برابري صادرات نفت به غرب و شرق جهان

يک منبع آگاه به رويترز گفت صادرات نفت ايران به غرب در ماه مه افزايش يافت و به بالاترين سطح از زمان لغو تحريم‌ها در اوايل سال ۲۰۱۶ رسيد و تقريبا با حجم صادرات اين کشور به آسيا برابر شد.
به نقل از ايسنا، ايران که سابق بر اين دومين صادرکننده بزرگ نفت اوپک بود، توليدش را از سال ۲۰۱۶ افزايش داده تا سهم بازاري که در دوران تحريم‌ها به رقيبان منطقه اي از جمله عربستان سعودي و عراق واگذار کرده بود را جبران کند.
در حالي که بسياري از کشورهاي آسيايي در دوران تحريم‌ها به خريد نفت از ايران ادامه دادند اما کشورهاي غربي واردات‌شان را متوقف کردند و در نتيجه مجموع صادرات ايران نصف شد و به حدود يک ميليون بشکه در روز رسيد.
به گفته منابع آگاه، ايران در ماه مه حدود ۱.۱ ميليون بشکه در روز به اروپا شامل ترکيه نفت صادر کرد که تقريبا به سطح پيش از تحريم‌ها رسيد و نسبت به ۱.۲ ميليون بشکه در روز صادرات به آسيا، اندکي کمتر بود.


محاسبات رويترز نشان داد صادرات ايران به آسيا در ماه ميلادي گذشته، پايين‌ترين سطح از فوريه سال ۲۰۱۶ بود.
صادرات نفت به آسيا به دليل افزايش خريد ميعانات نفتي از سوي کره جنوبي و ژاپن و کاهش خريد نفت از سوي آنها کاهش يافت.
به گفته منبع آگاهي که به دليل محرمانه بودن اطلاعات، مايل نبود نامش فاش شود، ميعانات ايران که در ذخاير شناور نگهداري مي‌شود، با خريد بالاتر از سوي ژاپن و کره جنوبي تقريبا ته کشيده است.
علت ديگر صادرات کمتر ايران به آسيا، تصميم هند براي کاهش خريد سالانه از سوي ايران به ميزان يک پنجم براي سال مالي منتهي به مارس ۲۰۱۸ بود.
تهران پس از لغو تحريم‌ها، مشتريان جديدي مانند ليتاسکو و لوتوس را پيدا کرد و مشتريان قديمي‌مانند توتال، اني، توپراس، رپسول، سپسا و هلنيک پتروليوم را دوباره جلب کرد.
ايران که عضو اوپک است، از مشارکت در توافق کاهش توليد اين سازمان که در دسامبر منعقد گرديد، معاف شد.
توليد نفت ايران در ماه مه به ۳.۹ ميليون بشکه در روز بالغ شد.
ايران در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز گريد وست کارون توليد مي‌کند که آن را با گريدهاي سنگين ديگر ايراني براي صادرات ترکيب مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از دهلي نو، يک منبع صنعتي اعلام کرد: صادرات نفت ايران به اروپا در ماه مه‌امسال به بالاترين ميزان خود پس از پايان تحريم‌ها رسيد و تقريباً با ميزان صادرات آن به کشورهاي آسيايي برابر شد.
در ماه گذشته ميلادي، ايران حدود يک ميليون و 100 هزار بشکه در روز نفت به کشورهاي اروپايي، از جمله ترکيه، صادر کرد که به سطح صادرات روزانه يک ميليون و 200 هزار بشکه در دوران پيش از تحريم، نزديک است.