دریا،‌ هنوز می‌بلعد

«باز هم شنا در منطقه ممنوع باعث مرگ چند جوان شد.» جمله‌ای خبری که در ‏روزهای گرم ‌سال بارها تکرار می‌شود. طبق آمارها، سالانه حدود ‌هزار ایرانی جان خود را به‌دلیل ‏شنا در دریا و رودخانه‌ از دست می‌دهند. «شهروند» با توجه به این مهم به بررسی این موضوع پرداخته است.‏

غرق‌شدگی
فرایند منجر به اختلال تنفسی اولیه در اثر فرورفتن یا غوطه‌ور شدن در یک مایع را غرق‌شدگی می‌گویند. یا به عبارتی اختلال و آسیب تنفسی به دنبال فرورفتن درآب یا هر مایع دیگر؛ به عبارتی پرشدن یک حجم مایع در راه هوایی فرد و ایجاد مشکلات تنفسی که می‌تواند منجر به مرگ،معلولیت، بیماری و... شود را غرق‌شدگی گویند.

ارتباط غرق‌شدگی با سن
مردم در هر سنی غرق می‌شوند ولی غرق‌شدگی دو گروه سنی بیشتر از معمول است. گروه سنی نو پا/ گروه سنی نوجوانان .
طبق مطالعات انجام گرفته بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از حوادث غرق‌شدگی در گروه سنی زیر۲۰ سال رخ می‌دهد.

ارتباط غرق‌شدگی با جنسیت



طبق مطالعات انجام گرفته پسرها بیشتر در معرض غرق‌شدگی قرار دارند.

نجات‌یافتگان از غرق‌شدگی ممکن است دچار چه عوارضی ‌شوند؟
غرق‌شدگی را می‌توان به‌عنوان یک عامل محدودکننده سال‌های مفید زندگی دانست.
نجات‌یافتگان ممکن است دچار عوارض شدید و دائمی تنفسی، عصبی و روانی شوند. تعدادی از آنها ممکن است دچار عوارض شدید عصبی شوند. همچنین پس از نجات از غرق‌شدگی، این واقعه ممکن است آثار زیادی بر خانواده و روان نزدیکان فرد نیز داشته باشد.

عوامل خطرساز غرق‌شدگی در گروه سنی کودکان
مردم استان‌هایی که به مقادیر زیادی از آب‌های آزاد دسترسی دارند بیشتر در معرض غرق شدن هستند./کودکان روستایی بیشتر از کودکان شهری در معرض غرق‌شدگی هستند، این حادثه بیشتر در مناطق صید ماهی یا آب‌های زیرزمینی و قنات‌های غیراستاندارد و بدون تجهیزات رخ می‌دهند. هرچه سن کودک پایین‌تر باشد احتمال بروز خطر در حوالی خانه بالاتر است./سیلاب‌های عظیم و موج‌های اقیانوسی در سراسر دنیا بخش عمده‌ای از تلفات غرق‌شدگی را به خود اختصاص می‌دهند./روزهای تعطیل و مسافرت‌های داخلی و برون‌مرزی و تفریح در محیط‌های آبی بیگانه و شرایط جدید، آمار غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد./غرق‌شدگی یکی از معمول‌ترین علل مرگ در تعطیلات است./در بسیاری از کشورها در میان نوجوانان «الکل» اغلب در بروز غرق‌شدگی نقش دارد. مصرف الکل به هنگام شنا یا قایق سواری تعادل و قدرت تشخیص را کم می‌کند. /اوتیسم، آریتمی قلبی و‌... نیز از دیگر عوامل افزایش خطر غرق‌شدگی هستند./نبود وسایل یا عدم دسترسی به امکانات ایمنی و بهداشتی، تجهیزات شنای کافی و مناسب مانند«جلیقه نجات استاندارد،کمربندها و بازوبندها در محل‌های مجاز برای شناکردن (استخرها و سواحل حفاظت شده) و همچنین در کلیه شناورها اعم از کشتی‌های مسافربری از عوامل خطرساز است./استفاده از لنج‌ها و قایق‌های نامطمئن یا اسباب‌بازی‌های بادی، تشک‌های بادی و... خطرناک است. کودکان ممکن است با کمک این وسایل به سمت دریا کشیده شوند‌.

رفتارهای ایمن در ساحل دریا جهت جلوگیری از غرق‌شدگی کودکان
نظارت بزرگسالان بهترین راه برای پیشگیری از غرق‌شدگی در کودکان است./در ساحل دریا ممکن است جریان آب کودک را به زیر آب بکشد و به‌دلیل خطر امواج بزرگ باید کاملا مراقب کودکان باشید./افرادی که در آب یا نزدیک آب از کودکان مراقبت می‌کنند باید از فعالیت‌هایی که تمرکز را از بین می‌برد مانند مطالعه کتاب-مکالمات تلفنی- استفاده از الکل یا داروهای خواب‌آور اجتناب کنند./همیشه با نظارت بزرگ‌ترها اجازه بازی درکنار آب به کودک داده شود./بررسی شرایط آب‌وهوایی، محدودیت شنا در اوضاع خاص آب‌وهوایی و حضور نجات غریق می‌تواند در تأمین ایمنی دریا نقش داشته باشد./پیش از استفاده از ساحل، ناجیان غریق مستقر در محل می‌توانند اطلاعات مفیدی درباره فشار بستر دریا، وضعیت شن‌های ساحل یا هر مورد دیگری در ساحل در اختیار شما قرار دهند./درصورتی‌که ناجیان غریق اعلام کنند که وقت مناسبی جهت شناکردن کودکان نیست، نباید اجازه ورود به دریا به کودکان جهت شنا کردن داده شود./کودکان حتی اگر شنا کردن می‌دانند داخل و اطراف آب‌های طبیعی باید جلیقه نجات بپوشند.  در هنگام شنا کردن کودک، پوشیدن جلیقه نجات و حضور یک فرد بزرگسال در کنار او ضروری است./هنگام شنای کودکان وسایل ایمنی و نجات همچون طناب و تیوب همواره در دسترس و آماده باشند./تدارک وسایل ایمنی برای تمام سرنشینان شناورهایی مانند قایق‌های تفریحی درصورت بروز حادثه احتمالی در نجات به‌موقع زندگی. ️لازم به یادآوری است درهنگام قایق‌سواری هرکس باید جلیقه نجات خود را بپوشد./حضور یک فرد مسئول و توانمند در محل شنا و قایق سواری، کمک‌کننده است./ایمنی هنگام شنا باید به کودکان آموزش داده شود./کودکان بدون حضور والدین در کنار ساحل و استخرها بازی نکنند، راه نروند و همدیگر را هل ندهند./همیشه شماره تلفن‌های ضروری را برای درخواست کمک به کودکان آموزش دهید و در دسترس باشند./آموزش شنا و افزایش قدرت و توانایی افراد در شنا کردن می‌تواند به عنوان عامل حفاظتی حتی در کودکان خردسال مطرح شود./یادگیری کمک‌های اولیه در غرق‌شدگی و احیای قلبی- ریوی و بکارگیری آن در مواقع غرق‌شدگی برای کودکان، نقش مهمی در کاهش آسیب‌ها و مرگ‌ومیرها خواهد داشت.

نکات کلیدی پیشگیری از غرق‌شدگی در گروه سنی کودکان.
مهارت‌های نجات زندگی را بیاموزید./هر فردی باید اصول پایه شنا کردن(شناور شدن روی آب، حرکت در طول آب) و اقدامات نجات و احیای قلبی-ریوی(CPR)خارج از محیط بیمارستان را فرا گیرد./استخر را کاملا حصاربندی کنید./یک حصار کامل چهارطرفه دورتادور استخر نصب کنید، به‌طوری‌که کودکان نتوانند قفل آن را باز کنند. این امر می‌تواند کودکان را از منطقه شنا دور کند./نظارت کامل داشته باشید.

 چند   نکته
لازم به ذکر است مرگ‌های متعددی از ناجیان رهگذر در حین کمک به افرادی که غرق شده‌اند، گزارش شده است (به‌ویژه در سواحل دريا و در آب‌هایی با جریان تند)./توصیه برای ناجیان رهگذر«کمک بدون ورود به آب» می‌باشد./افراد با مراجعه به شعب جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور و حضور در دوره‌های کمک‌های اولیه با اقدامات مناسب در زمان مواجه شدن با فردی که دچار غرق‌شدگی شده است، آشنا شوند./در زمان مواجه شدن با فرد غرق‌شده که شاهد صحنه حادثه هستیم، اولین اقدام شناسایی وضعیت اضطراری و درخواست کمک می‌باشد. در زمان دسترسی به فرد غرق‌شده و تصمیم اتخاذ شده با توجه به شرایط موجود اولویت را به(انتقال فردغرق شده به محیط امن) می‌دهیم./در محیط امن، زمانی که تنفس طبیعی و موثر فرد قربانی برقرار نیست، اولویت با فشردن قفسه سینه و انجام توالی احیای قلبی- ریوی است.

همواره به یاد داشته باشید تنها در صورتی می‌توانید در عملیات نجات شرکت کنید که؛
    شناگران ماهری باشید و با متون نجات غریق آشنا باشید.
    وسایل ماندن روی آب را در دسترس داشته باشید.
    توسط ناجیان غریق حمایت شوید.
زهرا کبیری:گردآورنده محتوا