قیچی دولبه مالیاتی برای کنترل بازارمسکن


کارشناسان اقتصادی معتقدند حال که اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، در بهبود بازار مسکن نقش داشته، برای خروج کامل سفته بازان از این بازار باید مالیات بر عایدی مسکن هم تصویب و اجرا شود.

اخیراً محمد اسلامی از تأثیرگذاری ۲۵ درصدی اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی بر بهبود بازار مسکن در ۳ ماهه پایانی سال گذشته خبر داده بود.

این در حالی است که قرار است امسال این قانون برای نخستین بار اجرا شود و صرف مطرح شدن رسانهای این قانون توانسته مالکانی که خانههای خود را خالی نگه میداشتند تا از محل افزایش قیمتی که برای آن ایجاد میشود، به حفظ ارزش داراییهای خود اقدام کنند.



مالیات بر عایدی مسکن چیست؟

با این حال به موازات اخذ مالیات از دارندگان واحدهای خالی از سکنه، میتوان مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن را هم طراحی، تصویب و اجرا کرد که این قیچی دو لبه به ابزاری برای قطع کردن دست سفتهبازان و سوداگران از بازار مسکن شده و این کالا به طور کامل از جرگه کالاهای سرمایهای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود.

اگر با ابزار مالیاتی، خانههای خالی به بازار عرضه میشوند، با مالیات بر عایدی سرمایه از انجام معاملات مکرر با هدف سفته بازی یا نگهداری و خرید و فروش ملک با هدف افزایش قیمت مسکن جلوگیری میشود.

مالیات بر عایدی سرمایه سالهاست که در تعلل و وعدههای پیاپی دولت، معطل مانده و مجال بررسی در صحن و تصویب در مجلس نیافته است.

آخوندی و دژپسند بزرگترین موانع تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی با نگارش نامهای در سال ۹۴ به رئیس وقت مجلس از مطرح شدن طرحی برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه که در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب و آماده طرح در صحن علنی بود جلوگیری کرد و سبب شد این طرح به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز پس از آنکه در سال ۹۷ بار دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی خواهان به جریان افتادن طرح مالیات بر عایدی شدند، با این بهانه که لایحه مربوطه در وزارت اقتصاد در دست تدوین است، مانع بررسی آن در مجلس شد.

البته دو سال قبل وزارت اقتصاد خبر داد که مالیات بر عایدی سرمایه را در قالب لایحه اصلاح مالیاتهای مستقیم در دستور کار دارد ولی بعد از دو سال هنوز از این لایحه خبری نیست.

نامه نگاری آخوندی با لاریجانی مانع بررسی طرح در مجلس شد

زهرا سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم و یکی از طراحان مالیات بر عایدی سرمایه تیرماه سال ۹۸ در برنامه زنده تلویزیونی در این باره گفت: طرحی که ما آماده کردیم بر این موضوع دلالت دارد و با ۱۴۵ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد که کلیات آن تاکنون تصویب شده است. بیش از ۹۵ درصد مردم از این مالیات معاف هستند و آنهایی که مسکن را برای سود خریدهاند باید بخشی از سود خود را مالیات دهند.

سعیدی مبارکه افزود: در سال ۹۴ ما بر تولید مالیات بستیم اما بر خانههای مازاد و سوداگری مسکن هیچ مالیاتی بسته نشد. در آن سال این طرح به مجلس آمد اما با نامه نگاری آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی، و نقش آفرینی رئیس مجلس موضوع مالیات بر عایدی سرمایه از دستور کار خارج شد.