منافع ملی زیرپای سیاست بازان


از احمدی‌نژاد که بگذریم که اساساً تابع هیچ چهارچوب و قاعده‌ای نیست، خیلی‌ها از جمله؛ محسن رضایی، دهنوی و حالا رستم قاسمی حرف‌هایی زده یا می‌زنند که نه تنها برای وزارت امور خارجه و دستگاه امنیت ملی ایران، دردسرهایی درست می‌کنند که ممکن است مستند به برخی اظهار نظرات، ایران بازهم با شورای امنیت سازمان ملل چشم در چشم شود در حالی که در هیچ کجای دنیا اساساً چنین اجازه‌ای به هیچ مسئول و شهروندی داده نمی‌شود. اظهاراتِ اخیرِ رستم قاسمی به قدری حاشیه ساز بود که حوثی‌های یمنی نیز آن را تکذیب کردند!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، طی این سال‌ها - ۹۲ به بعد - به اندازه‌ای که پیرامون اظهار نظرات داخلی‌ها توضیحاتی ارائه کرده، نسبت به اظهارات خارجی‌ها واکنش نشان نداده است!
یک روز قالیباف، روزی دیگر محسن رضایی، روزی حسام الدین آشنا، یک روز هم سخنگوی خودش و این روزها رستم قاسمی و دهنوی، یکی نظامی سابق و دیگری نماینده مجلس یازدهم!
فاینشنال تایمز به نقل از محسن رضایی در قالب گفتگو با این رسانه نوشته است: ایران آماده است که به مذاکرات هسته‌ای با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان باز گردد اگر طرف‌های مقابل سیگنال واضحی بفرستند که تحریم‌ها تا یکسال آینده برداشته می‌شود. آن‌ها باید به ما اعلام و اطمینان خاطر دهند که تحریم‌های اعمال شده بعد از برجام در عرض یک سال


برداشته می‌شوند.
این حرف‌ها را محسن رضایی بر زبان آورده، در حالی که اظهارنظر در این حوزه در محدوده‌ی مسئولیت شورای عالی امنیت ملی و وزارت امورخارجه است. حسام الدین آشنا در مصاحبه با روزنامه
الاخبار اظهار کرده است: «موضع آقای ظریف در چارچوب برجام و کمیسیون رفع اختلافات طرف‌های برجام است. موضع ظریف نهایتِ آن چیزی است که ایران می‌تواند عرضه کند که بپذیرد بازگشت به تعهدات به‌صورت همزمان باشد و راستی آزمایی توسط اتحادیه اروپا انجام شود.» رسته‌ی شغلی آقای آشنا، مشاور فرهنگی است و این اظهارات در حوزه‌ی وظایف و مسئولیت‌های سازمان انرژی اتمی، شورای عالی امنیت ملی و وزارت امورخارجه. حرف‌های حسام الدین آشنا در حالی ایراد شده که همه می‌دانیم، موضع ایران در خصوص‌عدم پایبندی ایالات متحده به تعهدات قطعی‌اش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و مسیر بازگشت این کشور به برجام روشن است که بارها توسط وزیر خارجه به دقت و روشنی بیان شده است. پس از رفع تحریم‌ها توسط آمریکا، ایران همانگونه که رهبری اعلام فرموده‌اند اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند. مرجع راستی آزمایی بر اساس برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
بر اساس مندرجات برجام، ایران حق دارد اقداماتی را انجام دهد. اما رئیس مجلس که از دار و دسته‌ی منتقد برجام است بی‌آن که اشاره‌ای به ماه‌ها مقاومت دستگاه دیپلماسی و سازمان انرژی اتمی زیر شدیدترین فشارهای داخلی و بین‌المللی داشته باشد از غنی‌سازی ۶۰ درصدی سخن به میان می‌آورد؛ سخن گفتنی که دیگر نمی‌توان گفت موضع شخصی است. همان زمان که توئیت رئیس مجلس با دستپاچگی و ذوق زدگی‌ای که از اصحاب سیاست بعید است (!) منتشر شد برخی از مسئولان مربوطه به صراحت گفتند این عجله و شتاب رئیس مجلس می‌توانست برای جمهوری اسلامی ایران در کوران مذاکرات دردسر
ایجاد کند.
> شاهکار نماینده‌ی مجلس
محسن دهنوی، زاده ۱۳۶۳ و دانش آموخته‌ی «نانوزیست فناوری» است. اگرچه بنابر قانون، نمایندگان مجلس در تمامی شئون مملکت حق اظهار نظر دارند اما نه اظهار نظری که می‌تواند پای ایران را حتی به شورای امنیت سازمان ملل باز کند!
«محسن دهنوی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اصابت موشک در اطراف رآکتور هسته‌ای دیمونا در توئیتر می‌نویسد: «اقتدار پوشالی گنبد آهنین با تنها یک موشک نسل قدیم ایرانی به باد رفت. این‌که یک موشک بود؛ با بارانی از موشک‌های پیشرفته ایرانی چه خواهید کرد؟»
«حمید ابوطالبی» در واکنش به این اظهار نظر غیرمسئولانه می‌نویسد: دلیل این امر که هر اتفاق سیاسی یا امنیتی در فلسطین اشغالی می‌افتد، گروهی در ایران وظیفه خود می‌دانند تا برای آن سناریوسازی مسئولیت‌آور کنند، چیست؟
اگرچه حتی خودِ اسرائیلی‌ها نیز درباره‌ی منشا شلیک این موشک و کشور سازنده‌ی آن هیچ اظهار نظری نمی‌کنند و از عبارت «موشک سرگردان» بهره می‌برند یک نماینده‌ی مجلس ایران به سادگی انگشت اتهام را به سوی ایران و منافع ملی و بین‌المللی آن می‌گیرد جالب‌تر آن که؛ رای الیوم می‌نویسد: موشکی که به سمت دیمونا شلیک شد، سوری و از نوع «سام ۵» بود.
> منابع آگاه سوری چه گفتند؟
اظهارات منابع آگاه سوری را بگذاریم در کنار توئیت عجولانه و دردسر ساز محسن دهنوی تا ببینیم اصل داستان چه بوده است؛ یک منبع آگاه سوری به رای الیوم می‌گوید: «موشکی که از اراضی سوریه شلیک شده است موشکی سوری از نسل دوم از نوع «سام ۵» زمین به هوای پیشرفته است که از سوی نیروهای دفاع هوایی سوریه شلیک شده است. هدف موشک رسیدن به جنگنده اسرائیلی که آماده حمله به اهدافی در سوریه در خارج از مرز سوریه بود و بر فراز اراضی اشغالی پرواز می‌کرد، بوده است. جنگنده اسرائیلی توانست از چنگ موشک بگریزد تا این موشک
مسافتی حدود ۲۵۰ کیلومتر را طی کند و در نزدیکی «دیمونا» فرود آید و این یعنی همه اراضی اشغالی در تیررس موشک‌های سوری است. موشک «سام ۵» مایه رعب و وحشت خلبانان اسرائیلی را فراهم کرده است زیرا نزدیک بود که جنگنده پیشرفته را با وجود همه ابزار الکترونیکی پیشرفته آن هدف قرار دهد و این با وجود آن بود که در ارتفاع بالا پرواز می‌کرد. » لابد عضو هیئت رئیسه‌ی مجلس فراموش کرده که آمریکایی ها، سعودی‌ها و آمریکایی‌ها با لاشه‌ی یک موشک چه شوآفی علیه جمهوری اسلامی به راه انداختند و دست آخر نتیجه‌ای به دست نیاوردند!؟
جالب‌ترین بخش ماجرا خبری است که «خبرگزاری فارس» به نقل از یک مقام اسرائیلی مخابره می‌کند؛ این خبرگزاری از قول «عاموس یادلین» ژنرال ارشدرژیم صهیونیستی می‌نویسد: شلیک موشک کار ایران نبوده است... آن طور که «فارس» گزارش کرده، عاموس یادلین، ژنرال ارشد اسرائیل، در واکنش به خبر شلیک به اطراف رآکتور هسته‌ای «دیمونا» می‌گوید انفجار موشک سوری نزدیک دیمونا تلافی ایران برای حوادث اتفاق افتاده در نطنز نیست. یادلین در ادامه تاکید می‌کند اگرچه ایران و حزب‌الله با اسرائیل حساب و کتابی دارند، اما باید خوشحال باشیم آنچه که منفجر شد، موشک ایرانی نبود. » دیگر مقام رژیم صهیونیستی هیدای زیلبرمن، سخنگوی ارتش اسرائیل است که در واکنش به شلیک موشک از خاک سوریه به سمت اسرائیل و به صدا درآمدن آژیرها در نزدیکی رآکتور هسته‌ای گفت: هیچ قصدی برای حمله به رآکتور هسته‌ای دیمونا در کار نبوده است.
توئیت عجیب و غریب نماینده‌ی مجلس در حالی منتشر می‌شود و بدان توجه نیز نمی‌شود که مهم‌ترین بخش ماجرا از منظر این نماینده‌ی مجلس، نادیده انگاشته می‌شود و آن پوشالی بودن سیستم امنیتی اسرائیل با همه‌ی تعریف و تمجیدها و تبلیغات وسیع است. «نیر دافوری»، تحلیلگر شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی می‌گوید: روی کاغذ سامانه‌های ما باید این موشک را سرنگون می‌کرد، اما تمام سامانه‌ها در رهگیری آن عاجز مانده و شکست خوردند. یا «جای بیخور»، تحلیلگر امنیتی و سیاسی صهیونیست معتقد است: در کنار فلج شدن اوضاع سیاسی، اقتصادی و روابط خارجی شاهد گرایش اسرائیل به سوی یک بحران امنیتی هم هستیم. یا یک کاربر اسرائیلی که می‌نویسد: هر کسی که تصور کند «موشک سوریه» به طور تصادفی در نزدیکی دیمونا فرود آمده است یا عقب افتاده است یا احمق! در کنار تمامی این گفته‌ها و شنیده ها، اعتراف تلخ وزیر جنگ اسرائیل به ناکامی گنبد آهنین در رهگیری موشک سوری از همه قابل تامل‌تر است؛ موضوعی که می‌توانست مورد استفاده‌ی محسن دهنوی قرار گیرد و بازتاب نیز داشته باشد: تلاش برای رهگیری موشک ناموفق بوده است، این موشک از سامانه‌های پدافندی عبور کرده است! و اما نماینده‌ی مجلس چون می‌خواهد قبل از همه ابراز عقیده کرده باشد چنین «گاف» خطرناکی می‌دهد.
> نوبت به رستم قاسمی رسید
رستم قاسمی که احتمالاً یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به شمار می‌آید در مصاحبه با روسیا الیوم به کمک‌های مستشاری و نظامی ایران به یمنی‌ها اشاره می‌کند. این مقام سابقاً نظامی حتی پس از واکنش وزارت امورخارجه نیز کوتاه نیامده، واکنش نشان می‌دهد و بر گفته‌های دردسرساز خود تاکید می‌کند. وی ضمن انتشار کلیپی از اظهارات سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، درباره کمک‌های مستشاری ایران به مجاهدان یمنی در صفحه‌ی شخصی خود می‌نویسد: آقایان وزارت امور خارجه چنان درگیر بازیِ مذاکرات بی‌فرجام شده‌اند که سیاست‌های انقلاب اسلامی ایران را فراموش کرده اند!
اظهارات قاسمی با واکنش وزارت امور خارجه کشورمان همراه شد. روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند: اظهارات منتشر شده در این مصاحبه برخلاف واقعیت و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در یمن است. روابط عمومی وزارت خارجه همچنین یادآور شده است که حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است و کشورمان از روند مسالمت‌آمیز بحران یمن و تلاش‌های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ خانمانسوز حمایت می‌کند.
> واکنش رسانه‌های اروپایی و یک ابهام بزرگ
صرفاً جهت اطلاع شخصیت‌هایی چون «رستم قاسمی» به نحوه‌ی بازنشر گفته‌های وی در یکی از رسانه‌های غربی، اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم تا معلوم شود برخی ابراز نظر‌ها و اعلام مواضع تا چه اندازه می‌تواند حاشیه ساز و تنش‌زا باشد.
دویچه وله‌ی فارسی - رسانه‌ی آلمان - با این تیتر به استقبال آن‌چه رستم قاسمی گفته می‌رود: «کمک نظامی ایران به حوثی‌ها؛ تائید نظامیان، تکذیب وزارت خارجه». این رسانه می‌نویسد: «وزارت خارجه ایران با صدور اطلاعیه‌ای اظهارات رستم قاسمی درباره کمک نظامی و حضور مستشاران در یمن را تکذیب و آن را خلاف واقعیت و سیاست‌های ایران دانست. قاسمی تائید کرده است ایران «کمک‌های مشورتی و نظامی به یمنی‌ها» می‌کند.» این رسانه‌ی فارسی زبان اروپایی، رستم قاسمی را این گونه معرفی می‌کند: «فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، وزیر پیشین نفت و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در ارتباط با کمک نظامی و حضور مستشاران نظامی ایران در یمن واکنش نشان داد.»
حال باید دید رستم قاسمی بعد مطالعه‌ی انعکاس گفته‌هایش از سوی یک رسانه‌ی اروپایی، آیا بازهم مصر به آن چه گفته بوده، خواهد ماند یا نظر دیگری دارد.
واکنش انصارالله به اظهارات رستم قاسمی: او می‌خواهد کشورهای خلیج فارس را برای ورود به جنگ مستقیم تحریک کند
عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن به اظهارات اخیر رستم قاسمی در رابطه با کمک‌های ایران به این کشور واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفتگو با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک در واکنش به اظهارات اخیر رستم قاسمی، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: این اظهارات تنها برای تحریک کشورهای خلیج (فارس) است. وی تاکید کرد: چه بسا این اظهارات قاسمی تحریکی برای کشورهای خلیج (فارس) برای ورود به جنگ مستقیم با آنان است، به اعتقاد من این اظهارات تنها برای تحریک است. »
آن چه بارها محسن رضایی گفته است، محمود احمدی‌نژاد گفته و باز نیز می‌گوید، برخی وزرا و نمایندگان مجلس می‌گویند و نظیر رستم قاسمی‌ها گفته و شاید دوباره و چندباره بگویند یک پیام بیشتر ندارد و آن این که؛ منافع و امنیت ملی نیز بخشی از رقابت‌های سیاسی برای رسیدن به برخی مناصب شده است مسئله‌ای که عموماً در هیچ کجای دنیا نظیر و شبیهی ندارد!