انتخابات بدون تاخیر برگزار می‌شود چون مهم نیست!


«واثق العلوانی» کارشناس عراقی مسائل حقوقی، کناره‌گیری برخی از شخصیت‌های سیاسی عراقی از فرآیند انتخابات را تئاتری در برابر چشمان شبکه‌های اجتماعی نامید و افزود: تاکنون هیچ یک از افرادی که کناره‌گیری خود را اعلام کرده‌اند، درخواستی در این خصوص برای کمیساریای عالی انتخابات نفرستاده‌اند. شبیه همین حرف را مسعود بارزانی نیز گفته مبنی بر این که: «کسانی که از انتخابات کناره‌گیری می‌کنند، اهداف رسانه‌ای دارند.» جلیلوند کارشناس روابط بین‌الملل نیز بر این عقیده است که «بازی‌عدم شرکت در انتخابات» صرفا جنبه‌ی رسانه‌ای دارد و برای رسیدن به سهم بیشتری از قدرت است. وی معتقد است از آن جایی که انتخابات بر سرنوشت عراقی‌ها تاثیرچندانی نخواهد گذاشت این انتخابات بدون تاخیر برگزار خواهد شد!
آفتاب یزد - رضا بردستانی: یک کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با آفتاب یزد ضمن اشاره به این حقیقت تلخ که «خاورمیانه» همیشه «کانون بحران» بوده و تا ۵۰-۴۰ سال آینده نیز همچنان خواهد بود در باره‌ی حرف و حدیث‌ها پیرامون تاخیر وعدم تاخیر در انتخابات عراق می‌گوید: «عراق اینک درگیر معضلاتی است که برایش به وجودآورده‌اند و این، کار را برای مسئولان این کشور سخت کرده است.»
محسن جلیلوند می‌افزاید: «موضوعاتی که در عراق به عنوان تیتر اصلی رسانه انتخاب می‌شود دو دلیل دارد:
الف - دلیل داخلی که باز می‌گردد به فساد و ناکارآمدی، عدم یکپارچگی در ساختار قدرت و فاقد دولت و ساز و کارهای دولت بودن و نیز تبدیل عراق به زمین بازیِ بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی!


ب - دلیل بیرونی اما تحت اشغال بودن عراق توسط آمریکایی‌ها به عنوان کشور پیروز که به طور طبیعی به خود اجازه‌ی هر گونه دخالت و تاثیرگذاری نیز می‌دهد.»
این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی تاکید می‌کند اینک به جز این دو دلیل داخلی و بیرونی، وضعیت عراق به گونه‌ای است که کشورهای منطقه نیز در بی‌ثباتیِ آن نقش دارند و در آن دخالت می‌کنند از ترکیه در شمال و عربستان در جنوب گرفته و حتی قطر و اسرائیل و اما آن چه از این‌ها مهم‌تر است قومیت زدگی شدید در این کشور است که می‌تواند منشا بسیاری مسائل باشد. »
> تحریم انتخابات؛ تاکتیک یا استراتژی؟!
تیتر روزنامه الصباح، روزنامه‌ای که آن را نزدیک به دولت می‌دانند از قول کمیسیون برگزاری انتخابات در عراق حکایت از آن دارد که: «موعد برگزاری انتخابات تحت تاثیر درخواست‌های برخی از جریان‌ها برای کنار کشیدن از انتخابات قرار نخواهد گرفت.»
در همین حال مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان می‌گوید: «برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی امری ضروری شده و کسانی که از انتخابات کناره‌گیری می‌کنند، اهداف رسانه‌ای دارند.» بارزانی همچنین تاکید می‌کند: «احزاب و گروه‌هایی که از شرکت در انتخابات انصراف داده‌اند با ما تماس گرفته و خواستار کناره‌گیری ما از انتخابات شدند. اما ما نپذیرفتیم زیرا ما دیگر به کسانی که با ما ائتلاف می‌کنند و سپس کنار می‌کشند، اعتمادی نداریم.» بارزانی اشاره‌ای نیز به اعلام کناره‌گیری صدر داشته در عبارتی معنا دار گفته: «جریان صدر نمی‌داند که چه می‌خواهد!»
در همین حال، دکتر هاشم الکندی رئیس مرکز مطالعات راهبردی النباء در گفتگویی با شبکه ماهواره‌ای آفاق می‌گوید: «همان کسانی که خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام بودند و تغییر قانون انتخابات را خواستار بودند، امروز هم همان افراد و گروه‌ها برگزاری انتخابات پارلمانی را تحریم کرده و قصد شرکت در آن را ندارند.» اشاره «الکندی» نیز جریان صدر است که این روزها اعلام کناره‌گیری از انتخابات توسط آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
از سویی دیگر، ائتلاف عزم به صراحت اعلام کرده: «مخالف تغییر در ساختار کمیساریای انتخابات هستیم.» به گزارش المعلومه، محمد نوری عبد الربه سخنگوی ائتلاف انتخاباتی عزم در سخنانی در واکنش به تغییرات صورت گرفته در کمیساریای انتخابات استان نینوا می‌گوید: «تغییرات اخیر با هدف تقویت نفوذ حزب رقیب در روند برگزاری انتخابات است که همزمان با حضور رئیس این حزب (محمد الحلبوسی) در موصل صورت گرفته است.» وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از نخست وزیر می‌خواهیم که برای حفاظت از روند برگزاری انتخابات وارد عمل شده و نسبت به اینگونه مسائل دخالت کند. » شایان ذکر است همزمان با حضور محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و رئیس ائتلاف انتخاباتی تقدم، کمیساریای عالی انتخابات در بیانیه اعلام کرد که تمام اعضای کادر این کمیساریا در استان نینوا تغییر کرده اند.
> آیا مقتدی صدر به انتخابات بازخواهد گشت؟
اگرچه «مقتدی صدر» در بیان نظرات رنگارنگ سیاسی، زبانزد خاص و عام شده اما اینک بازگشت و عدمِ بازگشت جریان صدر به انتخابات پارلمانی در عراق به یک معما تبدیل شده است. در همین رابطه روزنامه العرب چاپ لندن در گزارشی به موضوع بازگشت احتمالی متقدی صدر، رهبر جریان صدر، به صحنه انتخابات و صرف نظر کردن از تصمیم قبلی وی پرداخته است. در این گزارش تصریح شده است که جریان صدر نشانه‌هایی از بازگشت مقتدی بروز داده و در عین حال تهدید کرده است آنچه که از آن به نام «گارد قدیم» (اشاره‌ای به نیروهای سیاسی که از سال ۲۰۰۳ در عراق حاکم شده‌اند) نام برده شد نباید دوباره به قدرت برسند. در این گزارش به نقل از یکی از اعضای جریان صدر تصریح شده است: «رهبر جریان صدر در روزهای آینده نظر متفاوتی ارائه خواهد کرد و اجازه نخواهد داد گارد قدیم بار دیگر قدرت را به دست گیرد.»
> آمریکا به دنبال «مدیریت بی‌ثباتی» است
الکاظمی به دنبال «موازنه مثبت!»
محسن جلیلوند با تاکید بر این نکته که آمریکایی‌ها در رخدادهای سیاسیِ عراق همواره و از زمان اشغال این کشور، دستِ بالا را از آنِ خود ساخته‌اند تاکید می‌کند: ماندگاری آمریکایی‌ها در عراق قطعاً ابدی نیست اما هنگامی حاضر به ترک عراق خواهند شد که هیچ کشور جرات نکند پا درون باتلاقی به نام عراق بگذارد!
این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی با اشاره به تلاش آمریکایی‌ها برای «مدیریت بی‌ثباتی» - برنامه‌ای که در بسیاری از جاهای دنیا دنبال کرده‌اند - در عراق می‌گوید: الکاظمی در تلاش است تا موازنه‌ای مثبت در عراق حکمفرما کند به گونه‌ای که عراق به میدانی برای تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل نشود.
جلیلوند با اشاره به سردرگمی حکمرانانِ عراقی به واسطه‌ی منابع سرشاری که دارند و بحران‌هایی که پیش روی آن‌ها قرار دارد خاطرنشان می‌سازد: همه‌ی عراقی‌ها از خود می‌پرسند چگونه ممکن است کشوری به ثروتمندیِ عراق نتواند از پسِ تامین آب و برق و حقوق کارمندان خود برآید؟ و نرسیدن به پاسخ قطعاً عراق را در مسیر اعتراضات پردامنه و گسترده‌ای قرار خواهد داد.
> عراق، افغانستان نیست اما...
محسن جلیلوند با گریزی به مسئله‌ی انتخابات در بسیاری کشورها و کاهش عمومی سطحِ مشارکت در انتخابات در سطح جهان به آفتاب یزد می‌گوید: اولاً در نظر داشته باشید میزان مشارکت در انتخابات در کشورهای پیشرفته قطعا با کشورهای کمتر توسعه یافته و یا حتی در حال توسعه تفاوت دارد با این وجود مثلا کشوری مثل عراق که
ساز و کارهای دموکراتیک در آن برای برگزاری انتخابات رعایت می‌شود و حذف و مانعی برای شرکت در انتخابات در این کشور به نسبت دیگر کشورها وجود ندارد، اگرچه قرار نیست با افغانستان مقایسه شود اما به طور طبیعی در ردیف کشورهایی نظیر هند یا پاکستان نیز قرار نخواهد گرفت.
وی در ادامه البته تاکید می‌کند اگر قرار باشد انتخاباتی ضعیف با میزان مشارکتی پایین در عراق برگزار شود آن گاه دولتی که از پس آراء ضعیف روی کار آمده از قدرت و صلابت لازم برای استیلای بر امور برخوردار نیست و همین مسئله می‌تواند منشا بسیاری از مشکلات باشد!
> بسیاری از مشکلات در عراق تاریخی است!
جلیلوند نیم نگاهی نیز به همسایگان عراق انداخته می‌گوید: منشا بسیاری از مشکلات امروزی در عراق تاریخی است. عربستان، کویت، ترکیه و حتی ایران خواهان بی‌ثباتی در عراق نیستند اما حکومت مرکزی و نوع نگاه آن برای تمامی همسایگان این کشور مهم است زیرا در حافظه‌ی تاریخی این کشورها عراقی وجوددارد که در سابقه‌ی آن‌ها جنگ و تعرض به خاک نیز دیده شده است.
این کارشناس در ادامه با یادآوری مجددِ این مسئله که خروج یا عدمِ خروج امریکایی‌ها فعلا به یک مسئله‌ی فرعی بدل شده تاکید می‌کند: این که می‌گویند دولت بایدن خواهان یا مخالف نخست وزیریِ الکاظمی است چندان نظر درستی نمی‌تواند باشد چون آمریکایی‌ها هر زمان لازم بدانند در موضوعاتی که پای منافع آن‌ها را به میانه بکشد دخالت خواهند کرد اما به نظر می‌رسد تلاش‌های الکاظمی برای موازنه‌ی مثبت در امور داخلی و منطقه‌ای در حال به نتیجه رسیدن است.
> تاخیری در انتخابات نخواهیم داشت
جلیلوند در پایان گفتگوی خود ضمن رد تحریم انتخابات توسط گروه‌های سیاسی به گونه‌ای که انتخابات را دچار تاخیر کند اظهار می‌دارد: عراقی‌ها به این یقین رسیده‌اند که حکومت مرکزی چندان قدرتی در تمامی کشور و در همه‌ی سطوح ندارد پس چندان مسئله‌ی تاخیر در انتخابات را جدی نمی‌گیرند یا به تعبیری به عنوان مطالبه‌ی اصلی آنان نخواهد بود.
وی خاطرنشان می‌سازد: آن چه عراقی‌ها را آزار می‌دهد فساد و ناکارآمدی و سیستم آلوده به رشوه و کارچاق کنی است آن هم کشوری که خود را لایق بهترین زندگی با منابع سرشار نفت و گاز و انرژی می‌داند.
جلیلوند حرکت برخی چهره‌ها و گروه‌های سیاسی در خروج از گردونه‌ی انتخابات را نمایشی و در راستای تلاش برای رسیدن به سهم بیشتری از قدرت می‌داند و معتقد است این مسئله چندان نمی‌تواند جدی باشد حال جریان می‌خواهد جریان صدر باشد یا یک مقام کمتر شناخته شده!
جلیلوند می‌گوید: آن چه در این آیند و روندها به وجود خواهد آمد عادی شدن بلواهای سیاسی برای مردم و بی‌توجهی در ادامه‌ی مسیر است؛ موضوعی که حکمرانان نباید از آن غفلت کنند که مردم بود و نبود آن‌ها در یک رقابت مهم سیاسی را جدی بگیرند یا نه.
وی می‌افزاید: عراق حالا حالاها برای کشوری منسجم و یکپارچه شدن جای کار دارد و اگر مشکلات و معضلات اقتصادی به زودی حل و مرتفع نشود شاهد اعتراضات گسترده و سراسری در عراق خواهیم بود.