زنگنه دیگر پست نمی‌خواهد

آفتاب یزد: انتخابات ریاست جمهوری حدود یک ماه دیگر برگزار خواهد شد. بسیاری از افراد شناخته شده‌ی کشور برای این انتخابات نامزد شدند و منتظر رای شورای نگهبان هستند. افراد شناخته شده‌ی دیگری نیز وجود دارند که برای رسیدن به پست ریاست جمهوری علاقه‌ای نشان ندادند. یکی از این افراد بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کنونی است. این سیاست‌مدار کهنه‌کار و کارشناس انرژی سابقه‌ی طولانی در امر وزارت دارد.
با وجود این که در انتخابات پیش رو عده‌ای در صدد دعوت از این سیاست‌مدار برای نامزد شدن در انتخابات برآمدند اما او نپذیرفت. اما گویا ماجرا فقط نامزد نشدن برای انتخابات نیست و وزارت هم دیگر چندان برای آقای وزیر خوشایند نبود. زمزمه‌های استعفای زنگنه از وزارت نفت در چهار سال آخر وزارتش چند بار به گوش رسید.
>پست و مقام نمی‌گیرم
در همین راستا 27 اردیبهشت در حاشیه مراسم قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد B وزیر نفت در پاسخ به خبرنگار ایلنا مبنی بر این که اگر در دولت بعد پیشنهاد وزارت نفت داده شود، می‌پذیرد یا خیر، توضیح داد: «اگر پیشنهاد ریاست جمهوری هم داده شود قبول نمی‌کنم. من از فعالیت‌های دولتی بازنشسته می‌شوم. در سیاست خواهم ماند اما پست و مقام نمی‌گیرم؛ سیاست مانند زندگی است و نمی‌توان از آن جدا شد، سرنوشت و آینده کشور است. کار دولتی حکم، پست، سمت، حقوق دولتی، راننده و پاسدار نخواهم داشت، بازنشسته می‌شوم و باید روزی 12 تا 13 ساعت کار کنم تا زندگی زن و بچه بگذرد.»


>حرف‌های وزیر و بازنشستگان
سختی‌ها و دغدغه‌های پستی مانند وزارت کم نیست. با توجه به دشواری‌های کار وزارت این که شخصی سال‌ها وزیر بوده باشد و اکنون دیگر تمایلی به ادامه‌ی زندگی سیاسی در این پست نداشته باشد، قابل فهم است. اما در این میان نکته‌ی آخری که وزیر به آن اشاره کرد نیز جای تامل دارد. این که آقای وزیر آینده‌ی خود را به عنوان فردی بازنشسته با مشکلات مالی رو به رو می‌داند، وضعیت بسیاری از بازنشستگان کشور را به یادمان می‌آورد.
در حالی که وزیر با مشکل تامین زندگی پس از بازنشستگی رو به رو باشد، پس باید وضعیت بازنشستگان حال حاضر را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. بازنشستگانی که رشد درآمد آن‌ها از کارگران و کارمندان کمتر است، در حالی که خرج و هزینه‌های زندگی آن‌ها با توجه به این که خانواده‌های بزرگتری دارند، بیشتر است. شاید باید این حرف‌ها از زبان وزیر نفت بیرون آید تا وضعیت درآمد بازنشستگانی که عمری را برای این کشور خدمت کرده‌اند، دریابیم.