تضعیف نهاد ریاست جمهوری عامل کاهش مشارکت است

گروه سیاسی/ وزارت کشور سال پرکاری را پیش‌رو دارد. برگزاری همزمان دو انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراها به همراه انتخابات‌ میاندوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در بعضی حوزه‌های انتخابیه آن هم در شرایطی که همه‌گیری ویروس کرونا شرایط خاصی را بر شیوه اجرایی انتخابات تحمیل کرده، وظیفه‌ای است که بر‌عهده ستاد انتخابات وزارت کشور قرار دارد. با این حال به نظر می‌رسد وزارت کشور دغدغه‌ای فراتر از مختصات اجرایی انتخابات دارد زیرا تحقق مشارکت سیاسی حداکثری خواسته‌ای است که در دو سال اخیر با اما و اگرهای متعددی مواجه شده است. معاون سیاسی وزیر کشور روز گذشته در این‌باره با اشاره به اینکه بر‌اساس نظرسنجی‌های انتخاباتی صورت گرفته شرایط کشور از حیث تمایل مردم به مشارکت سیاسی نسبت به چهار سال قبل پایین‌تر است، یکی از دلایل این وضعیت را تضعیف نهادهای انتخابی کشور دانست. به گزارش «ایران»، جمال عرف در نشست خبری دیروز خود پس از اشاره به دو عامل فشار اقتصادی سنگین بر مردم بر اثر تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا، به انتقاد ازهجمه‌های اخیر علیه دولت و تأثیر مخرب آن بر نهاد ریاست جمهوری به عنوان یکی از نهادهای انتخابی حاکمیت پرداخت. عرف با بیان اینکه ما هر گونه نقد و انتقاد را می‌پذیریم و از آن استقبال می‌کنیم، اما انتقاد با تخریب و تخطئه فرق می‌کند و این تخریب‌ها بیش از آن‌که رئیس جمهوری مستقر را مورد هجمه قرار دهد نهاد ریاست جمهوری را زیر سؤال می‌برد، گفت: «در زمینه انتخابات مجلس یکی از دلایلی که شاهد میزان مشارکت پایین بودیم، این بود که ما نهاد مجلس شورای اسلامی را تضعیف کردیم و مردم می‌گفتند وقتی مجلس کاری انجام نمی‌دهد چرا باید رأی بدهیم. خدای ناکرده نهاد ریاست جمهوری را تضعیف نکنیم و اگر تضعیف کردیم انتظار نداشته باشیم که مردم پرشور در انتخابات حضور داشته باشند».
رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه با اظهارات وزیر کشور مبنی بر فضای سرد انتخاباتی در سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه در ایجاد فضای سرد انتخابات علاوه بر عوامل اجرایی، عوامل سیاسی هم دخالت دارند، تأکید کرد: ما ۱۲۰ حزب مجوزدار در کشور داریم و باید اجازه دهیم این احزاب قانونی یا به صورت ائتلاف یا قانونی وارد انتخابات شوند. حدود ۱۲ جبهه داریم که در آنها حدود ۱۲۰ حزب وجود دارد و اینها اگر ورود کنند و فضا را عمومی کنند در نهایت مردم تعیین می‌کنند که کدام گروه و حزب یا گرایش را انتخاب کنند. عرف سپس درباره احتمال اجرایی شدن مصوبه مجلس یازدهم درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو با اشاره به ایراداتی که هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه وارد دانسته گفت: وزیر کشور در جلسه مجمع شرکت کردند، ایراداتی گرفته شده و به مجلس ارسال شد که آن را اصلاح کنند و دوباره به شورای نگهبان ارسال شود که به‌نظر می‌رسد این مصوبه نیز به انتخابات 1400 نرسد اما هر وقت برسد ما به آن عمل خواهیم کرد.
تمهیدات ویژه انتخابات 1400
رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه به بیان تمهیدات پیش‌بینی شده برای انتخابات با توجه به شرایط کرونا پرداخت. بر‌اساس اظهارات او در حالی که وزارت کشور امکان ثبت‌نام غیرحضوری نامزدها را به عنوان یکی از تمهیدات کرونایی پیش‌بینی کرده است، برگزاری کاملاً الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری در این دوره نیز منتفی است. عرف در این‌باره توضیح داد: در آخرین مذاکرات که با شورای نگهبان داشتیم به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم که در انتخاباتی که زیر نظر شورای محترم نگهبان برگزار می‌شود، صندوق الکترونیک باشد اما با هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به توافق رسیدیم.


معاون سیاسی وزارت کشور همچنین در تبیین جزئیات مربوط به فرآیندهای اجرایی انتخابات پیش‌رو اعلام کرد: هشتم فروردین ۱۴۰۰ نام‌نویسی انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان انجام می‌شود و فرآیند اجرایی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد و امیدوارم بتوانیم انتخاباتی در شأن ملت بزرگ ایران برگزار کنیم.
عرف با بیان اینکه ۱۹ اسفند تقویم انتخابات شوراهای اسلامی شکل می‌گیرد و نام‌نویسی‌ها با تشکیل هیأت‌های اجرایی آغاز می‌شود از افراد متقاضی خواست برای ثبت‌نام از حالا مراحل و مقدمات لازم ثبت‌نام‌شان را انجام دهند و کار را برای دقیقه ۹۰ نگذارند.
رئیس ستاد انتخابات سپس با اذعان به اینکه مهمترین موضوع در بحث انتخابات ۱۴۰۰، تبلیغات است، گفت: با توجه به پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت تدوین خواهد کرد، ‌تلاش می‌کنیم کمتر تجمعات را داشته باشیم و تبلیغات را به سمت رسانه و همچنین گروه‌های فضای مجازی سوق دهیم و از این ظرفیت نهایت بهره را ببریم. او در ادامه درباره پیش‌بینی‌های انجام شده برای روز انتخابات افزود: روز انتخابات با چارچوب‌هایی که دنیا تجربه کرده و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی و تکثر، شعب انتخابات را برگزار می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم. به گفته عرف، انتخابات 1400 متفاوت از سال‌های گذشته زودتر از ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود و تلاش خواهد شد فضای ایمن برای مردم ایجاد شود تا دغدغه بیماری نداشته باشند و از حق خود استفاده کنند.