بودند، ادامه مي‌دهد: «در مناطق مختلف استان زمينه‌هاي كارآفريني جوانان فراهم مي‌شود تا با حمايت از آنها نرخ بيكاري در اردبيل كاهش يابد.»
  ارز آوري، افق اقدامات سپاهدر راستاي احداث نيروگاه سيكل تركيبي، فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) با بيان اينكه سپاه در ‌حوزه پالايشگاه انرژي و گاز ‌برنامه‌ريزي‌هاي منسجمي دارد، مي‌گويد: «نيروگاه سيكل تركيبي سبلان اردبيل تا خرداد سال ۹۷ به بهره‌برداري مي‌رسد كه اين امر مي‌تواند نقش بزرگي در توليد انرژي و برق كشور داشته باشد.» عبادالله عبداللهي با بيان اينكه با اقدامات قرارگاه، ۱۱۷ ميليون متر مكعب گاز به شبكه افزوده مي‌شود، ادامه مي‌دهد: «اين موضوع نيز يكي ديگر از اقدامات مهم قرارگاه محسوب مي‌شود. همچنين در حوزه توليد بنزين نيز هم‌اكنون به خودكفايي رسيده‌ايم و ديگر شاهد واردات بنزين نيستيم. در حال حاضر با اقدامات انجام يافته درصدد هستيم ۶۰ درصد بنزين كشور را توليد كنيم و دست به صادرات بزنيم.»