صادرات مواد غذایی به قطر در مسیر اجرا

در حالی که بعد از قطع روابط دیپلماتیک چند کشور با قطر، بسیاری از مسئولان بخش خصوصی آمادگی خود برای تامین مواد غذایی قطر را اعلام کرده بودند، این موضوع از سطح اعلام آمادگی و گمانه زنی گذشته و به مرحله اجرا نزدیک می شود. در این رابطه وزیر خارجه قطر اعلام کرد که تهران ۳ بندر خود را برای انتقال مواد غذایی به قطر اختصاص می دهد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از پایگاه لبنانی النشره، «حمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در سخنانی گفت: ایران برای انتقال مواد غذایی به قطر اعلام آمادگی کرده است. او ادامه داد:  تهران ۳ بندر خود را برای انتقال مواد غذایی به قطر اختصاص می دهد.
در رابطه با صادرات به قطر پایگاه اقتصاد آنلاین نیز روز پنج شنبه، با انتشار عکسی از ارسال مواد غذایی به قطر خبر داد و نوشت: بوئینگ ٧٤٧ کارگو هما نخستین محموله مواد غذایی از ایران را به قطر ارسال کرد. همزمان رئیس کمیسیون تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و گمرک اتاق شیراز گفت: میز صادرات به قطر در اتاق شیراز راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، خسرو فروغان گفت: با توجه به اینکه استان فارس، معین تجاری ایران و قطر است، میز صادرات به قطر با حضور صادرکنندگان و بازرگانان فارس، در اتاق بازرگانی شیراز راه‌اندازی می‌شود.
فرصت های قطر برای ایران
اما شاید برای شما این سوال ایجاد شود که فرصت بازار قطر چیست و چه صنایعی را شامل می شود؟ طبق آمار موجود و بررسی های دفتر تحقیقات بازار و مشاوره تجاری اتاق مشهد قطر سالانه حدود 32 میلیارد دلار واردات دارد که 15 درصد آن معادل 4.9 میلیارد دلار از طریق کشورهای ائتلاف (عربستان، امارات، بحرین و ...) تامین می شود. در این میان قطری ها سالانه 600 میلیون دلار سیمان و گچ و .... وارد می کنند که 80 درصد از طریق کشورهای ائتلاف تامین می شده است. همچنین از 1 میلیارد دلار واردات مواد غذایی 35 درصد وابسته به ائتلاف بوده است. قطعات آهن و سنگ آهن نیز از دیگر اقلام وارداتی قطری هاست که تامین 23 درصد از 1.8 میلیارد دلار آن بر عهده ائتلاف بوده و اکنون بازار آن در انتظار تامین کننده جدید است.