یک بام و دو هوای شفافیت آرا

آرمان ملي- محمدهادي عليمرداني: شفافيت آراي نمايندگان مجلس طرحي است که از سال‌ها پيش در بهارستان بررسي شده است. اين طرح کاميابي چنداني در مجالس دهم و يازدهم نداشته و هر بار نمايندگان مجلس از تصويب آن سر باز زده‌اند. از ماه‌ها پيش زمزمه‌هايي مبني‌بر بررسي مجدد اين طرح در مجلس به راه افتاده و مجلس انقلابي ادعا داشته که تصويب اين طرح به نفع کشور خواهد بود. نکته جالب اينجاست که اکثريت قريب به اتفاق نمايندگاني که نظرات خود را پيرامون شفافيت آرا اعلام کرده‌اند، از تصويب آن استقبال کرده اما طرح مذکور صبح روز گذشته با راي اکثريت نمايندگان مجلس رد شده است. اين طرح تنها به 3 راي براي تصويب نياز داشت اما مجلس از شفاف شدن آراي خود استقبال نکرد.
نه به آن ذوق، نه به اين راي
شفافيت آراي نمايندگان مجلس يکي از وعده‌هاي انتخاباتي مجلس انقلابي در سال 98 بود. سال گذشته و در بدو ورود مجلس يازدهمي‌ها به ساختمان بهارستان، پيگيري‌ها پيرامون اين موضوع رسانه‌اي شد. احمد اميرآبادي‌فراهاني، عضو هيات‌رئيسه مجلس در حساب کاربري خود در پيام‌رسان توئيتر نوشت: «طرح شفافيت آراي نمايندگان را از کميسيون آيين‌نامه داخلي مجلس پيگيري کردم. جلسه کميته ماده 142 دوشنبه تشکيل شده تا پس از بررسي کارشناسي به کميسيون آيين‌نامه ارجاع و سپس گزارش کميسيون به هيات‌رئيسه مجلس ارسال شود. مطمئن باشيد به محض دريافت گزارش کميسيون در دستور صحن قرار مي‌گيرد.» در روزهاي اخير نيز سيدناصر موسوي‌لارگاني عضو هيات‌رئيسه مجلس نيز در توئيتي نوشت: «شفافيت آرا يک وعده انتخاباتي بود که روز گذشته در اولويت کاري مجلس قرار گرفت. شفاف نبودن امور مخصوصاً نحوه و علت تصميمات مسئولان اين عارضه را دارد که به علت مخفي بودن راي خداي ناکرده بر‌خلاف مطالبات ملت تصميم‌گيري کنند. شفافيت رأي مي‌تواند از چنين مفاسد احتمالي پيشگيري کند.» همچنين حسينعلي حاجي‌دليگاني عضو ديگر هيات‌رئيسه مجلس نيز گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت تصريح کرد: «اگر شفافيت در مجلس شوراي اسلامي نهادينه شود آن زمان ديگر نماينده به يک آرامش‌خاطر خواهد رسيد، از اين جهت که احدي و همچنين گروهي نمي‌تواند به نمايندگان در جهت تامين منافع خود فشار وارد کنند تا به فلان طرح يا لايحه راي دهند.» اظهارنظرهاي ديگري نيز در موافقت با طرح شفافيت آراي نمايندگان مجلس به تصويب رسيد اما مشخص نيست که با وجود اين استقبال گسترده از شفافيت در مجلس، چه کسي به آن راي مخالف داده است!
دوباره بررسي مي‌شود


پس از تصويب نشدن طرح شفافيت آراي نمايندگان، سيداميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي عضو هيات رئيسه مجلس، به همراه تعدادي از نمايندگان در نامه‌اي خطاب به هيأت‌رئيسه مجلس خواستار بازگشت...
ادامه صفحه 6