سفر و دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا است خطرافزایش کشندگی کرونای هندی و آفریقایی در هرمزگان

هنوز جوهر خبر کاهش اندک شیوع کرونا در هرمزگان خشک نشده، که این روزها مسئولان علوم پزشکی خبر از افزایش دوباره شیوع این ویروس مرگبار در این استان با گونه‌های جهش یافته انگلیسی، هندی و آفریقایی می‌دهند که بسیار کشنده‌تر از نوع اول آن هستند.
به گزارش ایرنا، حدود ۱۵ ماه است که مردم اقصی نقاط این کره خاکی از جمله ساحل نشینان هرمزگان در جنگ با یک غول مرگبار میکروسکوپی به نام کرونا به سر می‌برند ، تاکنون بسیاری‌ها قربانی این ویروس شدند که جولانش در سفرها و دورهمی بیش از هر شرایط دیگری است لذا می‌طلبد در تعطیلات پیش رو در صورت بی توجهی مردم و انجام سفرهای غیرضرور تبدیل به یک بحران غیرقابل کنترل شود.
شواهد نشان از آن دارد که هنوز برخی‌ها احتمال مرگبار بودن سفر در شرایط کرونایی را باور نکردند که توشه سفر می‌بندند و جان خود و عزیزانشان را برای چند روز خوشی که بطور قطع به دنبالش ناخوشی خواهد بود، به خطر می‌‌اندازند و عازم سفر به هرمزگان و دیگر استان‌ها می‌شوند ؛ غافل از آنکه شاید کرونا در این مسیر همسفر آنها و میهمان ناخوانده و مرگ‌آوری شود که لب خندانشان را با یک اشاره و یا سرفه به چشم گریان بدل سازد و نفس‌های‌شان را به شماره اندازد.
آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حکایت از آن دارد روند شیوع کرونا در این استان بسیار صعودی بوده و طبق گفته کارشناسان بهداشتی در صورتی که همدلی مردم برای شکست این ویروس منحوس نباشد، باید انتظار شرایط بسیار بدتری را در هفته‌های آتی داشت.


روند ابتلا به کرونا در هرمزگان رو به افزایش است
طبق اعلام مسئولان علوم پزشکی هرمزگان از ۱۳ منطقه با وضعیت قرمز در کشور، ۶ شهرستان شامل بندرعباس، رودان، میناب، جاسک، بندرخمیر و قشم مربوط به هرمزگان است که این خود نشان‌دهنده وخامت اوضاع و پرخطر بودن شرایط این استان است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با هشدار نسبت به وضعیت استان و اوج‌گیری دوباره کرونا، گفت: براساس آمارها، روند ابتلا به کرونا در هرمزگان رو به افزایش است و هر روز بر شمار بستری‌ها و فوتی‌ها اضافه می‌شود.
فاطمه نوروزیان با تاکید براینکه در تعطیلات پیش رو مردم به سفر نروند و دورهمی برگزار نکنند،خاطرنشان کرد: متاسفانه سن مبتلایان و فوتی‌ها کرونا رو به کاهش است و فوتی‌های اخیر در بازه سنی ۴۶ تا ۹۳ سال قرار داشتند.
این مقام مسئول تصریح کرد: هفته گذشته در برخی از روزها شاهد ثبت بیش از ۷۰۰ مورد مثبت کرونا در هرمزگان بودیم که این خود نشان‌دهنده شرایط استان از نظر همه‌گیری کووید ۱۹ است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تکرار الگوی صعودی خرداد سال گذشته کرونا در استان در خردادماه امسال، گفت: البته این الگو امسال تفاوت‌هایی داشته که یکی از بارزترین آنها افزایش شمار بستری‌ها و موارد مثبت است. خردادماه پارسال بیشترین موارد مثبت روزانه عددی برابر ۳۰ تا ۴۰ نفر بود اما امسال این میزان بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته و حتی در یکی از روزها ۷۰۰ مورد مثبت کرونا در هرمزگان شناسایی شده است.
سفر و دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا است
بارها و بارها از سوی مسئولان علوم پزشکی هرمزگان اعلام شده که سفر و دورهمی‌ها سرعت انتشار ویروس کرونا را دوچندان و چرخه انتقال آن را گسترده‌تر می‌کند؛ اما با این حال و با وجود همه هشدارها، همواره شاهد سفرهای غیرضروری بسیاری در ایام تعطیل هستیم که معمولا تبعاتش دو هفته پس از سفرها مشخص می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص گفت: تجمع های بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و سفرهای کنترل نشده دو عامل برای بحرانی شدن وضعیت کرونا در استان است.
حسین فرشیدی بیان کرد: هرمزگان از جمله استان‌هایی است که درگیر کرونای هندی، انگلیسی و آفریقایی است و شماری از مردم به این گونه‌های جهش یافته که از قدرت کشندگی و سرایت‌پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند، مبتلا شدند و خطر ابتلا و شیوع گسترده آن در استان بسیار بالا است. اگرچه روند کلی ابتلا به کرونا در کشور نزولی است، اما در هرمزگان بدلیل ورود کرونای هندی و آفریقایی که سرایت آن بسیار بالاست ما شاهد افزایش روزانه مبتلایان و بستری‌های کرونا هستیم. در وضعیت بسیار حساس و ناپایداری به سر می‌بریم و با توجه به شرایط موجود و کم توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باید انتظار یک بحران جدی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه گونه‌های جهش یافته کرونا پر خطر است، گفت: هرمزگان یک ایران کوچک است و فقط روزانه ۸۰ پرواز ورودی و خروجی به فرودگاه‌های هرمزگان داریم و به نظر من باید همه پروازهای ورودی به استان متوقف شود ،اما این امر نشدنی است پس باید همه مسافرانی که به استان وارد می‌شوند، دو هفته قرنطینه شوند یا حداقل مسافران پروازها آزمایش پی سی آر بدهند. وقتی مسافری از شهر قرمز استان خارج می‌شود، باید در مقصد قرنطینه شود و اگر این موارد و مراقبت‌ها رعایت نشود در شرایطی که بیشتر استان‌ها چهارمین مرحله اوج گیری شیوع کرونا را پشت سر گذاشته‌اند، استان هرمزگان دروازه ورود کشور به پنجمین اوج‌گیری شیوع کرونا می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: اگر همینطور رفت و آمدهای بین استانی ادامه داشته باشد، مطمئناً شیوع کرونا نیز با سرعت بیشتر ادامه خواهد داشت و نمی‌توانیم امیدوار به بهبود شرایط باشیم.
ممنوعیت ورود و خروج به هرمزگان
استاندار هرمزگان گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، ورود و خروج به هرمزگان از چهارشنبه دوازدهم خرداد، به مدت شش روز ممنوع است.
فریدون همتی در ستاد استانی مقابله با کرونا افزود: این ممنوعیت از چهارشنبه دوازدهم تا دوشنبه هفدهم خردادماه است و در این مدت فرمانداران، نیروهای انتظامی، هلال‌احمر و علوم پزشکی باید همه ورودی‌های اصلی استان را کنترل کنند. اکنون شش شهرستان، میناب، رودان، قشم، جاسک، بندرعباس و بندر خمیر در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و از فردا فقط مشاغل گروه یک در این شهرستان‌ها اجازه فعالیت دارند. در این مدت ورود و خروج به شهرستان‌های قرمز استان ممنوع است و به‌شدت کنترل می‌شود.
همتی از مردم خواست از رفت و آمدهای غیرضروری، حضور در تجمع و مراسم‌ها بپرهیزند و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد: فرماندارانی که در هفته آینده وضعیت قرمز شیوع کرونا در مناطق تحت مدیریت آن‌ها ادامه پیدا کند، توبیخ شده و حتی در صورت تداوم عزل می‌شوند. باید اقدام قاطع در راستای جلوگیری از جابه‌جایی و سفرهای غیرضروری داخل استان توسط فرمانداران با نظارت قوی و شدید صورت گیرد و از هرگونه تردد غیرضروری و مسافرت جلوگیری شود.
راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در شهرستان‌های استان هرمزگان
طبق نظر محققان و کارشناسان بهداشتی مهم‌ترین راهکار کنترل اپیدمی کرونا در حال حاضر واکسیناسیون است و استان هرمزگان با توجه به شرایط خاص و حجم بالای ورود و خروج به آن ، باید جزء استان‌هایی باشد که زودتر این اتفاق صورت بگیرد و در واکسیناسیون تسریع شود.
البته ناگفته نماند که واکسینه شدن به معنی مبتلا نشدن نیست و ممکن است افراد واکسینه شده نیز به کرونا مبتلا شوند و از همین رو نیز باید این افراد هم پروتکل‌های بهداشتی را با دقت هر چه تمام تر رعایت کنند؛ اما در مجموع با واکسیناسیون بیشتر افراد جامعه، آمار فوتی‌ها و ابتلا کاهش قابل توجهی خواهد داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: واکسیناسیون در استان مطابق سند ملی واکسن است که به ترتیب پرخطر بودن از کادر درمان، بیماران خاص و بیماران زمینه‌ای تا سالمندان در حال دریافت واکسن هستند و برنامه داریم که آموزگاران و دست‌اندرکاران آموزش نیز تا شهریور ماه واکسن دریافت کنند.
محمود حسین‌پور با بیان اینکه دریافت واکسن در سریع‌ترین زمان، مهم‌ترین اولویت است، تصریح کرد: در تلاش هستیم تا مهر و آبان، همه افراد بالای ۱۸سال را واکسینه کنیم تا شاهد کاهش ابتلا و فوتی‌ها باشیم. اگر در استان افراد پر خطر مانند پنجاه سال به بالا را واکسینه کنیم، به طور یقین فوتی‌ها و شدت ابتلا کم می‌شود، زیرا اکنون ۷۰ درصد فوتی‌ها در استان سالمندان بالای ۶۰ سال هستند.
این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در هرمزگان ، گفت: این اقدام با هدف دسترسی آسان شهروندان به مراکز تزریق واکسن و تسریع در روند واکسیناسیون اجرایی شده است.
حسین‌پور ضمن تاکید بر اولویت واکسیناسیون گروه‌های پرخطر ، تصریح کرد: با توجه به شرایط جسمی افراد پرخطر تزریق واکسن با اولویت این گروه آغاز شد و این روند تا پایان طرح و واکسینه شدن همه آحاد جامعه ادامه دارد.
وی درباره واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال در هرمزگان گفت: بیش از ۱۲ هزار و ۱۳۴ نفر از افراد بالای ۸۰ سال در هرمزگان واکسن دریافت کرده اند.
یکه‌تازی کروناهای هندی وآفریقایی در گرم‌ترین روزهای هرمزگان
کرونایی که زمانی برخی از مردم معتقد بر آن بودند که با گرم شدن هوا از میان خواهد رفت، با یکه تازیش در گرم‌ترین روزهای هرمزگان نادرستی این موضوع را به این گروه‌ها نشان داده و شاید تلنگری باشد برایشان که بدانند تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است که می‌توان سپری ایمن برابر این ویروس منحوس داشت.
طبق اظهار متخصصان تا دیروز بیماران با زمینه قبلی بیشتر مورد حمله این ویروس منحوس بودند اما این‌روزها افراد بدون بیماری زمینه‌ای هم در تیررس آن هستند و از همین رو رعایت پروتکل حفاظت فردی و دستورهای بهداشتی اهمیت دوچندانی برای حفظ جان خود و دیگر افراد جامعه دارد.
با توجه به از سرگیری فعالیت‌ها، ماندن در خانه در این شرایط چندان امکان‌پذیر نیست و از همین رو باید در این روزها از سپری به نسبت ایمن همچون ماسک در برابر کرونا استفاده کنیم. البته ناگفته نماند براساس تحقیقات صورت گرفته استفاده از ماسک به تنهایی کافی نیست بلکه شستن مکرر دست‌ها، اجتناب از لمس صورت با دست‌های آلوده، حفظ فاصله فیزیکی اهمیت بسیار بالایی دارد و همچنین هشدار داده شده است که استفاده از ماسک نباید حس امنیت کاذب ایجاد کند.
سایر اخبار این روزنامه
والیبالیست های ایرانی در المپیک ستاره می شوند؟ جوانه زدن جوانان با تصمیم درست الکنو علیرضا صدقی اختتامیه ای برای یک سوگواری بی‌حاصل سیگنال‌ها و روایت‌های تازه از مذاکرات برجام سایه انتخابات بر سر مذاکرات وین کرونا چگونه بر ادبیات تاثیر خواهد گذاشت؟ حرکت اپیدمی، بین خطوط داستان‌ها رقابت‌ها داغ‌تر می شود؟ سفر و دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا است خطرافزایش کشندگی کرونای هندی و آفریقایی در هرمزگان یک رسانه عربی: جنگ بعدی اسرائیل با کل محور مقاومت است «ابتکار» میزان تاثیر خبر برکناری همتی بر بازارهای اقتصادی را بررسی می‌کند نوسان بازارها زیر پای رئیس کل نماینده روسیه: دور کنونی نشست برجامی وین، احتمالا دور پایانی است وزیر نیرو: استخراج غیر قانونی رمزارز، قاچاق انرژی است تقلای جمهوریخواهان برای سنگ اندازی در مسیر برجام ویروس کرونا و «تئوری نشت» از آزمایشگاه مرموز چینی در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد دشمن در انتخابات پروژه عصبانی سازی مردم را دنبال می کند