مسائل قابل توجه در مذاکرات برجام به‌صورت حل نشده باقی مانده است


یک مقام ارشد آلمانی که در مذاکرات «وین» درخصوص احیای برجام حضور دارد، تصریح کرد که در ماه ژوئن (دو ماه پیش) دو هفته تا رسیدن به نتیجه نهایی فاصله داشت اما چندین مورد پیچیده همچنان به‌صورت حل نشده باقی ماند.
بنا بر گزارش شبکه «سی‌ان‌بی‌سی»، این مقام ارشد عضو تیم مذاکره‌کننده آلمان در مذاکرات برجامی در وین درخصوص روند پیشرفت گفت‌وگوها درباره احیای برجام گفت: در ماه مارس، عزم ما و دوستان آمریکایی ما برای انجام فوری آن (احیای برجام) بود. بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم طول کشید اما فکر می‌کنم در ماه ژوئن، با دو هفته دیگر از مذاکرات جدی و اراده سیاسی، می‌توانستیم به این امر تحقق
بخشیم.


وی ادامه داد که تا آن زمان (ماه ژوئن)، پیشرفت‌ها تقریباً قابل توجه و چشمگیر بود. همان‌طور که همیشه در این نوع مذاکرات این‌گونه بوده است، پیچیده‌ترین نکات برای لحظه آخر باقی می‌ماند و ما این مسائل را حل نکردیم اما می‌گویم که ما با یک تکه کاغذ سفید شروع کردیم و تا ژوئن، چهار متن متفاوت و چیزی شبیه حدود یک‌هزار و ۵۲۰ صفحه توافق با زحمت فراوان تهیه شد.
این مقام آلمانی که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جدید ایران با تیم‌های مذاکره‌کننده، وارد گفت‌وگو شده است، گفت که هنوز هیچ ارتباطی بین رئیس‌جمهور جدید ایران و تیم‌های مذاکره‌کننده صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: فکر می‌کنم، نشانه‌های کافی وجود دارد مبنی بر اینکه در نظام ایران در مورد نحوه ادامه مذاکرات، بحث‌های جدی و حقیقی صورت گرفته است.
این مقام آلمانی درخصوص ادامه روند مذاکرات وین گفت: آنچه که درباره گام بعدی فکر می‌کنیم این است که [طرف ایرانی] زمانی که دولت تشکیل شود، به وین بازمی‌گردند و احتمالاً تا اواسط ماه آگوست (ماه جاری میلادی) این قضیه به‌طول انجامد و ما دیدار خواهیم کرد و خواهیم دید که با چه موضعی به مذاکرات خواهند آمد.
این مقام آلمانی توضیح داد: ما با ایران درخصوص اینکه چگونه ورود مجدد به برجام کارساز باشد، به درک خوبی رسیدیم. نمی‌خواهم موارد مورد اختلاف باقیمانده را که بسیار قابل توجه بوده است، کم اهمیت جلوه دهم.
وی در پاسخ به سؤالی درباره موارد مورد اختلاف باقیمانده گفت که طرف ایرانی بر نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه ایالات متحده با آغاز دولت جدیدشان مجدداًً از برجام خارج شوند،
تأکید دارد.
این دیپلمات آلمانی توضیح داد: آنها این تضمین را می‌خواهند که تا زمانی که به‌طور کامل به تعهدات‌شان پایبند هستند، دوباره یک ‌ترامپ نوعی وجود نخواهد داشت که آمریکایی بار دیگر این توافق را به سادگی‌ ترک کنند.
تأکید بر مواضع قطعی نظام مبنی بر رفع تحریم‌ها
انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به‌عنوان نماینده ویژه این اتحادیه برای شرکت در مراسم تحلیف آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جدید کشورمان به تهران آمده بود، روز چهارشنبه با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. 
با توجه به اینکه مورا در ادوار اخیر مذاکرات برجامی، نقش هماهنگ‌کننده نشست‌های کمیسیون مشترک برجام را عهده‌دار بوده است، در این ملاقات آخرین وضعیت برجام و موضوع ادامه مذاکرات مورد بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر خارجه کشورمان در این ملاقات مواضع قطعی نظام با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را مورد تأکید قرار داد.
استفان کلمنت، سفیر اتحادیه اروپا در وین و برونو شول رئیس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا نیز مورا را در این سفر همراهی می‌کنند.
در روزهای گذشته سخنگوی کاخ سفید مدعی شد که آمریکا کاملاًً آماده بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات درخصوص برجام است. این ادعا در حالی است که آمریکا به هیچ عنوان حاضر به اجرای تعهدات برجامی نیست. آمریکا در پی آن است که بدون لغو تحریم‌ها به توافق بازگردد.
اظهارات گستاخانه
وزیر خارجه سعودی
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که ریاض از توافق هسته‌ای با ایران در صورتی حمایت خواهد کرد که این توافق عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برای همیشه را تضمین کند.
وی در ادامه گفت: در حال مذاکره با آمریکا درباره موضوعات مهم برای دو طرف همانند فعالیت‌های ایران و ایجاد مانع در دریانودی بین‌المللی هستیم.
وزیر خارجه سعودی در این گفت‌وگو‌ اشاره‌ای به زرادخانه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی نکرد. بر اساس گزارش‌ها در زرادخانه رژیم صهیونیستی بیش از 200 کلاهک هسته‌ای وجود دارد و این رژیم تاکنون به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را نداده است.
از سوی دیگر، در حالی که ایران عضو پیمان منع گسترش تسلیحاتی هسته‌ای است، رژیم صهیونیستی هنوز از امضای این پیمان خودداری می‌کند.