شوخی نکنید ؛ شهردار کارآمد انتخاب کنید

آرمان ملی- مطهره شفیعی: هر چه توانستند پیش از برگزاری انتخابات شورای شهر ششم به تخریب عملکرد و اعضای شورای شهر پنجم پرداختند تا جامعه را متقاعد کنند خودشان می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند. پس از آنکه با رای‌حداقلی مردم توانستند به عنوان منتخبان شورای شهر ششم معرفی شوند، گام دوم را آغاز کرده و به حامیان رسانه‌ای‌شان فرمان دادند که به پرونده‌سازی درباره عملکرد شورای شهر پنجم بپردازند تا اذهان از تصمیمات شورای ششمی‌ها منحرف شود. اعضای شورای شهر پنجم در این مدت هیچ‌گاه به تخریب انتخابات شورای شهر ششم و منتخبان آن نپرداختند؛ چرا که از زمان حضور در شورای شهر پنجم تمام حواس و توجه خود را معطوف به خدمت کرده و اکنون هم برای کمک به اعضای مجلس ششم اعلام آمادگی کرده‌اند. 
رئیس شورای شهر پنجم دیروز در پاسخ به سوالی درباره دیدار با منتخبان ششمین دوره شورای شهر تهران و اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم گفت: دعوت‌نامه‌ای برای آقای چمران ارسال کرده‌ام که اگر اعضای شورای ششم می‌خواهند می‌توانند با اعضای شورا در هفته آینده روز سه‌شنبه ساعت ۱۶ دیدار داشته باشند، که این امر بستگی به علاقه‌مندی آنها دارد تا در جریان اتفاقاتی که در شورای دوره پنجم رخ داده، قرار بگیرند و اگر سوالاتی دارند پاسخ دهیم. 
محسن هاشمی ادامه داد: این کار گزارش آخرین وضعیت و تبادل دوستانه اطلاعات بین شورای پنجم و ششم است که بستگی به علاقه‌مندی آنها دارد و منتظر پاسخ آقای‌چمران هستیم. نحوه تغییر و تحول مشخص است و ما از ۱۴ مرداد در شورا نخواهیم بود و آنها می‌توانند مستقر شوند ولی مراسم تحلیف را باید وزارت کشور برنامه‌ریزی کند که هفته بعد آن انجام خواهد شد. البته بحثی هم در مورد شورای شهر ششم و شهرداری بود که برای آگاهی از وضعیت برخی معاونان شهردار خواسته بودند، بروند و به سوالات آنها پاسخ دهند که ربطی به شورای شهر ندارد و بین شورای ششم و شهرداری است. 
 لیست 41 نفره و هزاران حاشیه 


مراســم تحلیــف شورای شهـــری‌ها به گفتــه 
محسـن هاشمــی ۱۷ مرداد انجام خواهد شــد و منتخبان شورای ششم به‌زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند. نخستین اولویت شورای شهری‌های جدید انتخاب شهردار برای پایتخت اعلام شده است و شمارش معکوس برای انتخاب سکاندار جدید بهشت شروع شده و به‌زودی جایگزین حناچی توسط منتخبان شورای ششم انتخاب می‌شود. برهمین اساس روز شنبه لیستی به عنوان 41 منتخب شهرداری تهران منتشر شد که دیروز محسن هاشمی درباره آن لیست گفت: 
«‌یک چیزی دیدم اما خبر ندارم؛ انگار یک فردی اسامی را تایید کرده بود.» این اسامی عبارت است از 
«اسماعیل احمدی‌مقدم، عباس اکرمی، محمود ایلخان، معصومه آباد، جمال آبرومند، مهرداد بذرپاش، محمد پژمان، پژمان پشمچی‌زاده، محسن پیرهادی، علیرضا جاوید، علیرضا جعفری، غلامرضا جلالی، مهدی جمالی‌نژاد، علی حاجی‌زاده، مازیار حسینی، هابیل درویش، حسین دهقان، فرهاد رهبر، علیرضا زاکانی، محمدعلی شجاعی، سیدجواد شوشتری، محمود صلاحی، حسین طلا، مجتبی عبداللهی، عباس علی‌آبادی، محمد علی‌آبادی، کمال علی‌پور، پرویز فتاح، عبادا... فتح‌اللهی، محمدرضا فلاح‌زاده، لطف‌ا... فروزنده، محمد فروزنده، رستم قاسمی، قدرت گودرزی، محمد مخبر، صولت مرتضوی، مهدی مسکنی، سعید محمد، علی نیکزاد، مرضیه وحیددستجردی و سردار وحیدی». نکته قابل‌تامل در اسامی مطرح شده به ناآشنا بودن بسیاری از این افراد با امور شهری و شهرداری است که همین مساله سبب ابهام در افکار عمومی شده و سوال می‌کنند فردی که حتی یک روز حتی در پایین‌ترین رده امور شهری مسئولیت نداشته است چگونه به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح می‌شود؟ از سوی دیگر به نظر می‌رسد ذکر برخی از این اسامی در لیست شهرداران پیشنهادی تهران تنها به سبب تبلیغ برای آنهاست تا بتوانند در صورت تقاضا برای کسب پست و مقام چنین عنوان کنند که از گزینه‌های تصدی شهردای تهران بوده‌اند. اظهارات مهدی چمران هم به این گمانه قوت بخشیده است؛ چنانکه او دیروز در پاسخ به این پرسش که منتخبان شورای ششم پیش از این گفته بودند شهردار جدید به احتمال زیاد از بدنه شهرداری است، در حالی که نام‌هایی غیر از بدنه شهرداری هم اعلام شده است، گفت: «نمی‌خواهیم کارمند یا مدیر انتخاب کنیم که حتما از بدنه شهرداری باشد. ما برای پایتخت شهرداری می‌خواهیم که 
چهره ملی داشته باشد یا اگر چهره آن ملی نباشد، در حدی فعالیت داشته باشد که با دولت و مجلس قدرت تعامل داشته باشد و فردی توانمند، شناخته‌شده، مدیر و راهبر باشد.» قابل‌تامل‌تر آنکه چمران گفته است: «‌اگر این فرد تجربه در شهرداری داشته باشد که چه بهتر، ولی اگر هم تجربه در شهرداری نداشته باشد، به هر حال آن را کسب می‌کند. کدام شهرداران قبلا در شهرداری فعال بوده‌اند.» یعنی اعضای شورای شهر ششم توجهی به این موضوع ندارند که مدیریت شهری محل آزمون و خطا یا آموزش مدیریت شهری به فردی نیست که اطلاعی از مشکلات و نیازهای پایتخت ندارد و بر این باور هستند که شهردار منتخب آنها می‌تواند طی دوران جلوس بر کرسی مدیریت شهرداری به یادگیری مدیریت شهری بپردازد که اگر این تفکر واقعی باشد باید اذعان داشت نوعی خیانت به اعتماد و رای مردم است.  
 غلبه وفاداران به احمدی‌نژاد بر دیگران
آنچه بیش از همه در این لیست خودنمایی می‌کند تعداد احمدی‌نژادی‌هاست. افرای مانند بذرپاش، فروزنده، پیرهادی، آباد، رهبر، علی‌آبادی،‌ قاسمی، صولت مرتضوی، مشکینی و‌... مشخص نیست آیا توافقی میان احمدی‌نژادی‌ها و سایر اصولگرایان شده که اینگونه حامیان احمدی‌نژاد و مدیران دولت او به عنوان گزینه تصدی شهرداری معرفی شده‌اند یا اصولگرایان با کمبود مدیر مواجه هستند که مجبورند نام احمدی‌نژادی‌ها را در لیست بگذارند.
 شوخی با مردم در لیست شهرداران!
نکته جالب اینجاست که لیست 41 نفره شامل گزینه‌های معرفی شده از سوی اعضای شورای شهر ششم است؛ اما اینان در عین معرفی گزینه برای جلوس بر کرسی شهرداری به این امر اذعان دارند که برخی از این افراد نمی‌توانند شهردار شوند؛ بنابراین مشخص نیست به چه دلیل نام آنها را ذکر کرده‌اند. آیا مدیریت شهری به این اندازه برای آنها شوخی و ساده است که تنها خواستار پر کردن لیست با افراد معروف هستند که خودشان هم می‌دانند شهردار نخواهند شد. دیروز یک منتخب شورای شهر ششم گفت: بسیاری از افراد پیشنهاد شده از موضوع بی‌اطلاع هستند و برای شهردار شدن داوطلب نیستند؛ قرار است آقایان چمران و سروری با آنها تماس بگیرند و تمایل‌شان را برای شهردار شدن جویا شوند. از آنجایی که عده‌ای از آنها داوطلب این کار نیستند، از لیست حذف خواهند شد. ناصر امانی تصریح کرد: تعدادی دیگر از افراد پیشنهاد شده، از مقام معظم رهبری حکم دارند یا از فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح هستند که احتمالا برای شهردار شدن داوطلب نیستند و انصراف خواهند داد. عده‌ای از افراد پیشنهاد شده نیز بازنشسته هستند؛ در حالی که طبق قانون شهردار تهران باید کارمند رسمی دولت یا شهرداری باشد، مگر اینکه قانون شرایط ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته باشد.