سکوت عجیب حامیان قالیباف در مورد دستکاری در بودجه

آفتاب یزد: محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس لابد بادی در غبغب انداخته سپس و در توییتر نوشت: «رفع ظلم و ‎کاهش تبعیض در حق سربازان وظیفه به «اقدام موثر» نیاز داشت که مجلس با ۳.۵برابرکردن حقوق سربازان، آن را محقق کرد. میانگین دریافتی ماهانه سربازان در سال جاری ۱.۵میلیون تومان، سربازان متاهل ونخبه «حداقل ۲میلیون تومان» وسربازان مناطق عملیاتی تا ۴میلیون تومان خواهد بود. » پیشتر اما «محسن دهنوی» در حساب توئیتر خود نوشت: «با پیگیری‌های ما و همکاری ستاد کل نیروهای مسلح و علی‌رغم سنگ‌اندازی‌های دولت، حقوق سربازان تا حدود ۴برابر افزایش یافت و به حداقل یک‌میلیون‌ودویست‌هزار تومان رسید. این افزایشِ لازم ولی ناکافی، برای حرکت از سربازی اجباری به سربازی حرفه‌ای بود. در مجلس، کار را به سرانجام می‌رسانیم.» اما حالا و از ۵ روز قبل خبر رسیده که حدود ۲۰۰تغییر، آن طورکه «محمدمهاجری» مدعی شده، در بودجه‌ی مصوب - تغییرات پس از تصویب - اعمال شده، تغییراتی که سازمان برنامه و بودجه کشور گفته: «تغییرات جداول قانون بودجه ۱۴۰۰ را رئیس مجلس به رئیس جمهوری ابلاغ کرده است.»
اگرچه نمایندگان حامیان قالیباف و رسانه‌های حامی و پرتعداد البته، سکوت کرده‌اند اما مصطفی میرسلیم، قالیباف را تهدید کرد که: «به سبب دست بردن در قانون بودجه ۱۴۰۰، اعتبارنامه‌اش مثل غلامرضا تاجگردون از سوی نمایندگان مجلس رد و از مجلس اخراج می‌شود.»
محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا نیز در توئیتی می‌نویسد: «با تحقیقی که کردم متوجه شدم معاون سازمان برنامه و بودجه دخالتی در تغییرات جداول بودجه ۱۴۰۰ نداشته. بلکه آب از سرچشمه گل‌آلود شده. یعنی آقای قالیباف بیش از ۲۰۰ تغییر را به عنوان مصوبه رسما برای رئیس‌جمهور ارسال کرده و او هم ابلاغ کرده. اطلاعات مهمی در این باره دارم. ان‌شاءالله می‌گویم.»
> اول دستکاری، سپس ابلاغ؟!


آن طور که ایرنا نوشته؛ تلاش چندماهه برخی از نمایندگان و به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق برای تغییر مفاد بودجه ۱۴۰۰ با مقاومت دولت در اسفند پارسال ناکام ماند، اما این پایان ماجرا نبود و پس از ابلاغ جداول بودجه در فروردین امسال مشخص شد که این جداول نیز دستکاری و سپس به دولت ابلاغ شده است.
«علی خضریان»، نماینده جبهه پایداری تهران، در توییتی «محمدباقر قالیباف» و «الیاس نادران» را متهم کرد که ارقام و اعداد بودجه را پس از تصویب در مجلس، تغییر داده‌اند. در پی انتشار این خبر، بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به قالیباف خواستار پاسخگویی وی درباره تغییر در تنظیم جداول بودجه ۱۴۰۰ شدند. پیشتر، در جریان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، اعضای این کمیسیون با طرح انتقاداتی غیر منطقی از لایحه بودجه ۱۴۰۰ خواهان رد کلیات آن شده بودند. مقاومت‌های زیادی از جانب دولت و کارشناسان در برابر رد کلیات بودجه صورت گرفت. در نهایت آنچه که اتفاق افتاد این بود که کمیسیون مربوطه، کلیات را تایید کرد، اما بعد در جریان بررسی دو ماهه خود شاکله بودجه را به‌هم زد. به رغم اعمال تغییرات فراوان، کلیات لایحه در صحن علنی رای نیاورد. بودجه ۱۴۰۰ پس از فرایندی رفت و برگشتی بین مجلس و دولت سرانجام با انجام اصلاحاتی از پاستور به بهارستان فرستاده شد تا از سوی نمایندگان مورد بحث، بررسی و تصویب قرار گیرد. بر اساس عرف رایج فاصله ابلاغ بودجه تا ابلاغ جداول آن به دولت یک یا ۲روز بوده است. اما در بودجه سال جاری این فاصله حدود یک‌ماه شد. لایحه بودجه ۱۴۰۰ در اواخر اسفند ماه، اما جداول حدود یک ماه بعد یعنی در روزهای پایان فروردین‌ماه توسط مجلس به دولت ابلاغ شد. در نهایت، هرچند برخی ادعا کرده‌اند که این تغییرات با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه بوده اما پیگیری‌های ایرنا نشان می‌دهد که تاکنون شواهد موثقی برای وقوع چنین هماهنگی وجود ندارد. سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در اطلاعیه‌ای اعلام‌کرد: جداول بودجه ۱۴۰۰ در ۲۵ فروردین ماه در نامه‌ای توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری ابلاغ شد و سازمان برنامه و بودجه در جریان تغییرات نبوده و فقط به عنوان مجری قانون، خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.
> بدعت است یا عادت؟!
کسی به درستی نمی‌داند که دستکاری در ارقام و ردیف‌های بودجه پس از تصویب و پیش از ابلاغ، بدعتی است که در مجلس یازدهم بنانهاده شده یا پیشتر نیز از این دست اتفاقات رخ می‌داده اما بررسی‌های ضمنی نشان می‌داد تا به امروز چنین مسئله‌ای نظیر و سابقه نداشته یا اگر هم داشته این چنین گسترده رسانه‌ای نشده و واکنش برانگیز نیز نبوده است.
با بازگشتی مرور گونه به روند تصویب بودجه در مجلس یازدهم - آخرین بودجه دولت روحانی و اولین بودجه مجلس قالیباف- خواهیم دید هجمه‌های فراوانی پیرامون بودجه‌ی اعلامی دولت به مجلس صورت گرفت؛ از رد کلیات تا ایجاد تغییرات گسترده و حال به نظر می‌رسد - آن طور که علی خضریان مدعی شده -،
قالیباف و نادران هر آن بلایی که صلاح می‌دانسته‌اند بر سر بودجه آورده و سپس به دولت ابلاغ کرده‌اند و دولت نیز همان بودجه‌ی دستکاری شده را به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند در این میان، سکوت نمایندگان حامی قالیباف علی رغم نامه‌ی ۱۰۰نماینده و نیز سکوت عجیب رسانه‌های حامی قالیباف می‌تواند قابل تامل باشد و با این سوال مواجه شود که؛ در چنین مواقعی قانون چه می‌گوید و آیا آن طور که میرسلیم مدعی شده می‌تواند با ابطال اعتبار نامه ختم شود و نیز این که اگر مجلس دهم یا حتی سازمان برنامه و بودجه دست به چنین اقدامی زده بود، نمایندگان حامی و رسانه‌های همراه دقیقا چگونه برخورد می‌کردند؟! اگرچه تهدیدهای میرسلیم را جدی نمی‌گیریم اما منتظر می‌مانیم ببینیم آن ۱۰۰ نماینده از اعتراض‌شان به چه نتیجه‌ای
خواهند رسید.