فجر جشنواره ها دیروز تئاتر، امروز فیلم

گروه فرهنگی: سی ‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر از دیروز کار خود را با حضور ۴۸ نمایش از ۱۶ شهر کشور در ۹ سالن نمایشی آغاز کرد. در بخش صحنه‌ای که به دو بخش «رقابتی» (مسابقه‌ بزرگ تئاتر فجر) و «غیر رقابتی» (بخش ویژه) تفکیک شده این امکان برای هنرمندان آثاری که از اول آبان 1398 تا پایان آبان 1399، در یکی از تالارهای نمایشی کشور (در شهر تهران حداقل ۱۵ اجرا و در استان‌ها حداقل 5 اجرا) اجرا شده بود، فراهم شد تا در این جشنواره بین‌المللی حضور یابند.  اولین روز جشنواره تئاتر فجر در بخش خیابانی  در محوطه مقابل تالار وحدت با نمایش‌های «مجلس حماسه‌خوانی نفر ششم»، «لبخند با طعم ماسک»، «خودم شروع می‌کنم»، «او پهلوان اکبره» و «به‌نام» اجرا شد. در محوطه آب‌نمای بازار بزرگ «ایران‌مال» هم دو نمایش «مضحکه در مضحکه» و «لبخند با طعم ماسک» اجراشد و در«ایوان انتظار» مترو میدان ولیعصر(عج) هم  میزبان اجرای نمایش «به‌نام» و پس از آن در ساعت 11:30 میزبان نمایش «او پهلوان‌اکبره» بود.
در بخش صحنه‌ای، هنرمندانی از 14 استان کشور یعنی اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، قزوین، فارس، کردستان، کرمان، گلستان، گیلان، هرمزگان و یزد 48 نمایش را به روی صحنه می‌برند. براساس آمار پس از تهران با 26 اثر، کردستان (3 اثر) و هرمزگان (3 اثر) بیشترین نمایش را در بخش صحنه‌ای دارند. همچنین براساس اطلاعات به دست آمده 26 اثر از تهران، 22 اثر از سایر شهرهای کشور شامل گرگان (2 اثر)، جزیره خارک، مریوان، کرج، میناب (2 اثر)، اصفهان
(2 اثر)، بندرعباس، بجنورد، قزوین، شیراز، سنندج (2 اثر)، مشهد، یزد، شهریار (2 اثر)، خمینی شهر، رشت، کرمان در این بخش با یکدیگر رقابت می‌کنند. بخش صحنه‌ای جشنواره دیروز از ساعت 15 رسماً فعالیت خود را با اجرای 3 نمایش «برونسی» اثر رضا شاه کرم، «جوادیه بیست متری» اثر رضا بهرامی و «الف کاف شین» اثر روزبه حسینی آغاز کرد. نمایش‌ها در 9 سالن نمایشی تالار اصلی تئاتر شهر (یک نمایش)، چهارسو (6 نمایش)، سایه (8 نمایش)، قشقایی (7 نمایش)، مولوی (7 نمایش)،  دکتر ناظرزاده ایرانشهر (6 نمایش)، استاد سمندریان ایرانشهر (6 نمایش) و حافظ (5 نمایش) و تالار وحدت (2 نمایش) اجرا می‌شوند. نمایش «گرگاس‌ها» اثر حمیدرضا نعیمی با 9 اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر بیشترین اجرا و پس از آن «سرباز» اثر حسین پارسایی 5 اجرا را در جشنواره دارد. امسال جشنواره تئاتر فجر یک مزیت قابل توجه نسبت به تمام ادوار پیشین خود دارد؛ اینکه عرضه فیلم تئاتر با نمایش‌های صحنه‌ای بخش مسابقه و بخش غیررقابتی سی ‌و نهمین جشنواره تئاتر فجر از 14 بهمن ماه آغاز می‌شود. به این ترتیب با سی و نهمین جشنواره زمینه برداشتن گامی مؤثر برای رسیدن به عدالت فرهنگی در سراسر کشور برداشته می‌شود. هر فیلم نمایش به مدت یک روز در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و از طریق تلویزیون تئاتر ایران علاقه‌مندان دورترین نقاط کشور برای نخستین بار همزمان با پایتخت‌نشینان از آثار جشنواره‌ای بهره می‌برند، بدون آن که رنج سفر و هزینه‌های گزاف اسکان و... را متحمل شوند. پس امسال برای نخستین تجربه در سطح ملی علاقه‌مندان می‌توانند تمامی آثار صحنه‌ای حاضر در جشنواره را به تماشا بنشینند.