گرایی در کشتی طلایی شد، یزدانی به فینال رسید/داودی مدال نقره وزنه برداری را کسب کرد

  سرویس ورزشی-

سیزدهمین روز بازی‌های المپیک 2020 توکیو روز گذشته به پایان رسید. دیروز و در ادامه رقابت‌های کشتی فرنگی المپیک توکیو، محمدرضا گرایی نماینده وزن 67 کیلوگرم ایران در دیدار فینال و برای کسب مدال طلای المپیک به مصاف پرویز نصیب‌اف از اوکراین رفت و در پایان با نتیجه قاطع 9 بر 1 به برتری رسید و به مدال با ارزش طلای المپیک رسید.
محمدرضا گرایی پیش از این در دور مقدماتی این وزن که روز سه شنبه برگزار شد، در مبارزه نخست مقابل جولیان هورتا از کلمبیا 8 بر صفر پیروز شد و در دومین مبارزه نیز در یک مصاف سخت و دشوار برابر فرانک استابلر دارنده 3 طلای جهان از آلمان 5 بر 5 پیروز شد و به نیمه نهایی راه یافت. وی در نیمه نهایی نیز برابر راماز زویدزه دارنده مدال‌های طلای جوانان جهان و نقره زیر 23 سال جهان از گرجستان به روی تشک رفت و در پایان با نتیجه ۶ بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد تا تنها فینالیست کشتی فرنگی ایران در المپیک توکیو باشد.


این دومین مدال طلا و سومین مدال کاروان ایران در توکیو بود. پیش از این جواد فروغی در تیراندازی و محمد‌هادی ساروی در کشتی فرنگی به ترتیب صاحب مدالهای طلا و برنز شده بودند.
کشتی فرنگی ایران در المپیک 2012 لندن توسط حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به 3 مدال طلا رسید و محمدرضا گرایی پس از 9 سال موفق شد کشتی فرنگی ایران را صاحب چهارمین مدال طلای المپیک کند. فرنگی‌کاران ایران در المپیک 2016 ریو نتوانستند به مدال طلا برسند و در آنجا دو برنز گرفتند.
به این ترتیب تیم ملی کشتی فرنگی ایران که با هدایت محمد بنا و با 5 ملی‌پوش عازم توکیو شده بود با یک مدال طلای محمدرضا گرایی در وزن 67 کیلوگرم و یک برنز محمدهادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم به کار خود پایان داد. محمدرضا گرایی در 77 و امین میرزازاده در وزن 130 کیلوگرم نیز به عنوان پنجمی رسیدند و علیرضا نجاتی در وزن 60 کیلوگرم نیز از دور رقابت‌ها کنار رفت. تیم ملی کشتی فرنگی ایران در وزن 87 کیلوگرم موفق به کسب سهمیه المپیک نشد و نماینده‌ای در این وزن نداشت. برادران گرایی اهل شیراز بوده و سالها زیر نظر رحیم گیوی مربی سازنده استان فارس پرورش یافته‌اند.
یزدانی به یک قدمی طلا رسید
اما رقابت‌های کشتی آزاد از روز گذشته با برگزاری دیدارهای اوزان 57 و 86 کیلوگرم آغاز شد. در وزن 57 کیلوگرم، رضا اطری در دور نخست به مصاف سلیمان آتلی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از ترکیه رفت و در پایان در یک مبارزه سخت با نتیجه نزدیک 3 بر 2 به برتری رسید و راهی یک چهارم نهایی شد.
اطری در دور دوم به مصاف بخبایار اردنبات از مغولستان رفت و با نتیجه 5 بر یک به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. نماینده وزن 57 کیلوگرم ایران در سومین مبارزه و در مرحله نیمه نهایی مقابل زائور اوگویف دارنده 2 طلای جهان از روسیه با نتیجه 8 بر 3 شکست خورد و از رسیدن به فینال بازماند.
اطری امروز برای کسب مدال برنز به مصاف کشتی‌گیر قزاقستانی می‌رود.
در وزن 86 کیلوگرم، حسن یزدانی در دور نخست مقابل جاورایل شاپیف از ازبکستان با نتیجه 11 بر 2 به برتری رسید و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. یزدانی در دومین مبارزه خود در وزن ۸۶ کیلوگرم، برابر استفان ریچموت از سوییس به روی تشک رفت و در مدت زمان یک دقیقه و ۴۸ ثانیه با نتیجه ۱۲ بر یک به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. کشتی‌ گیر سوئیس که سعی کرد با انگیزه بالا در مبارزه حاضر شود در ثانیه‌های آغازین مبارزه به سمت یزدانی حمله ور شد و توانست پای یزدانی را به بیرون تشک ببرد و یک امتیاز بگیرد. یزدانی پس از این اتفاق با لبخندی بر گوشه لب به وسط تشک آمد و سپس با حمله‌های مداوم در یک دقیقه و 48 ثانیه کار حریف سوئیسی را تمام کرد و با نتیجه قاطع 12 بر یک به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد.
در مرحله نیمه نهایی، یزدانی مقابل آرتور نایفونوف دارنده مدال برنز جهان 2019 از روسیه به روی تشک رفت و در پایان در یک مبارزه سخت و دشوار با نتیجه 7 بر یک به برتری رسید و راهی فینال شد. یزدانی بر خلاف رقابت‌های جهانی 2019 که براحتی از سد این حریف روس گذشت، این بار تا ثانیه‌های پایانی 3 بر یک از حریف پیش بود و کشتی‌گیر روس فشار زیادی را به او وارد کرد.
یزدانی امروز برای کسب مدال طلا در مبارزه‌ای حساس به مصاف دیوید تیلور از آمریکا می‌رود. تقابل این دو در شرایطی است که پیش از این یزدانی دوبار مغلوب این کشتی‌گیر آمریکایی شده است. حسن یزدانی در صورت کسب دومین مدال طلای المپیک به عنوان پرافتخارترین چهره تاریخ کشتی ایران می‌رسد.
همگروهی زارع با پتریاشویلی
در دومین روز از مسابقات کشتی آزاد‌، امروز پنجشنبه مصطفی حسین خانی در وزن 74 کیلوگرم در دور نخست با کایل دیک قهرمان جهان از آمریکا کشتی می‌گیرد و در صورت پیروزی بر این حریف در دور دوم به مصاف برنده کشتی میان محمدحبیب کادزی محمداف از بلاروس و گندری گارزون از کوبا می‌رود. فرانک چامیزو کشتی‌گیر کوبایی‌الاصل ایتالیا و دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک نیز در گروه حسین‌خانی قرار دارد.
در وزن 125 کیلوگرم نیز امیرحسین زارع در دور اول با الکساندر خوتسیانویسکی دارنده مدال برنز جهان از اوکراین کشتی می‌گیرد و در صورت پیروزی بر این کشتی‌گیر در دور بعد به مصاف برنده کشتی میان جاهید براهال از الجزایر و اگزون شالا از کوزوو می‌رود. گنو پتریاشویلی قهرمان جهان از گرجستان در گروه زارع حضور دارد. رقابت‌های اوزان فوق از ساعت 6:30 امروز به وقت ایران برگزار می‌شود.
داودی به مدال نقره رسید
دیروز در وزنه برداری نیز کاروان ورزشی ایران صاحب یک مدال باارزش شد. در آخرین روز از رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک توکیو، وزنه برداران دسته فوق سنگین به رقابت پرداختند و ایران در این وزن صاحب مدال نقره المپیک شد. علی داودی با رکورد مجموع ۴۴۱ کیلوگرم نایب قهرمان بازی‌ها شد و به مدال نقره المپیک رسید که اولین مدال نقره کاروان ایران است. داودی رکورد ۲۰۰ یک ضرب، ۲۴۱ دوضرب و مجموع ۴۴۱ کیلوگرم را ثبت کرد. در این دسته لاشا تالاخادزه از گرجستان با ثبت رکورد ۲۲۳ کیلوگرم در یک ضرب و 265 کیلوگرم در دو ضرب و مجموع 488 کیلوگرم، موفق به ثبت رکورد تازه‌ای در المپیک شد.