آیا گنبد آهنین همه راکت‌های حماس را می‌زند؟ ۳ غافلگیری مقاومت فلسطین برای صهیونیست‌ها

موشک عیاش۲۵۰ غافلگیری بزرگ نیروهای مقاومت برای صهیونیست‌ها بود؛ سلاحی با برد ۲۵۰ کیلومتر که در اولین ماموریت خود فرودگاه رامون در فاصله بیش از ۲۰۰ کیلومتری را در جنوب سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرار داد.
به گزارش تسنیم، دور جدید درگیری‌های نیروهای مقاومت اسلامی در غزه با اشغالگران صهیونیست پس از جنایت‌های این رژیم در قدس و علیه فلسطینیان ساکن این شهر همچنان ادامه دارد. هر چند جرقه بروز این واقعه که به سرعت به انتفاضه جدیدی تبدیل شد، اتفاقی تکراری بود اما این بار واکنش فلسطینی‌ها همچون گذشته نبود.
اقدام به اشغال خانه‌های منطقه شیخ جراح توسط صهیونیست‌ها خشم ساکنان اصلی سرزمین فلسطین را برانگیخت و درگیری نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر حوالی مسجدالاقصی در روز قدس و پس از آنکه به شهادت و زخمی شدن تعدادی از مسلمانان منجر شد، جرقه درگیری‌های جدید مقاومت و اشغالگران بود.
با ورود مقاومت اسلامی به منازعه در پی حمله هوایی به غزه، صهیونیست‌ها اقدام به بمباران متعدد مناطق مختلفی از غزه کردند و در ادامه بازوی نظامی مقاومت ازجمله یگان های موشکی وارد کارزار شده و یکی از پرحجم‌ترین حملات موشکی و راکتی علیه رژیم صهیونیستی را رقم زدند.


طبق آمار منتشر شده، تعداد راکت‌های شلیک شده در دو روز اول درگیری به 1600 تیر رسید که در مقایسه با کل راکت‌های شلیک شده در درگیری‌های سال 2019 که 1070 فروند بود، بسیار بیشتر است.
مقاومت اسلامی تنها در شب اول درگیری‌های اخیر، 1050 موشک شلیک کرد که شاید عدد معنی داری در مقایسه فوق باشد: شلیک انبوه راکتی معادل کل سال 2019 تنها در یک شب! در سال 2020 با توجه به اینکه درگیری‌ها خیلی بالا نگرفت، تنها 170 راکت از سوی مقاومت علیه اشغالگران شلیک شده بود.
در ماه‌های گذشته، اخبار شلیک چند راکت از سوی مقاومت اسلامی در غزه به سمت دریا منتشر شد که برای اهالی فن، معنا و مفهومی خاص داشت؛ مقاومت در حال آزمایش آخرین دستاوردهای خود در حوزه راکتی بود.
اما آنچه فقط اندکی قبل از شروع آتشباری مقاومت موجب تعجب ناظران شد، اعلام وجود موشک‌های نقطه زن در اختیار مقاومت اسلامی فلسطین توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی ایشان به مناسبت روز قدس بود.
تاکنون تصور می‌شد که مقاومت اسلامی تنها از راکت که پرتابه‌ای فاقد هدایت تا لحظه اصابت است استفاده می‌کند. موشک پرتابه‌ای است که از راکت به علاوه سامانه هدایت و کنترل تشکیل شده است. در صورت طی مسافت‌های بیش از چند کیلومتر، موشک‌ها از سامانه ناوبری هم در کنار هدایت و کنترل استفاده می‌کنند.
ارزش موشک یا راکت هدایت شونده در جنگ، ناگفته پیداست و اگر هم ابهامی بود با حملات موشکی ایران به تروریست‌های داعشی و نیز به پایگاه عین الاسد آمریکا مشخص شد که ارزش برخورداری از قابلیت دقت بالا و در حد نهایی آن، قابلیت نقطه‌زنی می‌تواند یک رزم تاکتیکی را به نتایج راهبردی برساند.
خصوصاً در درگیری‌های سال 2021 یعنی همین روزهای اخیر، فعال شدن بیش از پیش سامانه گنبد آهنین گویای حقایقی جدید بود. اولاً با پول مالیات دهنده‌گان آمریکایی و آلمانی و... تعداد موشک‌های تمیر متعلق به سامانه گنبد آهنین نسبت به گذشته بیشتر شده است زیرا در مناطقی، حجم شلیک‌های همزمان این سامانه در توازن و قابل مقایسه با حجم شلیک راکت‌ها در شب اول حمله بود.
دوماً کیفیت ساخت و دقت کلی راکت‌های مقاومت اسلامی نسبت به گذشته بیشتر شده است که سامانه گنبد آهنین به میزان زیادی فعال شد زیرا طبق گفته سازندگان این سامانه در برابر راکت‌هایی فعال می‌شود که احتمال اصابت آنها به محدوده‌های ارزشمند، درصد بالایی ارزیابی شود. در نتیجه شلیک رگباری موشک‌های تمیر نشان دهنده این است که راکت‌های فلسطینی با دقت خوبی به سمت اهداف مهم در حال حرکت بوده است. همانطور که اصابت به مراکز نفت و انرژی رژیم صهیونیستی در درگیری اخیر گویای همین مسئله است.
نکته قابل ذکر دیگر این است که گنبد آهنین با توجه به عدم تجهیز به جستجوگر درونی و وابستگی به فرامین هدایت ارسالی از زمین، در صورت بروز جنگ الکترونیک مناسب یا هر شکل دیگری از قطع شدن لینک ارتباطی دچار مشکل خواهد شد.
در گذشته هم فیلم‌هایی از عملکرد غلط این سامانه و حتی برخورد موشک به زمین پس از انجام مانورهای متعدد منتشر شده بود.
با تمام این تفاسیر بدیهی بود سامانه گنبد آهنین با توجه به سطح فناوری‌های در دسترس رژیم صهیونیستی که شامل تمام شرکت‌های مطرح و غیرمطرح غربی می‌شود و تزریق بودجه‌های چند صد میلیون دلاری در هر سال به مدت یک دهه، بالاخره به سطح بالاتری از توان پاسخگویی به حملات دست پیدا خواهد کرد؛ اما این دقیقاً همان جایی است که ارزش اصابت‌های مکرر راکت‌ها و احتمالاً موشک‌های مقاومت اسلامی در درگیری اخیر را دوچندان می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تاثیر افزایش حق‌ مسکن بر معیشت جامعه کارگری را بررسی می‌کند آوار اجاره‌بها بر سر کارگران محمدعلی وکیلی چه کسی رقیب آقای رئیسی خواهد شد؟ فضای مجازی چگونه بر انتخابات تاثیر خواهد گذاشت؟ تنور داغ انتخابات در دستان مجازی‌ها چه کسانی برای کاندیداتوری ثبت نام کردند؟ جشنواره ثبت نام‌ها برای رسیدن به پاستور آیا گنبد آهنین همه راکت‌های حماس را می‌زند؟ ۳ غافلگیری مقاومت فلسطین برای صهیونیست‌ها طولانی شدن مذاکرات وین نشانه چیست؟ آزمون زمان برای مذاکرات وین لاریجانی، رئیسی و جهانگیری کاندیداهای اصلی ریاست جمهوری خواهند بود؟ آرایش نهایی انتخابات سیزدهم حسن روحانی: تهمت زدن و دروغ گفتن برای گدایی رای، بدترین کار است خالد مشعل: حمله زمینی اسرائیل دامی برای آن‌ها خواهد بود انتقاد از احمدی‌نژاد در نماز عید فطر نامه ۴۴ سناتور به بایدن برای توقف مذاکرات برجام رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد معامله روزانه ۳ تا ۵ هزار میلیارد تومان رمزارز در ایران نوآم چامسکی: اسرائیل تحت حمایت آمریکا استراتژی ترور و اخراج را دنبال می‌کند