رابطه مستقیم مشاغل خرد و اقتصاد کشور

آفتاب یزد:موج چهارم کرونا نیز همچون موج‌های قبلی، افزون بر خسارت‌های جانی زیادی که به مردم ایران وارد کرد، باعث به تعطیلی کشانده شدن بسیاری از واحدها و بیکار شدن بسیاری از افراد شد. تعطیلی صنوف از نظر اقتصادی آسیب بسیاری را بر اقتصاد کشور و از همه مهم‌تر زندگی اقتصادی مردم ایران وارد کرد. البته این آسیب تقریبا در مورد همه‌ی کشورها صدق می‌کند و کرونا همه را به نوعی مورد تاخت و تاز خود قرار داد.
‏nبازگشایی با رعایت پروتکل‌ها
تعطیلی صنوف اقدامی گریز‌ناپذیر در روزهای کرونایی است. چرا که اگر این تعطیلی‌ها اعمال نشود، هیچ موجی از کرونا فروکش نخواهد کرد.
موج چهارم کرونا که هم‌اکنون در جریان است، به تازگی در برخی از شهرها در حال نزول است. از این رو، امیدی به بازگشایی واحد‌های اقتصادی در دل صنوفی که ناچار به تعطیل کردن کسب و کارشان شده بودند، زنده شد. به گزارش فارس، در همین راستا، انوشیروان محسنی بندپی گفت: «به اصناف پیشنهاد داده‌ایم تا با کاهش ساعت کاری و رعایت پروتکل‌ها، نسبت به بازگشایی برخی صنوف اقدام کنند که این پیشنهادات به ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه می‌شود.»


‏nاقتصاد مجموعه‌ای به هم پیچیده
هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی درباره‌ی بازگشایی مشاغل و تاثیر آن بر اقتصاد کشور به آفتاب یزد گفت: «قرار شده که مشاغل گروه دو در شهرهای نارنجی بازگشایی شود. این اتفاق خوبی است. بالاخره اقتصاد یک مجموعه‌ی در هم تنیده و به هم پیوسته است. فعالیت‌های مختلف روی هم اثر می‌گذارد. وقتی آرایشگاه‌ها تعطیل می‌شود و آرایشگر بیکار می‌شود، این به طور کلی روی اقتصاد کشور اثر منفی می‌گذارد. هر بخشی از اقتصاد که دچار مشکل شود، اقتصاد کل هم با آسیب رو به رو می‌شود. به بیان ساده که خودرو را در نظر بگیرید، وقتی سوییچ مشکل داشته باشد، کل خودرو غیرقابل استفاده می‌شود.»
‏nاهمیت مشاغل خرد
این کارشناس اقتصادی در ادامه می‌افزاید: «مشاغل را به چهار دسته تقسیم کرده‌اند که مشاغل خرد و کوچک در گروه دو هستند. اما نباید اهمیت این مشاغل را برای اقتصاد کشور نادیده بگیریم. حتی وقتی این بخش‌های به اصطلاح کوچک تعطیل می‌شوند و بخشی از جامعه به ناچار بیکاری را انتخاب می‌کنند، اقتصاد کل کشور ضربه می‌خورد. ما به خاطر رعایت برخی الزامات مجبور شدیم برخی مشاغل را تعطیل کنیم اما وقتی که وضعیت نارنجی شود دیگر نیازی به تعطیلی نیست. چه 10 درصد مردم بیکار شوند و چه 50 درصد، در هر دو حالت برای اقتصاد خوب نیست. وقتی نارنجی شده یعنی تعداد ابتلا کم است و مردم می‌توانند کسب و کار خود را باز کنند.»