چگونه از سرمایه اجتماعی ایجاد شده استفاده کنیم؟

علی امینی- در یادداشت 17 خرداد (چرا باید در صحنه بمانیم)، از ضرورت و چراییِ ماندن در صحنه و نیز حفظ و مدیریت سرمایه اجتماعی ایجاد‌شده پس از انتخاباتِ مهمِ گذشته، نکاتی طرح شد. می‌دانیم از انقلاب مشروطه تا اکنون، ایران صحنه‌های پرشکوهی در تاریخ خود داشته است. در این بزنگاه‌ها، مردم خوش می‌درخشیدند؛ ولی متاسفانه دولتِ مستعجل بودند. گویی آفت اصلی جنبش‌های اجتماعی تاریخ معاصر ایران، در فقدان استمرار و حمایت بدنه جامعه از آن بوده است. به این اشاره شد که جنبشِ پرشکوه و غیرقابل کنترل جوانان در دهه 60 و 70 آمریکا علیه افراطی‌گری‌های امپریالیزم بعد از انقلاب جنسی -که حربه سیا برای تغییر اولویت و انحراف فکری جوانان مبارز بود- رو به افول گرایید که هنوز تبعات گسترده آن در ایلات متحده باقیست . نشان دادیم که بیداری و هوشیاری جوانان، یکی از مولفه‌های اصلی در رشد و تعالی ایران عزیز خواهد بود. اطلاع و پرسش‌گری مردم از جریان‌های متعدد سیاسی، آن‌چنان مهم است که اسلام، تمام آحاد جامعه را نگهبان و مسئول می‌داند. به هر روی، جهت‌دهی  موثر به این سرمایه عظیم، «می‌تواند» موجب ترقی و رشد کشور شود.
اما سوال تعیین‌کننده در این میان چگونگی در صحنه‌ماندن است. پاسخ این سوال به سطح آگاهی و اخلاق در بدنه جوامع بستگی دارد. برای نمونه، به فراموش سپردن ارزش‌های انسانی- اخلاقی و افول هوشیاری سیاسی توده مردم، موجد شد که آمریکا منفورترین و منحط‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخش را انتخاب کند؛ تا جایی که برخی معتقدند که اگر آمریکای فعلیِ ترامپ طولانی شود، دیگر  آمریکای لینکلن‌ها و کِنِدی‌ها و سندرزها، به‌کلی از بین خواهد رفت. ما مردم ایران نیز باید از خود بپرسیم که مستقل از تلاش‍‌های حاکمیت و دولت، آیا کشوری که در میدان انقلاب ِ پایتختش علناً تز دکتری می‌فروشند، لایق این است که ابر‌قدرت منطقه شود؟ آیا مردمی که به دروغ در معاملات تجاری خو کرده‌اند می‌توانند الگویی خوب برای خاورمیانه باشند؟ آیا دانشجویان و دانش‌آموزانی که تقلب برای‌شان امری عادی و حتی دوست‌داشتنی(!) شده است، توانایی راهبری جنبش مدنی و حمایت از رویه اعتدال و عقلانیت را دارند؟ آیا جوانانی که  سر به آستان فحشا و اعتیاد گزارده‌اند، می‌توانند سربرآورند و افق‌های پیش روی ایران را در جهانِ پساغربی و خاورمیانه پساقبلیه‌ای ببینند؟ یا نگران تهدیدات دشمنان قسم‌خورده ایران باشند؟ اینها سوالات بنیادینی هستند که تاریخ از ما خواهد پرسید و بی‌تردید یک پاسخ دارد: در ایران باید جزایر کوچکی از فضیلت و جوانمردی تشکیل شود که  در فاز اول خود از تقلب و دروغ به دور باشند و در مرحله بعد، پرچم‌هایی باشند برای «دعوت» دیگر مردم. شیوه و چگونگی درصحنه‌ماندن، صرفاً  باید توسط گروه های دواطلبانه وملّی مردم طراحی واجرا شود. ان‌جی‌اوها و کمپین‌های مردمیِ خودجوش در مبارزه با تقلب و دروغ و مشکلات دیگر کشور، «می‌تواند» باتوجه به گستردگی و ظرفیت‌های فضاهای مجازی، و از آن مهم‌تر خلق‌و‌خوی خاص ایرانیان، فراگیر و موفق شوند.
مبارزه با آن‌چه نارواست، و حمایت تدبیر و امید باید از بدنه جامعه  شکل بگیرد و دولت می‌بایست با وجه  حمایتی و نه ابلاغیِ خود، به این عرصه کمک کند. ملت ومسولان باید درک کنند که مبارزه با تقلب و دروغ، امری صرفاً اخلاقی نیست؛ بلکه در جهان آینده، مساله‌ای سیاسی در تعیین اقتدار کشور است. برای مثال، فرض کنید ما همین امروز بتوانیم بازار قطر را به‌کلی تسخیر کنیم. چند برند ایرانی می‌توانند جایگزین خوبی شوند برای محصولات با استاندارد‌های جهانی که مردم قطر به آن‌ها عادت کرده‌اند؟ چند شرکت مهندسی یا خودروسازی داریم که بتوانند هم‌عرض رقبای بین‌المللی، به رقابت بپردازند؟ بی‌تردید ایران همین امروز هم یکی از افتخارات منطقه است؛ اما سرعت رشد و دگرگونی جهان و نقش گسترده ایران در جهانِ آینده، نیازمند کار پی‌گیر شبانه‌روزی است. ایران این سرای امید، با دگرگونی‌های فردی و اجتماعی که از طریق پویش های مردمی  در خود خواهد داد، بی‌تردید یکی از تعیین‌کننده‌های اصلی نظم آینده جهان خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر اطلاعات: بقایای تیم تروریستی داعش در کشور باقی نمانده است گمانه‌زنی‌ها درباره جایگاه اصلاح‌طلبان در کابینه دوازدهم بالا گرفته است تمایل اعتدال به اصلاحات آیا حضور «اورکا» گونه جانوری در آب‌های ایران جای نگرانی دارد؟ راز حضور نهنگ قاتل در خلیج فارس حامد وکیلی زخمیِ سربلندِ بحران ها چه کسانی زورشان به سازمان یافته ها می رسد؟ مانعی مقابل متاستاز فساد «ابتکار» بحران امنیت جهانی بر پایه اقدامات گروه های افراطی را بررسی می کند صنعتی به نام خشونت «دود دسته دوم» مصرف دخانیات موجب مرگ زودرس حدود 600 هزار نفر در سال از هر طرف بخوانید «دود» است! در سالروز صدور حکم حبس ابد ماندلا روایت شد زندگی، صلح و آشتی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: از صداوسیما می‌خواهیم با دولت و مردم مهربان رفتار کند اولین جلسه مجلس بعد از حمله تروریستی روز چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد سنگینی ترور در هوای بهارستان جانشین فرمانده کل ارتش: داعش و گروه‌های تکفیری ساخته و پرداخته آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند اقدامات وزارت بهداشت برای درمان و اسکان رایگان کودک خبرساز حادثه تروریستی تهران «عماد» رایگان درمان می‌شود چگونه از سرمایه اجتماعی ایجاد شده استفاده کنیم؟ وزیر اطلاعات: بقایای تیم تروریستی داعش در کشور باقی نمانده است