۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ در راه ایران

روز گذشته تفاهمنامه براي خريد 60 فروند هواپيما با پنج درصد پرداخت نقدي و ۹۵ درصد فاينانس بين شرکت هواپيمايي آسمان با شرکت بويينگ به‌امضا رسيد.
به گزارش ايسنا، بعدازظهرديروز با حضور وزير رفاه، قراردادي بين شرکت آسمان و بوئينگ به‌امضا رسيد که قرار شد ابتدا ۳۰ هواپيماي بوئينگ ۷۳۷ و به تدريج ۳۰ فروند هواپيماي ديگر توسط شرکت هواپيمايي آسمان خريداري شود.وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در اين مراسم گفت: امروز قرارداد ۳۰+۳۰ را با شرکت بوئينگ امضا مي‌کنيم که ۳۰ فروند قرارداد قطعي است و ۳۰ فروند هم در صورت ادامه اضافه خواهد شد. ۵ در صد شرکت هواپيمايي آسمان پرداخت خواهد کرد و ۹۵ درصد فاينانس خواهد بود که رقم قابل توجهي است. خوشحالم که با اين اقدام مي‌توانيم ناوگان هوايي را به نحوي شايسته ارتقا دهيم که بازارهاي منطقه را در اختيار گيرند.
وي بيان کرد: سالانه حدود چهار ميليارد دلار شرکتهاي خارجي در ايران بليت مي‌فروشند و قطعا بايد تغييرات بنيادين در خطوط هواپيمايي بدهيم و از منطقه کسب درآمد کنيم. خطوط هواپيمايي ما هم از فروش چهار ميليارد دلار پيشگيري کند و هم بتوانيم از بازار منطقه استفاده کنيم و بخشي از درآمد کشور را از طريق انتخاب مسافر از بازار منطقه به انجام برسانيم.ربيعي در پايان ذکر کرد: مطالعات نشان مي‌دهد هر يک فروند که اضافه مي‌شود تعدادي شغل را اضافه مي‌کند. در نظر داريم با افزايش هواپيماهاي خود ايجاد شغل کنيم.
ضرورت توسعه ناوگان هوايي


آذر ماه 95 بود که سيد احسن علوي رييس کميته حمل و نقل مجلس در گفتگو با خبرنگاران و در ارتباط با ضرورت توسعه ناوگان هوايي و ريلي عنوان کرد: ناوگان هوايي و ريلي کشور بسيار فرسوده است و در واقع کارايي لازم را ديگر ندارند. وي افزود: بايد بگوييم که مشکلات عمده اي در حمل و نقل داريم، متأسفانه به جاي اينکه حمل ونقل هوايي و ريلي ما بيشتر شود کفه حمل و نقل زميني سنگيني مي‌کند.
او گفت: در حدود 85 درصد حمل و نقل کشور زميني، 9 درصد هوايي و 6 درصد آن ريلي است.
وي به طور خاص در باره ناوگان هوايي اظهار کرد: در بسياري از استان‌ها پروازها مشکل دارند يا تعداد پروازها کم است يا با تأخير انجام مي‌شود و اين موضوع سبب نارضايتي‌هاي شديد مردم شده است.
فرصت طلايي براي توسعه ناوگان هوايي
احمد خرم وزير راه و شهرسازي دولت اصلاحات نيز طي يادداشتي که دي ماه 95در ماهنامه صنعت و توسعه به چاپ رسيد از توافق هسته‌اي ميان ايران و ۱+۵ و لغو تحريم‌هاي اقتصادي به عنوان فرصتي طلايي براي توسعه ناوگان هوايي ياد مي‌کند و مي‌نويسد:" در يك سال گذشته شاهد بوديم كه شرکت‌هاي مختلف در زمينه‌هاي تامين ناوگان، توسعه تجهيزات، تعمير و نگهداري هواپيما و غيره براي همكاري با ايران اعلام كرده‌اند.
 مصداق روشن اين همكاري‌ها امضاي سند همكاري با بويينگ است كه بر اساس آن ظرف ۱۰ سال، ۸۰ فروند هواپيماي بويينگ به كشور وارد مي‌شود. امضاي قرار داد با بويينگ از جهات مختلف سياسي و اقتصادي حائز اهميت است .
خرم ادامه مي‌دهد: نكته قابل توجه در مورد خريد بويينگ اين است كه قيمت ساعت صندلي بويينگ ۲۵ تا ۳۰ درصد از ايرباس و توپولف ارزان‌تر است. زيرا عمر مفيد پروازي ايرباس ۸۵۰۰۰ ساعت، توپولف ۴۵۰۰۰ ساعت و بويينگ ۱۱۰ هزار ساعت است. قيمت ساعت صندلي نيز با تقسيم قيمت هواپيما بر صندلي و عمر پروازي محاسبه مي‌شود.
بايد در حوزه زيربنايي فرودگاهي کار کنيم
در هر حال نوسازي ناوگاني که هر چند با مخالفت‌هايي همراه شد اما در ميان مدت و بند مدت اثر اقتصادي مثبتي براي کشور خواهد داشت. هرچند برخي کارشناسان معتقدند خريد هواپيما نيازمند توسعه فرودگاهي و همچنين تغيير در ساختار شرکت‌هاي هواپيمايي است، اما استراتژي خريد هواپيما به عنوان قدم اول نيز از اهميت فراواني برخوردار است. اقدامي‌که نيازمند استراتژي بلند مدت است تا با هرگونه تغييري در دولت‌ها خللي در آن وارد نشود.
گسترش صنعت هوايي کشور در سند چشم انداز 1404 با تاکيد رهبر انقلاب به آن پرداخته شده است. بايد ديد مسئولان در آينده براي اين تعداد از هواپيماي خريداري شده تدابير زيرساختي را نيز در نظر خواهد گرفت.
يکي از نگراني‌ها اين است که زيرساخت‌هاي ما بر اساس راهبرد توسعه ما خواهد بود يا خير؟ بنابراين در کنار توسعه ناوگان هوايي بايد نظام بهره برداري اصلاح و مقررات زدايي صورت گيرد و البته موازي همه اين موارد بحث فرودگاهي کشور است که با توسعه ناوگان هوايي دو روي يک سکه را تشکيل مي‌دهند. بايد در حوزه زيربنايي فرودگاهي و به خصوص در حوزه عمليات هوانوردي جدي کار کنيم.
 اگر بخواهيم براي کشور توليد ثروت کنيم راه آن حمل و نقل هوايي و توسعه ترانزيت انساني و بار در اين مسير است. براي اين منظور بايد نگاه ويژه اي به صنعت فرودگاهي کشور داشته باشيم.