«ابتکار» میزان تاثیر خبر برکناری همتی بر بازارهای اقتصادی را بررسی می‌کند نوسان بازارها زیر پای رئیس کل

کیمیا نجفی
آلبرتی بغزیان می‌گوید: جو روانی، اعلام دلایل برکناری و دیدگاه رئیس بعدی بانک مرکزی می‌تواند تغییراتی را در بازار ارز به وجود بیاورد.
در روزهای گذشته شایعاتی مربوط به برکناری عبدالناصر همتی از ریاست‌کلی بانک مرکزی مطرح شده بود. بر اساس گزارشی از تسنیم همتی در کلاب‌هاوس گفته بود: «بحثی با رئیس جمهور داشتیم، ایشان تاکید کردند اگر در انتخابات بایستید،‌ نمی‌توانید رئیس‌کل بمانید چراکه در سیاست‌های پولی و ارزی اثر می‌گذارد، من البته گفتم تاثیری ندارد و می‌توانم بمانم. با این حال شنیده‌ام دیروز هم با چند نفر از دوستان اقتصادی برای جایگزینی من صحبت کردند، من مشکلی با تصمیم ایشان ندارم.» پس از این، خبر آمد که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری از ریاست بانک مرکزی برکنار شد و سید حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به ریاست بانک مرکزی منصوب شد. البته پس از انتشار اخبار در این خصوص سازمان برنامه و بودجه کشور شایعه انتصاب «سید حمید پورمحمدی»، معاون اقتصادی این سازمان به عنوان رئیس کل بانک مرکزی را تکذیب کرد. حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی این سازمان در واکنش به این شایعات گفت: «این موضوع چند روز قبل مطرح شد ولی اینجانب به دلیل عدم آمادگی، پیشنهاد ریاست بانک مرکزی را نپذیرفتم. بنابراین تمامی اخبار در این زمینه فاقد صحت بوده و تکذیب می‌شود.»
حواشی همچنان ادامه دارد و کمی پیش از تنظیم این خبر همتی در واکنش به خبر برکناری‌اش گفته است: «تا تصمیم رئیس‌جمهور من رئیس هستم. قائم‌مقام بانک مرکزی را خودم مشخص کردم و طبق قانون بانک مرکزی در مواقع غیبت و معذوریت رئیس کل، قائم مقام می تواند تمام اختیارات رئیس کل را داشته باشد. همچنین حکم قائم مقام هم با رئیس‌جمهور است. در دوران رقابت‌های انتخاباتی به دلیل اینکه فرصت کمتری دارم که به مسائل بانکی برسم، اختیارات خود را به کمیجانی تفویض کردم.»


تاثیر خبر برکناری همتی بر بازارهای مالی
این مسئله و حواشی آن با ظاهری سیاسی بدون‌شک تاثیراتی هرچند مقطعی در بازارهای مالی خواهد داشت. ​شاخص کل بورس در روز یکشنبه ۹ خرداد و در پایان معاملات با رشد ۱۳ هزار و ۳۷۷ واحدی همراه شد و به یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۹۱۳ واحد رسید. شاخص هم وزن نیز برخلاف شاخص کل رشد منفی داشت و با نزول ۹۳ واحدی عدد ۳۸۵ هزار و ۵۳۶ واحد را نشان داد. این اتفاق در حالی رخ داد که خبر برکناری همتی از رئیس کلی بانک مرکزی سبب ریزش ۱۰ هزار واحدی شاخص بورس شد. شاخص بورس در ساعت اول معاملات بیش از ۲۳ هزار واحد رشد کرده بود و با خبر برکناری همتی بیش از ۱۰ واحد دچار نزول شد.
از سوی دیگری بازار ارز نیز تغییراتی را شاهد بود. متوسط قیمت دلار در بازار متشکل نسبت به روز پنج‌شنبه 3.3 درصد رشد کرد و بالای مرز 23 هزار تومان قرار گرفت. قیمت دلار نیز در معاملات پشت خطی نوسان بالایی را تجربه کرد. آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه درخصوص اثر انتشار این خبر بر بازارهای مالی به «ابتکار» می‌گوید: قطعا انتشار این خبر چه از لحاظ روانی و چه واقعی در بازار ارز تاثیراتی را به همراه خواهد داشت. به بیانی دیگر اگر به طور قطعی برکناری اتفاق بی‌افتد روند بازار ارز در ماه‌های آتی به نوع نگاه رئیس بعدی بانک مرکزی بستگی خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌ها به رویکرد همتی اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: آقای همتی مدعی بودند که مخالف ارزپاشی بوده‌اند و می‌گفتند که نرخ ارز را به این دلیل بالا نگه داشته‌اند اما ممکن است رئیس بعدی نگاه دیگری داشته باشد و تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کنند در آن شرایط قطعا نرخ ارز و روند معاملات تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
جو روانی می‌تواند بازار ارز را تحت تاثیر
قرار دهد
بغزیان اظهار می‌کند: علاوه‌بر رویکرد مدیریتی و نگاه رئیس بعدی، جو روانی ناشی از این خبر هم می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد و باید ببینیم که بازار در روزهای آتی چه واکنشی نسبت به تغییرات از خود نشان می‌دهد. بنابراین جو روانی، اعلام دلایل برکناری همتی و دیدگاه رئیس بعدی بانک مرکزی می‌تواند تغییراتی را در بازار ارز به وجود بیاورد.
این استاد دانشگاه به تاثیر خبر منتشرشده بر بازار بورس اشاره می‌کند و می‌گوید: عوامل گفته‌شده تاثیراتی به همراه خواهد داشت اما ممکن است این تاثیرات در بازار بورس خیلی ناچیز باشد اما قطعا بر بازار ارز تاثیرگذار است.
برکناری همتی مسئله‌ای سیاسی است و اثر چندانی در بازارها نخواهد داشت
مرتضی عزتی، اقتصاددان نیز با اشاره به خبر برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی و تاثیر این اتفاق بر بازارهای اقتصادی به «ابتکار» می‌گوید: بحث‌ها و حاشیه‌های اخیر درخصوص برکناری همتی از ریاست بانک مرکزی سیاسی است و نوع خبر به‌گونه‌ای است که اگر هم اثری داشته باشد، تاثیر عمده و قابل توجهی‌ای در بازار ارز نخواهد بود.
این اقتصاددان می‌افزاید: اگر برکناری رسما اعلام شود با توجه به شایعات احتمال دارد با این اتفاق کمی جلو افزایش نرخ ارز گرفته و بازار به سمت کاهش قیمت سوق داده شود. البته اشاره می‌کنم این اماواگرها بیشتر شبیه به شایعه است.
عزتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تاثیرپذیری اقتصاد از مسائل مختلف اشاره می‌کند و در این‌باره ادامه می‌دهد: تاثیرپذیری اقتصاد از سیاست تنها مختص به کشور ما نبوده و تمام اقتصادها از مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی و امنتی تاثیرپذیری دارند. به هر حال در تمام دنیا وقایع سیاسی رخ می‌دهد و تاثیراتی چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت را به دنبال دارد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه با بیان مثالی در این خصوص می‌گوید: به عنوان نمونه هنگامی که انتخابات ریاست جمهوری یک کشور در پیش باشد کاندیدها فعالیت‌هایی می‌کنند که بتوانند نظر جامعه را به خود جلب کنند از سوی دیگر فعالان اقتصادی و حتی عامه مردم با توجه به حواشی، احتمالات و مبهم بودن وضعیت بعد از انتخابات، تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند. برخی‌ها فعالیت و معاملات خود را به بعد از انتخابات موکول می‌کنند و عده‌ای هم پیش از انتخابات را زمان مناسب برای انجام معاملات می‌دانند. بنابراین تاثیر مسائل سیاسی بر اقتصاد یک کشور کاملا طبیعی است اما نوع خبر، ثبات و یا بی‌ثباتی اقتصاد، میزان اثرگذاری را کم و یا زیاد می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
والیبالیست های ایرانی در المپیک ستاره می شوند؟ جوانه زدن جوانان با تصمیم درست الکنو علیرضا صدقی اختتامیه ای برای یک سوگواری بی‌حاصل سیگنال‌ها و روایت‌های تازه از مذاکرات برجام سایه انتخابات بر سر مذاکرات وین کرونا چگونه بر ادبیات تاثیر خواهد گذاشت؟ حرکت اپیدمی، بین خطوط داستان‌ها رقابت‌ها داغ‌تر می شود؟ سفر و دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین عامل انتشار ویروس کرونا است خطرافزایش کشندگی کرونای هندی و آفریقایی در هرمزگان یک رسانه عربی: جنگ بعدی اسرائیل با کل محور مقاومت است «ابتکار» میزان تاثیر خبر برکناری همتی بر بازارهای اقتصادی را بررسی می‌کند نوسان بازارها زیر پای رئیس کل نماینده روسیه: دور کنونی نشست برجامی وین، احتمالا دور پایانی است وزیر نیرو: استخراج غیر قانونی رمزارز، قاچاق انرژی است تقلای جمهوریخواهان برای سنگ اندازی در مسیر برجام ویروس کرونا و «تئوری نشت» از آزمایشگاه مرموز چینی در کمیسیون امنیت ملی مطرح شد دشمن در انتخابات پروژه عصبانی سازی مردم را دنبال می کند