همه به خوزستان کمک کنیم

شیما جهانبخش
خبرنگار
«هموطن عزیز سلام، همان‌طور که اطلاع دارید برخی شهرهای استان خوزستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند؛ همه‌ ما باید تلاش کنیم تا هرچه سریع‌تر زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع گردد. به همین منظور، برخی محدودیت‌های تردد و مسافرت اعمال شده‌اند.
با احترام، از شما شهروند عزیز تقاضا داریم که از هرگونه مسافرت غیرضروری به استان‌ها، بویژه استان خوزستان خودداری نمایید.


از توجه شما بسیار سپاسگزاریم.»
روز گذشته با اعلام وضعیت ویژه از سوی وزارت کشور برای خوزستان پیامی با این مضمون از سوی وزیر بهداشت و درمان برای همه ایرانی‌ها ارسال شده و حالا چشم امید مردم این استان برای برگشتن به شرایط عادی به مشارکت و همکاری همه است.
اگر چه وزیر کشور همه دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده که منابع و امکانات خود را به خوزستان روان کنند تا این استان از وضعیت بحرانی خارج شود اما از سوی دیگر رعایت و مشارکت مردم برای قطع زنجیره کرونا را اثرگذار دانسته و تأکید کرده بی‌تردید همراهی مردم کلید حل مشکل این بیماری است.
«شبیب جویجری»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده اهواز هم با توجه به شرایط ویژه خوزستان گفته است: قرار است ستاد ملی مقابله با کرونا اختیاراتی به ستاد استانی مدیریت کرونا در خوزستان دهد تا این ستاد، آخرین وضعیت استان را در خصوص شیوع کرونا بررسی و متناسب با شرایط بهداشتی و درمانی، شیوع کرونا و همچنین متناسب با وضعیت ضرر و زیان اصناف تصمیم‌گیری کند. البته در این زمینه صحبت‌هایی انجام‌ شده و قرار است در یکی دو روز آینده بررسی‌های کارشناسی این کار انجام شود.
همه باید برای خروج از این بحران همکاری کنند
«فرهاد ابول‌نژادیان» رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در گفت وگو با «ایران» با اشاره به اینکه در روزهای گذشته از ۱۰۰ هزار تست کرونایی که در کشور انجام شده ۱۲ هزار مورد آن متعلق به خوزستان بوده است، اظهار داشت: درست است که در حال حاضر روند مراجعه به بیمارستان‌ها به نقطه ثابتی رسیده اما در هفته گذشته تعداد بیماران کرونایی در استان نسبت به هفته‌های قبل ۷۴ درصد، بستری‌ها ۹۰ درصد و موارد فوت شده به بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. همین موضوع نشان می‌دهد شرایط استان ویژه است و همه باید برای خروج از این بحران همکاری کنند.
 وی ادامه داد: سه هفته پیش به ازای هر ۱۰۰ بیمار، ۱۵۹ بیمار دیگر مبتلا می‌شدند اما با اعمال محدودیت‌ها و اطلاع‌رسانی گسترده و از همه مهمتر همراهی بیشتر مردم، این رقم دو هفته پیش به ۱۳۴ بیمار و در حال حاضر به ۱۲۳ بیمار رسیده است. البته شرایط ما همچنان بحرانی است و تا زمانی که این عدد به کمتر از یک نرسد، وضعیت بیماری نزولی نخواهد شد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خورستان با بیان اینکه یک‌چهارم بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند در خانواده به این بیماری مبتلا شده‌اند، افزود: در بررسی‌های انجام شده مشخص شده ۲۶ درصد موارد ابتلا به کرونا در استان از طریق خانواده‌ها، ۲۳ درصد از طریق سایر بستگان و شرکت در میهمانی‌ها، ۱۸ درصد تردد درون شهری و ۱۳ درصد تماس با موارد مثبت و مشکوک در محل کار است، به همین خاطر تا مردم همراهی نکنند شرایط تغییر نمی‌کند.
ابول‌نژادیان با تأکید بر اینکه میزان بروز بیماری در خوزستان بالا است، افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد بیماران کرونایی استان از چهار منطقه کیان، خشایار، شیخ‌بها و کوی علوی اهواز بوده‌اند. مراجعه به بیمارستان‌ها زیاد و کادر درمان بشدت تحت فشار است به‌همین خاطر مجبور شده‌ایم بیمارانی را که به کرونا مبتلا نیستند به بخش‌های غیردانشگاهی منتقل کنیم تا دانشگاه بتواند تکلیف خود در خدمت حداکثری به بیماران مبتلا به کرونا را انجام دهد.
نمی‌توان روند کرونا را پیش‌بینی کرد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در خصوص انجام تست برای سفرهای هوایی، گفت: در هفته‌های قبل به‌ منظور جلوگیری از انتشار بیماری به سایر استان‌ها مصوب شده بود مسافران ۲۴ ساعت قبل از سفر تست «رپید» را انجام دهند اما مجدداً ابلاغیه‌ای مبنی بر لغو چنین موضوعی به فرودگاه‌ها داده شده است. البته موضوع را با وزارت بهداشت مطرح کرده‌ایم و در صورتی که انجام تست مجدداً توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تأیید شود، این کار را انجام خواهیم داد. البته فعلاً انجام تست برای مسافران اجباری نیست.
 وی با اشاره به اینکه نمی‌توان روند کرونا را پیش‌بینی کرد، گفت: در حال حاضر نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که در روزهای آینده با پیک جدیدی مواجه خواهیم شد یا خیر، به‌ همین خاطر موضوعی که مهم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجتناب از برگزاری دورهمی و مراسم‌ از سوی مردم است. با قرنطینه و تعطیلی خوزستان مشکلی ندارم اما قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها باید بازدارنده باشد و با افرادی که قوانین را رعایت نمی‌کنند با جدیت برخورد شود.
انتقاد استاندار از برگزاری مراسم‌ چندهزار نفری
«قاسم سلیمانی دشتکی» استاندار خوزستان با انتقاد از برگزاری آیین ترحیم با حضور جمعیت چندهزار نفری در برخی شهرستان‌های استان طی روزهای اخیر اظهار داشت: فرمانداران باید در این خصوص دقت بیشتری به خرج دهند و با برگزارکنندگان مجالس ترحیم و عروسی با جمعیت بالا در استان برخورد کنند. البته ما می‌توانیم از اهرم سخت‌تری در این زمینه استفاده کنیم اما قصد انجام این کار را نداریم و در مقابل انتظار داریم که مردم نیز با ما همراهی کنند.
وی در ادامه تأکید کرد: در خوزستان تعداد روستاها بسیار زیاد است و هرچه ما کنترل کنیم بالاخره در یک جایی مراسمی برگزار می‌شود؛ بر این اساس تصمیم گرفته شده هر زمان که در مناطق اتفاقی در خصوص مرگ افراد رخ دهد بخشدار، دهیار و فرماندار این مسأله را به دادستان اطلاع دهند تا پیش از مراسم، صاحبان عزا متعهد شوند مراسمی برگزار نمی‌کنند.
 کاهش تردد‌های هوایی و ریلی به خوزستان
استاندار خوزستان در خصوص دستفروشان اهواز که از عوامل تجمع و گسترش بیماری در این شهر هستند هم گفت: بازاریان معتقدند بعد از تعطیلی مغازه‌ها، دستفروش‌ها جایگزین آنها می‌شوند و این حرف، درست است. به‌همین خاطر از مأموران انتظامی و عملیاتی خواسته‌ایم پیش از پهن کردن بساط دستفروشان در محل مستقر شده و اجازه حضور به آنها ندهند. از سوی دیگر جلسات متعددی برای حمایت از اصناف و بازاریان برگزار شده تا شرایطی فراهم کنیم که دغدغه آنها کمتر شود. قاسم سلیمانی دشتکی با توجه به وضعیت ویژه خوزستان خواهان کاهش یک‌سومی تردد‌های هوایی و ریلی به استان شد و افزود: در صحبتی که با وزیر بهداشت داشته‌ایم عنوان شده در صورت امکان تردد ریلی و هوایی به استان کلاً تعطیل شود اما باید گفت که این کار امکانپذیر نیست زیرا نبض اقتصادی و اداری از دست ما به‌طور کامل خارج می‌شود. البته پیشنهادی ارائه کردیم تا ظرفیت پرواز و قطارها یک‌سوم شود. معتقدم برای این مسأله باید تفویض اختیاری به استان ارائه شود تا بتواند متناسب با وضعیت شیوع کرونا تصمیم‌گیری کند.
استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در مرزهای استان نیز محدودیت‌ها اعمال شده و تنها به ایرانی‌ها اجازه ورود از عراق داده شده است. البته این افراد نیز باید پیش از ورود تست بدهند و تا زمانی که پاسخ تست مشخص نشود در نقاهتگاه باقی خواهند ماند و از آنها پذیرایی می‌شود. اگر پاسخ تست این افراد مثبت باشد با شرایط خاص به بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شوند و اگر پاسخ تست منفی باشد، می‌توانند به مسیر خود و مقصد مورد نظر حرکت کنند. در بخش تجاری مرزها هم به تعداد تست‌ها افزوده شده است زیرا نمی‌توان تجارت در مرز را تعطیل کرد.
امکان سفر به این استان وجود ندارد
«غلام شجاعی»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: با توجه به روند فعلی شیوع کرونا در خوزستان در حال حاضر امکان سفر به این استان وجود ندارد و در صورت ادامه این روند بیماری ممکن است سفرهای نوروزی هم به استان ممنوع باشد. البته این موضوع قطعی نیست و به شرایط کرونا بستگی دارد. در واقع ملاک اصلی تصمیم‌گیری در زمینه چگونگی سفرهای نوروزی ستاد ملی مقابله با کرونا خواهد بود. وی ادامه داد: در حال حاضر استان شرایط بسیار حادی دارد و تمام مبادی خروجی به استان بسته شده است. حتی بنا به دستور استاندار محدودیت‌ها و منع ورود برای دو هفته دیگر تمدید شده است.
 شجاعی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری استان در ایام کرونا بسیار متضرر شده است و تمام صنوف وابسته به این صنعت در آستانه تعطیلی هستند، افزود: چند ماه پیش در یک بازه زمانی با توجه به اینکه وضعیت کرونا تا حدی در استان کنترل شده بود وضعیت هتل‌ها مناسب بود اما بعد از قرمز شدن دوباره وضعیت و بسته شدن پایانه‌ها این صنعت باز در کما فرو رفته است. البته بخش زیادی از مسافران خوزستان مربوط به سازمان‌ها و اداراتی هستند که کارمندان خود را برای مأموریت به این استان می‌فرستند، به همین خاطر با شرایط ویژه‌ای همچنان هتل‌ها با رعایت نکات بهداشتی پذیرای این افراد هستند. وی با تأکید به اینکه تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات اقامتی استان وارد شده است، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ کدام از مراکز اقامتی ما تعطیل نیستند و ما نیز قصد تعطیل کردن اجباری آنها را نداریم. در واقع ما معتقدیم اگر قرار است پذیرای مسافران باشیم بهتر است این افراد در مراکز رسمی با نظارت‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها اقامت داشته باشند تا اینکه به مراکزی بروند که امکان نظارت روی آنها وجود ندارد. تأکید ما برای ادامه فعالیت تأسیسات گردشگری و اقامتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. البته با توجه به اینکه تعداد مسافران بسیار کاهش یافته، واحد‌های گردشگری مشتری ندارند و بسیاری از آنها خودشان تصمیم به تعطیلی گرفتند زیرا ادامه این روند برایشان مقرون به‌صرفه نیست.
 معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان کرد:از آنجایی که امکان دارد این بیماری تا مدت نامعلوم ادامه داشته باشد، نمی‌توانیم تمام تأسیسات گردشگری را تعطیل کنیم. به‌همین خاطر با همکاری وزارت میراث فرهنگی و ادارات استان‌ها، اقدامات و تدابیری برای پیشگیری این روند اندیشیده شده است. خصوصاً اینکه بنا شده از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود مسافرانی که با پلاک غیربومی به استان‌ها می‌روند برگه رزرو هتل را همراه داشته باشند و با ارائه آن بتوانند به استان مورد نظر وارد شوند. ما معتقدیم همین تعداد اندک مسافر هم باید برای صنعت گردشگری حفظ شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد.