برجام در ایستگاه آخر

سید ابوالفضل مدنی‪-‬ سیر جدید گفت‌وگوهای ایران و ۱+۴ در قالب کمیسیون مشترک برجام آغاز شده و از بدو شکل‌گیری با چالش‌های متعددی مواجه شده است.
خرابکاری رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای نطنز و پاسخ غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم توسط ایران، از مهمترین چالش‌های این روزها بود، اما با تمام این احوال به نظر می‌رسد روند گفت‌وگوهای وین از دید مقامات آمریکایی نیز مثبت ارزیابی می‌شود.
به نظر می‌رسد طرفین برجام در صدد هستند تا با مذاکراتی که در نشست وین انجام می‌شود، توافقاتی حاصل کنند که درنتیجه آن بتوانند برجام را احیا کرده و تحریم‌های ایران را لغو کنند تا در نهایت آمریکا را به برجام بازگردانند.
در دولت قبلی ایالات متحده، ترامپ


تحریم‌های هسته‌ای که طبق قطعنامه‌های شورای امنیت در برجام رفع شده بود، بازگرداند که البته تحت بهانه‌های دیگری از جمله مبارزه با تروریسم و حقوق بشر، دوباره ایران را در لیست‌های جداگانه تحریم‌ها
قرار داد.
رئیس جمهور سابق ایالات متحده دشمنی خود با ایران را به جایی رساند که بانک مرکزی را هم تحریم کرد و تحریم‌های شدید نفتی اعمال کرد. به همین دلیل نباید تصور کرد می‌شد برجام را همان گونه که در سال ۲۰۱۵ اجرا شد، عملی کرد. این تفکر کاملاً اشتباه و برخلاف منافع ملی است. آنچه آمریکا باید برای بازگشت به برجام انجام دهد، بسیار بیشتر از اقداماتی است که تهران باید در قبال بازگشت این کشور به برجام انجام دهد.
راستی‌آزمایی احتمالی اقدامات هسته‌ای ایران آنقدر زیاد است که راستی آزمایی از رفع تحریم‌ها زمان می‌برد و کار بسیار سختی است. در هر حال این دور از مذاکرات، با فشار کار برای آمریکایی‌ها به نظر بیشتر است چرا که باید چندین برابر تحریم‌هایی که در ۲۰۱۵ برداشتند را رفع کنند.
در مذاکرات در وین قدم‌ها کوچک اما امیدواری‌ها بسیار است و همه طرف‌ها معتقدند که روند مذاکرات رو به جلو است. کارشناسان نیز آینده خوبی را برای مذاکرات قائل‌اند بنابراین تنها کار لازم منتظر ماندن برای سرانجام مذاکرات است.