نیاز جامعه به ترمیم

آفتاب یزد- گروه شبکه: با دستان بزرگ و زمختش گوش‌های کوچک پسرک را گرفته و می‌فشارد و به او می‌گوید بگو استقلال تیم خوبی نیست. پسرک در حالی که درد مضاعفی را تحمل می‌کند پاسخ می‌دهد: همچین حرفی نمی‌زنم حتی اگر بمیرم تیمم را نمی‌فروشم. اما مرد جوان که داخل ماشین هم نشسته دست بردار نیست و اینبار دستان کودک را که نقش بر زمین شده می‌کشد و بار دیگر خواسته‌اش را تکرار می‌کند اما باز هم همان جواب را از پسرک می‌شنود. مرد جوان از این همه غرور و تعصب پسرک و از اینکه حرف زور را بر نمی‌تابد، شدت آزار کلامی‌اش را که با تهدید همراه است بیشتر می‌کند که بازهم بی‌فایده است حتی اگر پسرک از این همه آزار ترسیده باشد. حالا همه از آنچه که بر پسرک گذشته ناراحتند و از شجاعت مثال زدنی‌اش حرف می‌زنند.
> ماجرا چیست؟
داستان از این قرار است که در سبزوار در روستای نهاردان شهرستان داورزن، دو فرد بزرگسال با اذیت کودک چوپان که طرفدار تیم استقلال است، سعی می‌کنند تا او را وادار کنند علیه تیم محبوبش شعاری سر دهد ولی این کودک در مقابل آزار و اذیت‌های این دو جوان مقاومت کرده و مطابق خواسته‌های این دو جوان، علیه استقلال شعاری سر نمی‌دهد. انتشار این کلیپ به سرعت فضای مجازی را به خود مشغول کرد و تمامی هواداران فوتبال فارغ از طیف رنگی، با محکوم کردن این اقدام شرم آور، خواستار شناسایی افراد کودک آزار شدند. بعد از آن محمد دهنوی، رئیس دادگستری داورزن از ورود دستگاه قضائی به ماجرا خبر داده و گفته بود: «دستورات قضائی لازم به نیروی انتظامی و پلیس فتا برای بررسی موضوع و شناسایی افراد صادر شده که در صورت ارتکاب این رفتار غیرقانونی در حوزه قضائی شهرستان داورزن به زودی با عاملان، برخورد قضائی خواهد شد.»
> دستگیری کودک آزار


خوشبختانه با هماهنگی دستگاه قضائی و اقدام به موقع نیروی انتظامی عامل کودک آزاری دستگیر شد. فرمانده انتظامی سبزوار در این خصوص گفت: «با پیگیری فیلم کوتاهی در فضای مجازی که نشان می‌داد فردی یک کودک را بخاطر هواداری یک تیم فوتبال آزار می‌داد، عامل این اقدام زشت در شهرستان داورزن واقع در غرب خراسان رضوی بازداشت شد.» سرهنگ حسین بیات‌مختاری افزود: «بلافاصله پس‌از نشر این کلیپ در فضای مجازی مبنی بر آزار یک کودک روستایی طرفدار تیم فوتبال استقلال، پلیس فتا با اقدامات فنی تخصصی ظرف کمتر از سه ساعت فرد کودک‌آزار را شناسایی کرد. این متهم تحویل مرجع قضائی در شهرستان داورزن شده است.» باشگاه استقلال نیز ضمن ابراز تاسف عمیق از این اتفاق، از مراجع ذیربط درخواست می‌نماید ضمن شناسایی این فرد کودک آزار، با آن ۲ فرد برخورد قانونی شود. همچنین باشگاه استقلال به طور قطع تقدیر ویژه‌ای در اولین فرصت پس از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از این کودک آبی‌دل خواهد کرد.
> دمت گرم که جلوی حرف زور کوتاه نمیای
اما این ماجرا افکار عمومی را به شدت تحت تاثیر قرار داد و واکنش‌های بسیاری را نیز در پی داشت. از همین رو محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات با انتشار پستی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. او نوشت: «همه‌تون میدونید که من یه پرسپولیسی‌ام. امروز یه ویدئویی دیدم که چند نفری یه گل پسر استقلالی رو اذیت می‌کنند. چقدر ناراحت شدم. این فوتبال نیست. این هواداری نیست. این انسانیت نیست. کاش میشد این پسر رو پیدا کنم، بغلش کنم، بهش بگم دمت گرم که تیمت رو نمی‌فروشی. دمت گرم که جلوی حرف زور کوتاه نمیای حتی اگه چندتا گنده‌بک اذیت کنند. دمت گرم پسر. بعدش هم باهم بریم پیش اونایی که اذیتت کردند. پ. ن: تصویر این پسر رو تعمدی گذاشتم تا همه چهره‌ش رو ببینند. اون کسی باید چهره‌ش محو و تار بشه که داره زور میگه و اذیت میکنه این پهلوون رو.»
> محکوم است
جعفر سمیعی مدیر عامل باشگاه پرسپولیس نیز در این خصوص در صفحه اینستاگرامی‌اش نوشته است: «فوتبال یک بهانه عالی است برای نشاط و هیجان، برای دوستی و وفاق. اینجا نه مرزی برای جذابیت دارد و نه محدوده‌ای برای رفاقت. کلیپ مهوعی از آزار یک پسر بچه دوست داشتنی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که در آن مشخص است این نوجوان علیرغم رفتار ناپسند دونفر، از تیم محبوبش حمایت می‌کند و مورد آزار قرار می‌گیرد. چنین رفتاری از سوی هواداران و عاشقان فوتبال و هرکسی که انسانیت را آئین خود می‌داند، محکوم است. امیدواریم در قبال افرادی که به بهانه کری‌های فوتبالی اقدام به شکنجه و آزار این نوجوان عاشق فوتبال کرده اند، رفتار قانونی توسط مراجع ذی صلاح صورت گیرد.»
> واکنش استقلالی‌ها
در این میان بازیکنان تیم استقلال نیز با انتشار تصویری از این کودک آزار دیده ضمن محکوم کردن این اقدام کودک آزاران از بزرگی و شجاعت پسر چوپان نیز تقدیر کردند. در همین رابطه امیر قلعه نویی سرمربی گل گهر و بازیکن و مربی سابق استقلال در صفحه رسمی خود در اینستاگرام نوشت: «آزار رساندن به یک کودک چوپان برای آنکه عشق خود را به تیمش کتمان کند؟ این روایت روزگار ماست، عاشقی که چیزی برای فروش ندارد و قلدرهایی که خود را به شیطان فروختند. خیلی خیلی ارزان...» اما افشین پیروانی سرپرست قرمزها، واکنش متفاوتی نسبت به انتشار این کلیپ داشت. او گفته است: «مکتب پرسپولیس مکتب اخلاق مداری است با ویدئوهای ساختگی و کلیپ‌های دروغین نمی‌توانید به این مکتب خدشه‌ای وارد کنید لطفا هیچکس بدون تحقیق و اطلاع دقیق از کلیپ‌های ساختگی اظهار نظر نکنه. این بازیگران مجازی هرکه هستند قطعا هوادار پرسپولیس نیستند».
> واکنش کاربران
این ماجرا واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «بنا به اصل آزادی انتخاب این کار ناپسند مردود است. هر کسی در هر جایی حق انتخاب تیم و رنگ مورد علاقه خود را دارد. باید از این پسر دلجویی شود».
دیگری نوشت: «امیدوارم مجازات شدیدی در نظر بگیرن که دیگه کسی جرات نکنه از این کارها بکنه آفرین به تعصبش که در مقابل زور گویی ایستاد».
کاربر دیگری گفته است: «این حرکات نشون میده جامعه ما نیاز به ترمیم داره».
یکی دیگراز کاربران اینطور می‌نویسد: «واقعا متاسفم برای همچین آدمایی. اینجا دیگه بحث قرمز و آبی نیست بحث انسانیته. امیدوارم حداقل ۲ سال بفرستنش زندان و مجبورش کنن جلوی رسانه‌ها از اون بچه عذرخواهی کنه».
کاربران دیگر نوشته اند: «کار بسیار بدی انجام داده. واقعا متاسفم که یه همچین آدمایی به ظاهر هوادار، دارن فوتبال رو نابود میکنن. ولی نباید این اتفاق رو به تمام پرسپولیسی‌ها ربط بدیم»، «این گونه رفتارها ارتباطی به فوتبال و روح آن ندارد و ارتباطی به تیم و باشگاهی هم طبعاً ندارد، از بیماری روانی افراد نشات می‌گیرد که باید قانون سفت و سخت مقابل این اشخاص و رفتارهای غیر انسانی‌شان اجرا شود»، «فوتبال و هواداری تا اونجایی خوبه که تهمت، توهین و بی‌احترامی نباشه. هرجا از این عبور کردیم، اسممون رو هوادار نگذاریم»، «واقعا متاسفم برا اون افرادی که انسانیت و وجدان ندارن. در حالیکه روح ورزش مردانگی و جوانمردیه»، «کودک آزاری استقلالی و پرسپولیسی نداره و بشدت محکوم میشه باید ایشون رو به مقامات قضائی تحویل بدن و برخورد شدید بشه تا این مشکل تو جامعه ما ریشه کن بشه»، «چقدر باید انسانیت بمیرد که به خاطر تعصب کورکورانه، کودکی بی‌دفاع را اینطور شکنجه داد؟»