دولت رقیب سایر دستگاه‌های حکومتی نیست

معاون اول رييس جمهور با تأکيد بر لزوم حاکميت ثبات سياسي بر کشور اظهار کرد: کشور بايد از فضاي انتخاباتي خارج و وارد فضاي کار و همدلي شود و در اين فضا نبايد به دولت به ويژه از سمت برخي دستگاه‌هاي حکومت به عنوان يک رقيب نگاه شود.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري، در مراسم افتتاح فاز نخست تصفيه‌خانه فاضلاب شهرستان پرديس با تأکيد بر اينکه بايد بپذيريم که از فضاي انتخابات دور شده‌ايم، اظهار کرد: فضا انتخابات در دوره‌اي حدود دو ماه پيش از انتخابات بود که در آن همه افراد، اقشار و گروه‌هاي سياسي و همچنين مسئولان مختلف تلاش مي‌کردند که فضا را براي مشارکت مردم در صحنه انتخابات آماده کنند که در نهايت يکي از افراد مطرح به عنوان کانديدا به عنوان رييس جمهور انتخاب شد.
وي تصريح کرد: در فرداي پس از انتخابات همه چيز بايد به دوره‌اي ديگر بازگردد. برگزاري انتخابات براي اين بود که مردم بگويند مديريت کشور بايد دست کدام تفکر قرار بگيرد. در فرداي انتخابات همه انتظار دارند که دولت منتخب هم به وعده‌هايي که داده عمل کند و هم کشور را به سمت پيشرفت حرکت دهد.
معاون اول رييس جمهور با تأکيد بر اينکه ايران بايد از هر جهتي توسعه پيدا کند، اظهار کرد: يکي از اصلي‌ترين مسائلي که‌امروز با آن روبرو هستيم و تا حد زيادي نيز از مهمترين مطالبات محسوب مي‌شود، توسعه کشور است. امروز ايران نياز دارد که در برخي بخش‌هاي توسعه‌اي تمرکز ويژه‌تري داشته باشد.وي با تأکيد بر لزوم توجه به توسعه اقتصادي در کشور ادامه داد: اين تمرکزها به معناي ناديده گرفتن توسعه در بخش‌هاي ديگر نيست و هيچ فردي نمي‌تواند توسعه سياسي و فرهنگي در کشور را ناديده بگيرد اما بر اساس شرايط موجود به نظر مي‌رسد که در مقطع فعلي با برخي چالش‌هاي بزرگ مواجه هستيم که از سوي صاحب‌نظران به عنوان ابرچالش مطرح هستند.جهانگيري بيکاري را يکي از ابرچالش‌هاي پيش روي کشور عنوان و خاطرنشان کرد: مسأله بيکاري از دولت‌هاي گذشته يکي از مسائل پيش روي کشور بوده است، اما امروز تبديل به مسأله جدي‌تري شده است.


وي اظهار کرد: اينکه بارها تأکيد مي‌کنم که با مسأله شغل، نمي‌توان شعاري برخورد کرد بر اساس سابقه مديريتي است که دارم. در بهترين سال‌هاي نظام جمهوري اسلامي‌سالانه حدود 700 هزار شغل ايجاد شد.
معاون اول رييس جمهور با تأکيد بر اينکه براي ايجاد شغل در کشور نيازمند بزرگ شدن کيک اقتصاد هستيم، گفت: براي بزرگ کردن اقتصاد کشور بخش خصوصي بايد به ميدان بيايد تا شاهد افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي و توليد در کشور باشيم.جهانگيري با بيان اينکه ده‌ها بايد براي حل ابرچالش‌هاي نظير بيکاري و بزرگ شدن اقتصاد لحاظ شود و مورد پژوهش همه قرار بگيرد، خاطرنشان کرد: توان کارشناسي و اقتصاد و همچنين ظرفيت ايران بيشتر از وضعيت فعلي است و چنانچه که شرايط لازم مهيا باشد اين ظرفيت قادر است که سالانه بيش از يک ميليون شغل از اقتصاد ايران توليد کند.
وي حاکميت فضاي باثبات اقتصادي در کشور را نخستين الزام حل ابرچالش بيکاري در کشور عنوان کرد و گفت: دولت که نقش بسياري در فضاي اقتصادي دارد بايد سياست‌گذاري‌هايي انجام دهد که ثبات در اقتصاد حاکم شود.
معاون اول رييس جمهور حاکميت ثبات سياسي در کشور را دومين الزام حل ابرچالش در کشور عنوان کرد و گفت:‌ بايد از فضاي انتخابات خارج و وارد فضاي کار، همدلي و تفاهم شويم. امروز همه بايد به دولت مستقر کمک کنند و به او با چشم رقيب نگاه نکنند. دولت رقيب هيچ بخشي از کشور نيست و نمي‌شود به دولت به ويژه از سمت برخي دستگاه‌هاي حکومت به عنوان رقيب نگاه شود.جهانگيري با تأکيد بر لزوم افزايش جايگاه و احترام به بخش خصوصي در کشور، اظهار کرد: سومين الزام حل ابرچالش بيکاري در کشور تغيير فضاي فرهنگي و اجتماعي نسبت به سرمايه‌گذار و بخش خصوصي است. بايد اين فضا در کشور به سمت احترام به بخش خصوصي حرکت کند. مشکلات کشور زماني حل مي‌شود که در آن به بخش خصوصي و سرمايه‌گذار با احترام رفتار شود. استانداران، فرمانداران، ائمه جمعه و ساير مسئولين بايد همانطور که افتخار مي‌کنند با بسيج و نيروهاي انقلابي مي‌نشينند، با بخش خصوصي نيز بنشينند و به آن افتخار کنند.وي با بيان اينکه ايران يکي از بهترين کشورها براي سرمايه‌گذاري خارجي‌ها است،‌خاطرنشان کرد: ايران همه شرايط خوب براي ورود سرمايه‌گذار خارجي را دارد و به همين دليل نيز در دوران بعد از برجام شاهد حضور شرکت‌هاي مختلف خارجي به کشور بوديم.معاون اول رييس جمهور گفت: بخش خصوصي خارجي پيش از ورود به کشور رفتار آن کشور با بخش خصوصي داخلي خود را بررسي مي‌کند و چنانچه که رفتار خوبي مشاهده کند با علاقه براي سرمايه‌گذاري وارد آن کشور مي‌شود.جهانگيري تعامل با دنيا را يکي ديگر از الزامات حل ابرچالش بيکاري دانست و تأکيد کرد: بر اساس اظهارات کارشناسان براي ايجاد يک ميليون شغل نيازمند 800 هزار ميليارد تومان اعتبار هستيم. در اين شرايط به هر حال اين پول بايد از بخش خارجي تأمين شود و ما بايد با استفاده از منابع خارجي مشکلات مردم را حل کنيم. بايد با دنيا خوب باشيم و با آنها تعامل و گفت‌وگو داشته باشيم و بتوانيم از آنها پول و بازار دريافت کنيم. مردم نيز با آگاهي انتخاب کرده‌اند که مي‌خواهند.
جهانگيري مسأله آب را يکي ديگر از ابرچالش‌هاي کشور عنوان و خاطرنشان کرد: تفاوت مسأله ابرچالش آب با بيکاري در آن است که تقريباً همه چالش را بيکاري را پذيرفته‌اند اما مسأله چالش آب براي برخي قابل پذيرش نيست.
وي با تأکيد بر اينکه بايد با ابرچالش‌ها تفاهم کنيم، اظهار کرد: با تفاهم و همدلي واقعاً مسائل کشور قابل حل است. نبايد بيخود با بزرگ کردن مسائل فرعي مانع حل مسائل اصلي ملت ايران شويم. خدا را خوش نمي‌آيد که به جاي حل مسائل ملتي که صبورانه و با متانت در همه جا حضور دارند و نقش خود را ايفا مي‌کنند، مسائل حاشيه‌اي را عمده کنيم و خودمان مديريت کشور را مشغول اين مسائل کنيم و عده‌اي در اين ميان با سوء استفاده از فرصت پيش آمده دستاوردهاي مهم مردم از جمله‌امنيت را با خطر روبرو کنند. بايد حتماً در اين زمينه دقت ويژه‌اي شود.
معاون اول رييس جمهور در بخش‌هاي ديگري از صحبت‌هاي خود به بررسي عملکرد وزارت نيرو در دولت يازدهم پرداخت و با بيان اينکه يکي از بخش‌هاي موفق دولت يازدهم مربوط به خدمات وزارت نيرو است، اظهار کرد: اين وزارتخانه يکي از دستگاه‌هايي است که عملکرد خوبي در زمينه اقتصاد مقاومتي داشته است. همچنين حضور بخش خصوصي در اجراي طرح‌هاي فاضلاب از اقدامات خوب وزارت نيرو محسوب مي‌شود. دولت دوازدهم نيز بخش آب و فاضلاب را جزو مهمترين مسائل و اولويت‌هاي خود قرار خواهد داد.جهانگيري با تأکيد بر اينکه دولت دوازهم از همه ظرفيت‌هاي مديريتي کشوراستفاده خواهد کرد، گفت: همه مديران بايد بدانند که در دولت دوازدهم هيچ مديري به دليل مسائل سياسي و حاشيه‌اي کنار نخواهد رفت.
وي در پايان با اشاره به برخي معضلات و دغدغه‌هاي اهالي شهرستان پرديس، خاطرنشان کرد: در دولت جلسات متعددي راجع به دغدغه‌هاي مردم پرديس برگزار شد و تصميماتي در اين زمينه اتخاذ گرديد که‌اميدواريم با اجرايي شدن آنها بخشي از مشکلات اين منطقه برطرف شود.