بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود

در خجسته سالروز ميلاد حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌ا...‌عليها، مقام معظم رهبري صبح ديروز در نشست تصويري با جمعي از مداحان اهل‌بيت عليهم‌السلام، حضرت صديقه طاهره را تجسم عالي‌ترين مفاهيم اسلامي درباره زن، مادر و همسر دانستند و گفتند: در ديدگاه اسلامي قوي‌ترين پايه تربيت فکري و روحي انسان در کانون خانواده قرار دارد و در اين کانون است که زمينه رشد واقعي زن در عرصه‌هاي مختلف فراهم مي‌شود. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي همچنين بر لزوم حفظ ادب اسلامي در سخن گفتن و پرهيز از بدزباني و بدگويي عليه يکديگر در فضاي رسانه‌اي و مجازي، تاکيد کردند. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تبريک ميلاد حضرت زهرا سلام‌ا...‌عليها و بزرگداشت مقام زن و مادر و همچنين سالروز ولادت امام خميني(ره) و دهه مبارک فجر، به ابعاد شخصيتي حضرت زهرا و نقش برجسته ايشان به‌عنوان دختر گرامي و غمگسار پيامبر اسلام(ص) و همچنين همسر و هم‌تراز حضرت علي(ع) و مادر چهار خورشيد درخشان و سرسلسله نسل پيامبر عظيم‌الشأن اسلام اشاره کردند و گفتند: آن حضرت در دوران زندگي خود با فراز و نشيب‌ها، آزمون‌هاي بي‌نظير و محنت‌هاي متعددي مواجه شدند اما در همه عرصه‌ها همچون همسرداري، مادري، مديريت خانه، تربيت فرزندان، جهاد في سبيل‌ا...، امربه‌معروف و نهي‌ازمنکر، عبادت و بندگي خدا، و اخلاص در اوج بودند و نشان دادند يک زن مي‌تواند به رتبه‌ عالي عصمت برسد. ايشان، حضرت زهرا و حضرت علي و فرزندان گرامي آنان را نمونه عالي يک خانواده اسلامي دانستند که الگوبرداري از همراهي، همدلي، اخلاص و مجاهدت آن بزرگواران مي‌تواند جامعه اسلامي را به اوج برساند. ايشان افزودند: برخي اوقات دل‌ها در بعضي از امور مضطرب مي‌شوند اما نبايد پريشان شوند زيرا رشحات آن مودت و همراهي و مجاهدت‌هاي خالصانه اهل‌بيت در نظام جمهوري اسلامي نيز کاملا مشهود است که فراگيري روحيه بسيجي، خدمات بي‌نام و نشان شهداي هسته‌اي، تلاش‌هاي گروه‌هاي جهادي و هزاران گروه جوان در عرصه‌هاي فرهنگي و علمي و همچنين صحنه‌ها و جلوه‌هاي زيباي گروه‌هاي پرستاري و پزشکي در قضيه کرونا، در واقع پيروي از همان نقشه جامع است.
ادب اسلامي گسترش يابد
حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به تفاوت بنيادين ديدگاه اسلام و غرب در مقوله زن، افزودند: نگاه اسلام و جمهوري اسلامي به زن، نگاه تکريم و احترام است درحالي‌که نگاه رايج غرب، نگاه کالايي و ابزاري است. ايشان خاطرنشان کردند: در اسلام، زن و مرد از لحاظ ارزش‌هاي الهي و انساني تفاوتي ندارند. البته در کنار وظايف مشترک، هريک از زن و مرد وظايف ويژه‌اي هم دارند و به همين علت است که خداوند متعال ترکيب ساختمان جسمي آنها را متناسب با اين وظايف ويژه آفريده است. مقام معظم رهبري تاکيد کردند: ما به نگاه اسلام افتخار مي‌کنيم و در مقابل نگاه غرب به زن و سبک زندگي، سراپا اعتراض هستيم. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با اشاره به تبليغات غربي‌ها مبني بر اينکه اسلام و حجاب اسلامي مانع رشد زن مي‌شود، گفتند: اين يک دروغ واضح است و دليل بارز خلاف واقع بودن آن، وضعيت زنان در جمهوري اسلامي است. ايشان افزودند: در ايران در هيچ مقطع تاريخي تا به اين حد، زن تحصيل‌کرده و فعال در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي و هنري، علمي، سياسي و اقتصادي حضور نداشته و همه اينها از برکت جمهوري اسلامي است. ايشان همچنين با تجليل از نقش ماندگار و بي‌نظير مادران و همسران شهداي دفاع مقدس و شهداي دفاع از حرم گفتند: متاسفانه درباره اين بزرگواران آثار هنري کمي توليد شده که جا دارد اقدامات بيشتري انجام شود. مقام معظم رهبري نگاه اسلام به زن را زمينه‌ساز برجسته شدن نقش محوري خانواده و مادر برشمردند و با تاکيد براينکه قوي‌ترين پايه‌هاي تربيت فکري و روحي و حقيقي‌ترين فضاي صميميت در کانون خانواده شکل مي‌گيرد، خاطرنشان کردند: دستگاه‌هاي تبليغاتي غرب و متاسفانه برخي غربزده‌هاي داخلي تلاش دارند تا نقش محوري مادر در خانواده کمرنگ يا حذف شود. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با تاکيد بر لزوم ارج‌گذاري به جايگاه زنان خانه‌دار و نقش ويژه آنان در خانواده، به موضوع ازدواج بهنگام و فرزندآوري نيز اشاره کردند و افزودند: اين دو موضوع از نيازهاي حياتي امروز و فرداي کشور است که مداحان بايد به‌عنوان يک رسانه بزرگ براي ترويج آن نقش‌آفريني کنند. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، مداحي را پديده‌اي ويژه و منحصربه‌فرد خواندند و با اشاره به ترکيب اين هنر از شعر، نغمه‌پردازي، رساندن سخن به اعماق جان مخاطبان با صداي خوش و همچنين برخورداري از عناصر انديشه، عاطفه، اطلاعات معارفي، تاريخي و آگاهي‌هاي اجتماعي و جهاني، گفتند: موضوع کار مداح از عالي‌ترين موضوعات يعني ستايشگري اهل‌بيت، و وظيفه او گسترش دادن الگوي زيست نبوي، علوي و فاطمي و ترويج انديشه‌ها و درس‌هاي آن بزرگواران است.
هيأت بايد هيأت باقي بماند


ايشان با توصيه مداحان به جدي گرفتن اين وظيفه مهم، تاکيد کردند: هيأت بايد به شکل هيأت باقي بماند بنابراين قالب و شکل مداحي را حفظ کنيد و نگذاريد با استفاده از ابزارهاي خارج از قالب مداحي، هيأت‌ها به محيط‌هاي ديگر تبديل شوند. مقام معظم رهبري مداحان و شعراي اشعار مداحي را به استفاده از مطالب متقن و محکم و متين سفارش کردند و با انتقاد از مخدوش شدن ادب اسلامي در برخي محيط‌هاي رسانه‌اي و فضاي مجازي، در توصيه مهم و پاياني خود به مداحان و همه تريبون‌داران و رسانه‌ها، بر «حفظ ادب اسلامي در سخن گفتن» تاکيد و خاطرنشان کردند: بدگويي و بدزباني در جامعه بايد جمع شود و ادب اسلامي گسترش يابد. ايشان با اشاره به دو خطبه طوفاني حضرت زهرا(س) پس از رحلت پيامبر اعظم(ص) که در عين مضامين مهم و اعتراضي و اعلام خطر درباره انحراف از مفاهيم برجسته اسلامي، با کلمات محکم و متين و بدون بيان حتي يک کلمه توهين‌آميز بيان شده است، افزودند: مکتب اهل‌بيت از مسائلي مانند قول به‌غير علم، غيبت، تهمت، بدگويي و بدزباني مبرّا است و شما مداحان نيز بايد اين معارف را در زبان و عمل به مردم تعليم دهيد. حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي با ابراز خرسندي از حرکت رو به رشد دستگاه‌هاي تبليغي کشور از جمله بخش مداحي، از ابتکارات خوب مداحان در مناسبت‌هاي ماه مبارک رمضان و عزاداري محرم که متناسب با شرايط کرونا انجام شد، تقدير و در پايان خاطرنشان کردند: بدانيد دشمنان در مقابله با جمهوري اسلامي هيچ غلطي نمي‌توانند بکنند و اسلام و جمهوري اسلامي رو به قوت و اقتدار روزافزون است. ايشان افزودند: البته مشکلات و فراز و نشيب‌ها همواره وجود داشته و دارد. افرادي خدمت مي‌کنند و افرادي هم ظرفيت‌ها را از دست مي‌دهند اما جمع‌بندي همه اينها، حرکت رو به جلو است.