تاریخ سازی فروغی با تیر طلایی

گروه ورزشی/ مسابقات المپیک توکیو 2020 شنبه دومین روز خود را پشت سر گذاشت و در این روز ورزشکاران کشورمان برای افتخارآفرینی به مصاف رقبا رفتند. در این میان کاروان ایران با شاهکار جواد فروغی، تیرانداز کشورمان به نخستین مدال خود دست یافت. فروغی تنها نماینده ایران در فینال ماده تپانچه بادی ۱۰ متر مردان شگفتی ساز شد و با امتیاز ۲۴۴.۸ رکورد المپیک را شکست و به مدال طلا رسید تا هم نخستین مدال کاروان ایران در المپیک را کسب کند و از آن مهم‌تر نخستین مدال تاریخ تیراندازی ایران در بازی های المپیک را به‌دست آورد. او در مرحله مقدماتی با کسب امتیاز ۵۸۰.۲۵ و قرارگیری در رده پنجم به فینال این ماده راه یافت و در فینال به مصاف تیراندازانی از کشورهای هند، چین، آلمان، اوکراین، کره و صربستان رفت که پس از طلای فروغی، دامیر صربستانی نقره و ژانگ وی چینی برنز گرفتند. این تیرانداز طلایی کشورمان پس از این افتخارآفرینی سجده شکر به جا آورد و سایر ورزشکاران هم به او تبریک گفتند. همچنین رئیس فدراسیون تیراندازی امریکا قهرمانی جواد فروغی در تپانچه بادی ۱۰ متر المپیک ۲۰۲۰ را به علی دادگر، رئیس فدراسیون ایران تبریک گفت. ایرانی‌های حاضر در سالن نیز با هیاهو خوشحالی خود را نسبت به این مدال نشان دادند. فروغی پس از کسب مدال طلای المپیک توکیو، بیان کرد: «در ابتدا از همه تشکر می‌کنم، این مدال به خاطر لطف خداست، دوم هم لطف خداست و سوم هم لطف اوست. خانواده من و خودم خیلی وقت گذاشتیم و علی‌رغم شرایطی که کرونا بر ورزش کشور بویژه تیراندازی وارد کرده بود و بسیاری از مراکز تعطیل شده بود و نمی‌توانستیم تمرین کنیم، تمرینات را به‌صورت خشک در منزل انجام دادم.» او ادامه داد: «من عکس مدال طلا را پروفایل خودم قرار داده بودم و حتی ساخت مدال را با دقت نگام می‌کردم و می‌دانم که حتی وزن آن 538 گرم و جنس آن از نقره با روکش طلا است و در نهایت هم به آن رسیدم.» او در پاسخ به این پرسش که آیا به این فکر می‌کرد روزی قهرمان المپیک شوی؟ این گونه پاسخ داد: «خیر، به هیچ وجه. جالب این است بگویم من از نوجوانی مشکل دریچه میترال دارم و این مسأله باعث می‌شود برخی از اوقات روز تپش قلب داشته باشم به‌همین خاطر به هر رشته ورزشی فکر می‌کردم که شرکت کنم اما اصلاً این تصور را نداشتم در رشته‌ای مثل تیراندازی که نیاز به ثبات دست دارد، فعالیت کنم و مدال المپیک بگیرم.»
فروغی مسن‌ترین مدال‌آور ایران در المپیک
فروغی علاوه بر ثبت رکورد المپیک و کسب مدال طلای تپانچه ۱۰ متر بادی المپیک ۲۰۲۰ توکیو، توانست به مسن‌ترین ورزشکار ایران در تاریخ این رقابت‌ها با ۴۱ سال سن تبدیل شود که مدال المپیک به دست می‌آورد. پیش از او مرحوم محمود نامجو (وزنه بردار) در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن با ۳۸ سال سن به مدال برنز رسیده بود تا مسن‌ترین مدال آور ورزش ایران باشد. جالب اینکه فروغی پرستار بیمارستان و جزو کادر درمان است و 3 فرزند دارد. خودش پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود:«تیراندازی را در طبقه منفی دو بیمارستان به‌صورت کاملاً اتفاقی شروع کردم. برای اولین بار سال ۸۹ یا ۹۰ بود که تپانچه بادی را به من نشان دادند تا تیراندازی کنم، در همان تجربه اول حدود امتیاز ۸۵ زدم و کسی که مسئول بود از من خواست تا پیگیر باشم. تشویق او باعث شد تا سراغ تیراندازی بروم و با مربیگری آقای خدابنده لو کارم را شروع کردم.» او نمونه واضح یک استعداد بی‌نظیر است که دیر کشف شد و با وجود این توانست طلایی‌ترین مدال جهان را از آن خود کند. فروغی در سن 38سالگی تازه کشف شد. او اولین مدال جهانی خود را که طلا بود در سال 96 به دست آورد؛ یعنی همین 4 سال قبل.
گاردین:‌ طلای فروغی تاریخی بود


روزنامه گاردین در واکنش به قهرمانی جواد فروغی در المپیک نوشت: «این ورزشکار ایرانی توانست طلای شماره ۲۲ ورزش ایران را در بالاترین عرصه به دست بیاورد. فروغی علاوه بر این توانست با رکورد ۲۴۴.۸ امتیاز یک طلای تاریخی برای ایران به دست بیاورد چرا که او با این امتیاز، توانست رکورد المپیک را نیز به‌نام خود ثبت کند.»
پاداش ۵ هزار یورویی دادگر به فروغی
علی دادگر، رئیس فدراسیون تیراندازی بعد از مراسم اهدای مدال طلای تپانچه بادی ۱۰ متر بازی‌های المپیک توکیو به جواد فروغی مبلغ ۵ هزار یورو پاداش داد که 3 هزار یورو برای کسب عنوان قهرمانی و 2 هزار یورو برای شکستن رکورد المپیک توسط فروغی بود. دادگر پس از کسب مدال طلای المپیک بیان کرد: «این مدال اولین طلای کاروان ایران و اولین مدال المپیک تیراندازی بود. با این مدال دل مردم شاد شد. خیلی خوشحالم که این مدال به دست آمد ما خیلی تحت فشار بودیم و خوشحالم که با این مدال توانستیم دل‌ها را شاد کنیم. البته مدال میکس فروغی و رستمیان هم در راه است و باید منتظر مدال‌های دیگر هم باشید. ما از ابتدا این پیش‌بینی را داشتیم اما پیش از المپیک پیش‌بینی خود را اعلام نکردیم.»
تبریک تلفنی رئیسی ، توئیت جهانگیری
به نقل از روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهوری منتخب، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با جواد فروغی، کسب مدال طلای المپیک در رشته تیراندازی و شکستن رکورد المپیک را به وی تبریک گفت. وی در این تماس ابراز امیدواری کرد که سایر ورزشکاران ایرانی هم با افتخارآفرینی، دل مردم ایران را شاد کنند.اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در توئیترش نوشت: «‏قهرمانی ورزشکار ملی پوش کشورمان آقای ‎جواد فروغی را در کسب نخستین مدال طلای ‎المپیک توکیو صمیمانه تبریک می‌گویم. به امید کسب مدال های بیشتر در توکیو.»
برخی از اعــــــــــضای جامعه تیراندازی و شخصیت‌های ورزشی همچون علی دایی در اینستاگرام خود این موفقیت بزرگ را به جواد فروغی تبریک گفتند.

اشک شوق نجمه خدمتی

هانیه رستمیان و نجمه خمتی دو ملی پوش تیم ملی تیراندازی ایران در لحظه قهرمانی جواد فروغی در المپیک 2020. اشک شوق خدمتی برای تاریخ سازی فروغی در کسب اولین مدال تیراندازی ایران در المپیک، بسیار جالب توجه بود و شکار عکاس ها شد.گفتنی است رستمیان یکی از دو پرچمدار کاروان ایران در روز افتتاحیه بود که جلوتر از سایر ورزشکاران در کنار صمد نیکخواه بهرامی رژه رفت.