مشخصات یک رابطه سالم

فاطمه فرحمند‪-‬ برای آشنایی با اصول یک رابطه سالم، بهتر است رابطه سالم را توضیح دهیم. رابطه‌ای که در آن به خودمان و دیگران آسیبی نرسد رابطه سالم است. در این رابطه چالش‌هایی برای رشد وجود دارد که هردو طرف را بالنده‌تر و بزرگتر می‌کند. به همان اندازه که شادی و لذت در رابطه است، سختی و مشکلات هم وجود دارند، اما به خوبی مدیریت می‌شوند. بسیاری از افراد نمی‌دانند باید به دنبال چه معیارهایی در رابطه سالم باشند لذا ما در ادامه ه برخی از این معیارها اشاره می‌کنیم.
1. اعتماد شرط اصلی یک رابطه سالم است؛ زمانی که
در یک رابطه اعتماد وجود نداشته باشد، زندگی سست و بی‌ثبات می‌شود. افراد حتی نمی‌توانند به حرف‌های شریکشان دل ببندند و آینده برایشان نامعلوم و ناپایدار است پس برای اعتمادسازی در رابطه تلاش کنید.
2- صداقت و راستگویی: ارتباط صادقانه مخصوصا در حل مسائل بسیار کمک‌کننده است. پنهان کاری و دروغ بنیان رابطه سالم را به هم می‌ریزد و انرژی زیادی از دو طرف به هدر می‌رود. سعی کنیم در رابطه شفاف و بدون دغل باشیم و از عواقب دروغ بپرهیزیم.


3- ازداری و حفظ حریم خانوادگی یا رابطه: اینکه مشکلات و مسائل بین دو نفر به اشخاص دیگر و خانواده کشیده نشود و حرف‌ها و موضوعانی که به طرف مقابل مربوط است بین خودشان حفظ شود. در صورت نیاز به کمک افراد می‌توانند به روانشناس و مشاور مراجعه کنند زیرا خانواده‌ها با توجه به احساسات و سوءگیری نمی‌توانند به حل مشکلات رابطه کمکی بکنند.
4- احترام متقابل: احتارم گذاشتن در رابطه سالم اصل مهم و اساسی است. بی‌احترامی، بددهنی یکی از عوامل خرد شدن شخصیت و پایین آمدن اعتماد به نفس است.
5- آزادی و حق اختیار و استقلال: این معیار به معنی ولنگاری و بی‌حد و مرز بودن نیست. بلکه این است که هر دو طرف اختیار و آزادی در پیشرفت، رشد و بالندگی را داشته باشند. محدودیت و گذاشتن شرط و شروطی که باعث سرخوردگی و عقب افتادن در زندگی شود روحیه فرد را خسته و به سمت افسردگی هدایت می‌کند. هر دو طرف باید به آزادی‌های فردی، اهداف حرفه‌ای و سرگرمی‌های یکدیگر احترام بگذارند.
6- داشتن صمیمیت: یعنی بین احساسات، افکار و علائق بدون ترس و درک کردن و همدلی کردن با یکدیگر. افراد باید یکدیگر را همانگونه که هستند بپذیرند بدون اینکه سعی در تغییر یکدیگر داشته باشند.
7- همدردی و درک متقابل: هر دو طرف باید سعی کنند خود را جای طرف مقابل بگذارند و او را درک کنند. همدردی یعنی درک احساس طرف متقابل و حس کردن حال و هوایی که او دارد.
8- تعهد و مسئولیت پذیری: متعهد بودن در رابطه یعنی وفاداری و حفظ حریم زناشویی و نداشتن رابطه‌ای دیگر با فردی خارج از حریم خانواده یا رابطه و قبول مسئولیت بودن در بک رابطه. در رابطه سالم هر دو طرف قادر هستند به صورت آزادانه و صادقانه با طرف مقابل خود بدون ترس صحبت کنند. فضا و حریم شخضی هر فرد محترم است و قرار نیست هر دقیقه از زندگی را در کنار هم بگذرانید. هر دو طرف می‌توانند علائق خود را داشته باشند. داشتن اختلاف نظر امری است طبیعی و گاهی بحث و دعوا رخ می‌دهد اما باید به خوبی مدیریت شوند. رابطه سالم رابطه‌ای است که هردوطرف در آن احساس برنده بودن را دارند و باهم لذت می‌برند. در رابطه سالم تصمیمات به صورت اشتراکی بعد از گفتمان گرفته می‌شود و تصمیم گیرنده یک طرف نیست. رابطه سالم رابطه شاد و زیباست که در آن احساس تعلق، امنیت، آرامش، شادی، بی‌نیازی، محبت، اعتمادی، آزادی و حق انتخاب، پذیرش، رشد، عشق به خود ودیگران، احترام و امید
وجود دارد.