ترک مذاکره به صلاح نیست


باید از اتفاق نطنز به نفع خودمان استفاده کنیم
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس مسائل هسته‌ای با تاکید بر این
مسئله که: «جایگاه و مرتبه‌ی ایران در منطقه متمایز از بسیاری از کشورها از جمله ترکیه و عربستان است» به آفتاب یزد گفت: «ایران به استقلال استراتژیک دست یافته، پس اگر می‌بینیم به عنوان یک قدرت منطقه‌ای روی این کشور حساب ویژه باز می‌کنند یعنی استراتژی‌های سیاسی این کشور وابسته به هیچ قدرتی نیست و هرچه می‌گوید از درون و با تکیه بر قدرت خود می‌گوید.» ابوالفضل ظهره‌وند ضمن آن که فصل الخطاب هر مذاکره‌ای را رهنمودهای مقام معظم رهبری اعلام می‌کند می‌افزاید: «اگر بنا بر مذاکره نکردن بود که اکنون تیم مذاکره کننده‌ی ایران در وین حضور نداشت پس معلوم می‌شود مقامات ارشد جمهوری اسلامی و دکترین نظام جمهوری اسلامی ایران مشکلی با اصل مذاکره به عنوان ابزار دیپلماسی ندارد آن چه مهم و محل اختلاف است مسیر مذاکره و دستاوردهای مذاکرات است که چنانچه مراقب نباشیم برای همیشه باید گوش به فرمان غربی‌ها باشیم!» ظهره‌وند متذکر می‌شود: «وقتی مقام معظم رهبری گفته است رفع تمامی تحریم ها، تکلیف روشن و مواضع شفاف است پس مذاکره بر سر رفع تحریم‌های اوباما یا کنگره یا ترامپ یا در ارتباط با برجام یا فقط تحریم‌های هسته‌ای نکته‌ی انحرافی است و اگر کسانی هشدار می‌دهند صرفاً به این دلیل است که در زمین برجام کلاه سرمان نگذارند!
> آمریکا می‌خواهد ایرانی‌ها را «قورباغه پزون» کند


ابوالفضل ظهره‌وند ضمن انتقاد از کسانی که اخبار خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای در نطنز را تماماً به سمت اسرائیل هدایت می‌کنند بیان می‌دارد: «هر حرکتی علیه ایران صورت بپذیرد زیر سر آمریکا است در این میان اساساً انگشت اتهام به سمت یک کشور گرفتن تبرئه‌ی کشورهای دیگر و آدرس غلط دادن به افکار عمومی است!» وی خاطرنشان می‌کند: «در این رابطه ما باید هوشیار بوده، دشمن را به صورت یک منظومه بنگریم نه بخشی از یک پیکره، مگر می‌شود اسرائیل بدون اطلاع، کمک و حمایت آمریکا و اروپا علیه ایران دست به اقدامی بزند؟» این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه می‌دهد: «مذاکره برای این گونه اوقات است که پشت میز بنشینیم و با اقتدار مطالبه کنیم که عامل خرابکاری که بوده؟ این گونه رفتار‌ها چه مناسبتی با اصل مذاکره دارد؟ خواست و مطالبه‌ی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و یک بازیگر بین‌المللی بعدِ این خرابکاری و حملات تروریستی چیست؟ نه این که تا مسئله‌ای پیش می‌آید فقط اصل مذاکره را زیر سوال ببریم. در مذاکره که اتفاقی نمی‌افتد در هر صورت ما در یک جایی باید حرف های‌مان را بزنیم و کجا بهتر از جایی که همه‌ی قدرت‌ها هستند!؟» ظهره‌وند می‌گوید: «من معتقدم آمریکایی‌ها می‌خواهند با لفاظی و بازی با کلمات ایرانی‌ها را به اصطلاح «قورباغه پزون» کنند، ما نباید چنین اجازه‌ای بدهیم، ایرانی‌های سختی‌هایی که باید متحمل بشوند را شده‌اند الان وقت دیدن نتیجه‌ی سال‌ها صبر و مقاومت استراتژیک است حالا تیمی باید پای در مذاکرات بگذارد که درک درستی از تراز جمهوری اسلامی و جایگاه ایران در منطقه و تمام دنیا داشته باشد این جا دلسوز می‌خواهیم غیرتمند می‌خواهیم اشخاصی با تفکرات انقلابی که ضمناً از مذاکره سر در بیاورند در این گونه مواقع ترسوها جز امتیاز دادن و تا خرخره مملکت را اسیر توافقات کردن هنری ندارند. »
> نگاه حزبی به منافع ملی ممنوع!
ظهره‌وند می‌گوید: «من کاری به چپ و راست ندارم، اصلا این جا جای دعواهای حزبی و انتخاباتی نیست، شاید اصلا از درون به غربی‌ها پالس‌هایی نیز داده باشند این که نشد منافع ۸۰ میلیون ایرانی اسیر خواست‌های حزبی شود پس وقتی پای منافع ملی و استقلال یک کشور در میان است قطعا باید گفت نگاه حزبی ممنوع!»
> مذاکره برای صیانت از ظرفیت‌های ملی ۴۳ساله
ظهره‌وند معتقد است: آنچه که منافع ملی ما را تامین می‌کند صیانت از ظرفیت‌های ملی و موقعیت‌هایی است که در این ۴3 سال به آن رسیدیم. نه ادامه مذاکرات و نه قطع مذاکرات. بحث سر این است که چرا مذاکره می‌کنیم و در این مذاکرات چه می‌خواهیم به دست آوریم. اصلا مذاکره فرصتی به ما داده است که دیدگاه‌ها و مواضع‌مان را مطرح کنیم و باید در روندی که مذاکرات تا کنون پیش رفته تجدید نظر کنیم. وی ادامه می‌دهد: مذاکره تنها یک ابزار است. قرار نیست که ما با دنیا قهر کنیم هر فرصتی که پیش آید نظرات و دیدگاه های‌مان را می‌گوییم و از منافع ملی‌مان دفاع می‌کنیم.
> اجازه نداریم منافع ملی را قربانی کنیم
ظهره‌وند به آفتاب یزد می‌گوید: به این مسئله که مذاکره کنیم یا خیر اعتقادی ندارم چون به نظر بنده مذاکره هدف نیست مذاکره ابزار است آنچه که مهم است منافع و امنیت ملی است. با روندی که مذاکرات پیش می‌رود موافق نیستم چون همان طور که رهبری فرمودند لغو همه تحریم‌ها باید باشد نه فقط تحریم‌های هسته‌ای یا تحریم‌هایی که در زمان اوباما و ترامپ وضع شده است بنابراین فقط این یک بازی است در این تله اگر جلو رویم قطعا نظام تحریم‌ها برداشته نخواهد شد و ساختار تحریم‌ها باقی می‌ماند یعنی اگر مراقب نباشیم ممکن است امتیاز بدهند و در نهایت کسانی که طرفدار برجام هستند آن را به عنوان دستاورد به افکار عمومی بفروشند. این یعنی قربانی کردن منافع ملی پای منافع حزبی و جناحی که هیچ کس حق ندارد چنین رفتاری از خود بروز دهد!
> وسط رینگ یا گوشه‌ی رینگ؛ جایگاه ایران کجا است؟
این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه می‌دهد: بحثی که باید به آن توجه می‌کردیم و نمی‌کنیم این است که آیا ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره می‌کند یا از منظر فردی که گوشه رینگ افتاده و فشار تحریم‌ها او را وادار کرده که از کدخدا طلب بخشایش کند. این دو رویکرد است. از رویکرد دوم چیزی عایدمان نمی‌شود جز بخشی از مطالباتمان مثل ۷ میلیارد دلاری که در کره داریم. این اصلا در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست. این مسئله هم به ضرر چپ است هم به ضرر راست. امروز بایستی خروجی قدرت‌مان را بخواهیم. باید سهم‌مان را از تحولات منطقه و جهان بخواهیم و این نیازمند این است که مولفه‌های قدرت را در ابتدا بشناسیم و سپس روی آن متمرکز شویم.
> من به بایدن می‌گویم اردک لنگ!
ظهره‌وند ضمن دست و پا بسته بودن بایدن و این که او بایدن را «اردک لنگ» می‌نامد تاکید می‌کند: فراموش نکنیم آقای بایدن، بایدن اوبامای دیروز نیست. آقای بایدن امروز در سیاست خارجه دستش خالی است در افغانستان، سوریه و عراق موقعیت خود را از دست داده است. با چین، روسیه و اروپا ارتباط خوبی ندارد. در داخل آمریکا هم دو قطبی شدیدی حاکم است. ترامپ اکنون وزنه‌ای است و جمهوری خواهان به او آویزانند. ما فشارها را تحمل کردیم امروز روزی است که ما سهم‌مان را می‌خواهیم. همین اتفاقاتی که دیروز در نطنز افتاد باید از آن به نفع خودمان استفاده کنیم. این‌ها تنها به دنبال یک قرارداد هسته‌ای محکمتر، محدود کننده‌تر و طولانی مدت‌تر هستند. صراحتا می‌گویند تا زمانی که این نظام سیاسی در ایران روی کار است تاسیسات ایران خصوصا تاسیسات هسته‌ای نباید ارتقا پیدا کند.
> خرابکاری نطنز کار آمریکایی‌ها است
ظهره‌وند به صراحت می‌گوید: مسئله دیروز نطنز کار اسرائیل نیست کار آمریکا است. با یک مجموعه و شبکه طرف هستیم. غرب یک کل واحد است. اگر نتوانیم این مسائل را ببینیم مثل سرخ پوست‌های زمان کریستف کلمب می‌شویم که دو راس اسب به آن‌ها دادند و در عوض طلاهای‌شان را به یغما بردند. اگر اینگونه بازی کنیم نتیجه‌اش می‌شود همین که ۶۰ میلیون ایرانی را محتاج به دریافت ۱۰۰ هزار تومان یارانه کردیم. خروجی کار این می‌شود یعنی واپس گرایانه جلو می‌رویم ۴۰ سال است که دفع افسد از فاسد می‌کنیم. امروز باید از فراز قدرت وارد شویم و سهم‌مان را از منطقه بگیریم. اینجا چپ و راست معنی ندارد وقتی طوفان آید همه را با هم می‌برد. باید نگاه‌مان به مسئله عوض شود. رهبری واضح گفته‌اند لغو تمامی تحریم ها. اگر نتوانیم تحریم‌ها را لغو کنیم باختیم. شمشیر داموکلس دوباره بالای سر مردم است و هر دولتی روی کار آید چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا، گیر آمریکا و اروپا خواهد بود یعنی همیشه باید باج بدهیم.
> لغو مذاکرات نه، نگاه به مذاکرات را عوض کنیم
این کارشناس مسائل سیاسی مجدداً تاکید می‌کند: نه لغو مذاکرات نه ادامه مذاکرات. ما باید نگاه به مذاکرات را عوض کنیم. اتفاقا باید از این زاویه نگاه کنیم که علی رغم فشارهایی که به ما آوردند توانسته‌ایم ایستادگی کنیم و حتی رشد نیز داشته ایم. اما طرف مقابل دچار مشکل راهبردی شده است اگر غفلت کند برای آمریکا فروپاشی رخ می‌دهد و به همین دلیل در تلاش است در منطقه ما و علیه ایران فروپاشی را رقم بزند باید بفهمیم که می‌خواهند منطقه را متلاشی کنند و منطقه روی محور ایران ایستاده است. این محور نیاز به انسجام دارد. باید پشت رهبری باشیم و مسئله چپ و راست را کنار بگذاریم که انتخابات دست راست‌ها می‌افتد یا چپ‌ها. اگر اینگونه به مسئله نگاه کنیم فاتحه‌مان خوانده است. مسئله دیروز نطنز تذکر جدی به جمهوری اسلامی ایران داد که بدانیم دشمن در صدد نابودی ما است.
> ایران در نقطه‌ی طلایی نتیجه‌گیری است
این کارشناس در پایان می‌گوید: اینک ایران در یک نقطه طلایی در منطقه و جهان قرار گرفته است. اگر یکی از اتفاقاتی که علیه ایران انجام شد در هر جای دیگر رخ داده بود فروپاشی رخ می‌داد. آمریکای لاتین را که نگاه کنیم می‌بینیم دائما در حال فرو ریختن است. کشورهای همسایه ما عراق، افغانستان، سوریه و پاکستان را که نگاه کنیم می‌بینیم در وضعیتی بغرنج‌تر از ما قرار دارند. امروز می‌توانیم با یک درایت درست و نگاه درست معادلات را به هم زنیم. اگر خطایی که در گذشته کردیم دوباره تکرار کنیم و تحریم را فقط به تحریم‌های بعد از برجام منوط کنیم یعنی نظام تحریم‌ها کماکان علیه ما حفظ می‌شود و در تله بازی آمریکایی‌ها و اروپا خواهیم ماند و تمام فشاری که تحمل کردیم بر ما رسوخ می‌کند. مردم اکنون نیاز دارند گشایش اساسی صورت گیرد. اینکه مثلا با چین مذاکره کنیم و کدخدا ر ا از غرب به شرق ببریم باز هم بدبختیم. چینی‌ها به ما نیاز دارند ما نیازمان به آن‌ها کمتر است. روس‌ها به ما نیاز دارند. آمریکایی‌ها هم می‌خواهند بازی کنند مشکلی نیست سهم ما را بدهند و بازی کنند.
ظهره‌وند می‌گوید: صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری چین وقتی نتیجه‌بخش خواهد بود که با ایران پیمان ببندد واگرنه کل خاورمیانه را از دست خواهد داد اما مهم است که مثل جریان صید در خلیج فارس، گول نخوریم در نظام بین‌الملل هیچ تفاوتی بین چین و آمریکا وجود ندارد. بازیگری ما تعیین می‌کند دست بالا را داشته باشیم یا ذلیل و شکست خورده باشیم!