تورم نیازمند آسیب شناسی


جعفر قادری

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی

تورم یکی از مشکلات اقتصادی سالهای دور و نزدیک است و پیدا کردن راهکار برای مبارزه با آن بسیار مهم است. برای رفع تورم راهکارهایی زیادی وجود دارد که دولت ها می توانند با اجرای آن تورم را مهار کنند که در این حوزه چندین راهکار مهم تر است. نکته اول اینکه اگر هر سال از مواد اولیه و تکنولوژیهای بهروزتر استفاده کنیم و در فضای کسب و کار سهولت بیشتری ایجاد شودمنجر به کاهش هزینههای تولید میشود. وقتی کاری می کنیم که هزینههای تولید اضافه شود، در واقع افزایش هزینههای تولید منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا میشود و این تورم را به همراه دارد، بنابراین باید به سمت و سویی برویم که هر ساله هزینههای تولید کاهش پیدا کند و با استفاده از دانش فنی و تکنولوژیهای روز بتوانیم هزینهها را کمتر کنیم، اگر این مورد اجرا شود قطعاً تورم مهار خواهد شد.

نکته دیگر، سهولت فضای کسب و کار است که موجب میشود تابع عرضه کل کالا و خدمات، نسبت به تغییرات قیمتها کششپذیر باشد و بتواند سریع واکنش نشان دهد و اگر قیمتها اضافه شود به سرعت تولید اضافه شود. در حال حاضر به علت محدودیتها و تحریمهایی که وجود دارد و به علت سختی فضای کسب و کار، تابع تولید، تابع کششپذیری نیست؛ یعنی بلافاصله با افزایش قیمتها، عرضه انجام نمیشود و چون عرضه محدود است و تقاضا اضافه میشود این افزایش تقاضا و محدودیت عرضه منجر به افزایش شدید قیمتها میشود.

نکته دیگر اینکه در اجرای طرحهای پروژههای عمرانی باید سرمایهگذاری و اجرا را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم و دولت نباید در این حوزه سرمایهگذاری کند بلکه باید در کنار اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد.باید منابع دولت در مسائل و مواردی نظیر مسکن، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و غیره هزینه شود که به عنوان کالاهایی همراه با پیامدهای جنبی مثبت است.

اگر این اصلاحات ساختاری را انجام دهیم، تقاضای بخش غیر دولتی برای منابع اجرای طرحهای عمرانی روی حجم پایه پولی و نقدینگی فشار وارد نمیکند و دولت در حد نیاز مالیات میگیرد و اگر مالیات میگیرد در حوزههایی است که کاملاً در حیطه وظایف دولت است. نکته دیگر سهولت فضای کسب و کار، کاهش هزینههای تولید و ایجاد امنیت برای سرمایهگذاری است که به عنوان محورهای کلیدی میتواند در اشتغال بسیار مؤثر باشد.بسیاری از فعالیتها دلیلی برای گرفتن مجوز ندارند، ما به عناوین مختلف فضای کسب و کار را برای مردم سخت کردهایم، برای شروع کسب و کار رتبه ما ۱۷۸ است و با این رتبه نمیتوانیم سرمایهها را در داخل کشور حفظ کنیم و یا سرمایه از خارج کشور جذب کنیم. باید بتوانیم از ظرفیت فاینانس یا سرمایهگذاری مستقیم خارجی استفاده کنیم تا سرمایه وارد کشور شود، امروز طرحها و پروژههای زیادی در کشور قابل اجرا است که منابع مالی نداریم؛ اجرای سند راهبردی با چین یا سندی که با روسیه امضا کردیم و یا کشورهای دیگر که تسهیلاتی در اختیارمان بگذارند، خوب است اما مهم این است که وقتی این تسهیلات را دریافت می کنیم در زیرساختها یا در کارهای سرمایهایی به کار بگیریم و صرف واردات کالاهای مصرفی نشود و عملاً دانش فنی ایجاد شود.