طلا در ثانیه‌های پایانی از چنگ یزدانی پرید! تو شاید ببازی اما هرگز شکست نخواهی خورد

گروه ورزش - دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک با شکست مقابل حریف آمریکایی در ثانیه‌های پایانی از رسیدن به مدال طلای المپیک بازماند.
در جریان حساس‌ترین مبارزه کشتی آزاد در المپیک ۲۰۲۰ توکیو، حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک از ایران و دیوید تیلور دارنده مدال طلای جهان از آمریکا در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم به مصاف هم رفتند که این مبارزه حساس و دیدنی در پایان با نتیجه ۴ بر ۳ به سود دیوید تیلور به پایان رسید. این نتیجه در حالی بدست آمد که یزدانی تا ثانیه‌های پایانی ۳ بر ۲ پیش بود اما با زیرگیری تیلور در ۱۷ ثانیه به پایان مسابقه، در خاک نشست و ۲ امتیاز از دست داد تا ناباورانه مدال طلای المپیک را از دست بدهد و برای سومین مرتبه مغلوب حریف آمریکایی شود. تایم نخست این مبارزه با نتیجه یک بر صفر به سود یزدانی به پایان رسید.
مدال نقره یزدانی پنجمین مدال کاروان ایران در بازیهای المپیک توکیو است.
یزدانی پیش از این در دور مقدماتی وزن ۸۶ کیلوگرم که روز چهارشنبه برگزار شد، در دور نخست مقابل جاورایل شاپیف از ازبکستان با نتیجه ۱۱ بر ۲ به برتری رسید و در دومین مبارزه نیز مقابل استفان ریچموت از سوییس در مدت زمان یک دقیقه و ۴۸ ثانیه با نتیجه ۱۲ بر یک به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. یزدانی در نیمه نهایی نیز در یک مبارزه سخت با نتیجه ۷ بر یک برابر آرتور نایفونوف دارنده مدال برنز جهان ۲۰۱۹ از روسیه به برتری رسید و راهی فینال شد.


تیلور و یزدانی پیش از این دو مرتبه در جام جهانی کرمانشاه و مسابقات جهانی ۲۰۱۸ مجارستان روبروی یکدیگر قرار گرفتند که در هر دو مرتبه تیلور موفق به شکست حسن یزدانی شده بود و همین موضوع حساسیت‌های سومین و مهمترین مصاف این دو کشتی گیر را این‌بار در فینال المپیک ۲۰۲۰ توکیو افزایش داده بود.
دیوید تیلور نیز پیش از این در دور مقدماتی ابتدا ۱۱ بر صفر علی شعبان‌اف از بلاروس را شکست داد، سپس مقابل مایلس آمینه از سن‌مارینو ۱۲ بر ۲ پیروز شد و در سومین مبارزه ودر مرحله نیمه نهایی نیز با نتیجه قاطع ۱۰ بر صفر دیپاک پونیا از هند را از پیش رو برداشت و راهی فینال شد.
پیش از این رضا اطری در دیدار رده‌بندی وزن ۵۷ کیلوگرم مقابل توماس گیلمان دارنده مدال نقره جهان از آمریکا با نتیجه سنگین ۹ بر یک شکست خورد و از رسیدن به مدال برنز بازماند.
واکنش تند و خشمگین یزدانی به شکست
شکست حسن یزدانی مقابل دیوید تایلور برای این قهرمان سابق المپیک غیرقابل هضم بود.
در شرایطی که میلیون‌ها ایرانی به تماشای کشتی فوق حساس یزدانی مقابل دیوید تیلور نشسته بودند، این حریف آمریکایی بود که در یک غافلگیری و با یک دوخم و گرفتن پای راست حسن یزدانی او را خاک کرد و مدال طلای المپیک توکیو 2020 را بر گردن آویخت
این در شرایطی بود که حسن یزدانی که قبلا دو بار از تیلور شکست خورده بود، با شناسایی نقاط قوت حریف، با تاکتیک اداره کشتی به میدان آمده و تا حد بسیاری هم در این کار موفق بود. او سه امتیاز از تیلور گرفت و با خیمه های سنگین، زیرگیری های کشتی گیر آمریکایی را بی اثر گذاشت. ما به هر حال او دو بار پای یزدانی را مال خود کرد و با دو خاک این کشتی را به سود خود تمام کرد.
با سوت پایان کشتی و در شرایطی که تیلور با دو بنده پاره آبی رنگش، پرچم آمریکا را در سالن می‌چرخاند، این حسن یزدانی بود که با آن چهره آرام، از جلد خود خارج شد و با عصبانیت با مشت به تشک کشتی کوبید.
یزدانی به شدت عصبانی و ناراحت به نظر می‌رسید، در شرایطی که مربیان قادر به کنترل او نبودند، وقتی از بالای تشک به زمین آمد، لگدی به یک صندلی کنار تشک زد و با ناراحتی و اندوه هرچه تمام تر، راه سالن را در پیش گرفت. او می‌دانست که چه فرصت بزرگی از کفش رفته و او باید برای تکرار آن سه سال دیگر صبر کند.
به هر حال اگرچه شکست برای همه ورزشکاران المپیک بخشی از معادله و بازی است اما اگر پای نابغه ای مثل حسن یزدانی وسط باشد، باخت سنگینی بیشتری پیدا می‌کند، آنهم در شرایطی که فقط یک پلک زدن با طلای المپیک فاصله داشت.
حالا حسن یزدانی که همچنان قهرمان ملت ایران است، به تهران بازخواهد گشت و خود را آماده دوره بعدی مسابقات جهانی و سپس المپیک دیگری خواهد کرد که باید از آنجا طلای دیگری بگیرد و ماموریت خود برای پرافتخارترین کشتی گیر ایران در المپیک ها را به پایان برساند.
تیلور: یزدانی قویترین مردی است
که تا به حال دیده‌ام
قهرمان کشتی آزاد المپیک توکیو گفت: در ثانیه‌های پایانی با خودم گفتم شانسم را امتحان کنم.
دیوید تیلور بعد از پیروزی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم و کسب مدال طلا گفت: خوشحالم که در این مسابقه پیروز شدم چون مقابل قویترین مرد که تا به حال دیده ام، مبارزه کردم و پیروز شدم.
او ادامه داد: ۶ دقیقه کشتی سختی داشتم اما در ثانیه های آخر به خودم گفتم که باید شانسم را امتحان کنم.
تیلور همچنین در جمع خبرنگاران بیان کرد: من حریف قدری در فینال المپیک داشتم بنابراین ۴۰ ثانیه آخر به این نتیجه رسیدم که باید خودم را جمع و جور کنم و به آن چیزی که تمام عمر می خواستم برسم. ثانیه های آخر به خودم گفتم مرد باید یک تکانی به خودت بدهید و هرچه در توان داری را بگذاری.
او ادامه داد: تمام دنیا این مسابقات را تماشا می‌کند و خود این مسئله فشار مضاعفی را وارد می‌کند. ما دو سال تلاش کردیم که در بازی‌های المپیک باشیم و وقتی که اینجا هستیم باید هر چه در توان داریم را بگذاریم تا برنده باشیم. می دانستم که رقابت راحتی را نخواهم داشت. خیلی ها در کشورم فکر می‌کردند که من نمی‌توانم به مدال طلا برسم اما من به این نتیجه رسیدم که باید نتیجه سالها تلاشم را بگیرم که آن هم مدال طلا بود و در نهایت هم توانستم به آن برسم.
تیلور در مورد حسن یزدانی نیز گفت: ورزشکار خوبی است و شخصیت خوبی نیز دارد و خیلی به من انگیزه داده است و به نوعی مشوق من بوده است که به اینجا برسم. او باعث شد که به خودم بیایم که رقیب قدری دارم که باید در المپیک با او رقابت کنم.
او در واکنش به ناراحتی حسن یزدانی تصریح کرد: من هم اگر جای او بودم قطعاً ناراحت بودم. این شاید از نظر کسانی که در بیرون هستند یک بازی باشد. اما از نظر ما دو نفر یک بازی ساده نیست بلکه از لحاظ روحی و جسمی تمام تلاشمان را می‌کنیم و تحت فشار هستیم تا به نتیجه دلخواهمان برسیم. شاید خیلی ها ندانند چقدر تحت فشاریم. مطمئنم خیلی زود خودش را جمع و جور می‌کند و امیدوارم که در یک مسابقه دیگر او را ببینم و با او کشتی بگیرم و همین مسئله به من انگیزه دوباره ای می دهد.
حمایت باروز از یزدانی:او نباید شرمنده باشد
جردن باروز کشتی‌گیر آمریکایی به حمایت از حسن یزدانی مطلبی منتشر کرد.
جردن باروز قهرمان کشتی جهان و المپیک از آمریکا در واکنش به مسابقه فینال وزن86 کیلوگرم توئیتی منتشر کرد و نوشت: یزدانی برنامه و عملکرد خوبی داشت. او نیازی به شرمندگی ندارد.
وی افزود: او هوشمندانه و سخت کشتی گرفت و یکی از بهترین کشتی‌ها را برای علاقمندان به نمایش گذاشت. امروز روز یزدانی نبود.
یزدانی پشت سر تختی ماند!
حسن یزدانی در حالیکه تنها چند ثانیه با دومین مدال طلای المپیک و تبدیل به پرافتخارترین چهره تاریخ کشتی ایران در بازیهای المپیک فاصله داشت، مقابل دیوید تیلور شکست خورد تا با یک طلا و یک نقره المپیک پشت سر جهان پهلوان تختی با یک طلا و دو نقره المپیک باقی بماند.
یزدانی در المپیک ۲۰۱۶ ریو برای نخستین بار به مدال طلای وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد دست یافت و اینبار این فرصت را داشت تا با کسب دومین مدال طلای المپیک، به پرافتخارترین چهره تاریخ کشتی ایران در بازیهای المپیک تبدیل شود و تنها ۲ طلایی کشتی ایران در المپیک نام گیرد، اما با شکست در ثانیه های پایانی به مدال نقره رسید تا جمعا صاحب یک مدال طلا و یک مدال نقره المپیک شود.
به این ترتیب جهان پهلوان غلامرضا تختی با یک طلا و ۲ نقره المپیک پرافتخارترین ورزشکار تاریخ کشتی ایران باقی ماند و یزدانی با یک طلا و یک نقره المپیک نتوانست به لحاظ ارزش مدالی از او پیشی بگیرد و در رده دوم قرار گرفت. ۱۰ هزار یورو پاداش به حسن یزدانی اهدا شد
۱۰ هزار یورو پاداش به حسن یزدانی اهدا شد
کمیته ملی المپیک مبلغ ۱۰ هزار یورو پاداش بابت کسب مدال نقره المپیک به حسن یزدانی اهدا کرد.
کمیته ملی المپیک پاداش مدال طلای المپیک را به حسن یزدانی ملی پوش وزن ۸۶ کیلوگرم تیم کشتی آزاد کشورمان اهدا کرد.
بر این اساس حسن یزدانی که در المپیک توکیو به مدال نقره دست یافته بود مبلغ ۱۰ هزار یورو از کمیته ملی المپیک به عنوان پاداش دریافت کرد.
اعتراض فدراسیون کشتی به داوری مبارزه یزدانی و تیلور
فدراسیون کشتی پیگیر نحوه داوری دیدار فینال وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک توکیو شد.
با توجه به اینکه دیوید تیلور آمریکایی در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک توکیو مقابل حسن یزدانی در چندین صحنه به صورت زانو زده از تشک بیرون رفت، فدراسیون کشتی پیگیری خود را در این زمینه از کمیته داوران اتحادیه جهانی کشتی انجام داد.
این موضوع در کلینیک داوری صبح دیروز (جمعه) مسابقات مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه قاضی موافق دادن امتیاز به حسن یزدانی بود اما داور وسط و رئیس تشک با این امر مخالف بودند، نتیجه بر دادن امتیاز به حسن یزدانی بود و احتمال اینکه داور وسط و رئیس تشک بابت این اشتباه با برخورد کمیته داوران اتحادیه مواجه شوند زیاد است.
حسن یزدانی: شرمنده‌ام نتوانستم سهم کوچکی در شادی دل مردم داشته باشم
ملی‌پوش کشتی ایران از مردم ایران بابت شکست در فینال عذرخواهی کرد.
پس از شکست حسن یزدانیدر دیدار فینال در فضای مجازی با انتشار پستی نوشت:
سلام خدمت مردم عزیز و با محبت ایران
آرزو داشتم با تکرار طلای المپیک بار دیگر سهم کوچکی در شادی دل شما عزیزان داشته باشم اما شرمنده ام که تقدیر اینگونه نشد.
در تمام این سالها همیشه دعای خیر و انبوه محبت های شما، موجب انگیزه و دل گرمی من بر روی تشک بوده و اینبار هم دلیلی است برای اینکه باز با تمام توان بجنگم و در میدان‌های پیش رو دلتان را شاد کنم.
در پایان از تمام شما عزیزان، دوستان هنرمند، ورزشکار و همه بزرگوارانی که با پیام‌های پرمهرشان، این فرزند کوچک ایران را شرمنده کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.
سایر اخبار این روزنامه
طلا در ثانیه‌های پایانی از چنگ یزدانی پرید! تو شاید ببازی اما هرگز شکست نخواهی خورد محمدعلی وکیلی سرنوشت روحانی در پساریاست‌جمهوری؟ دو نرخی بودن ارز باعث ایجاد رانت می‌شود حذف ارز ترجیحی، تزریق تورم به سفره‌ها؟ رژیم صهیونیستی دوباره تهدید کرد پاسخ قاطع ایران به هرگونه اقدام احمقانه خبرها حاکی از قطعی شدن زاکانی به عنوان شهردار تهران است شهردار شدن با تهدید؟ بررسی گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندلی خالی وزارت ارشاد به چه کسی می‌رسد؟ وضعیت کرونایی وخیم است تعطیلی موثر یعنی «لاک داون» واقعی حاشیه های مراسم تحلیف از غیبت لاریجانی ها تا دست دادن متفاوت روحانی با قالیباف سوگند رئیسی در خانه ملت قالیباف در دیدار با رئیس اتحادیه جهانی بین‌المجالس: IPU باید مقابله یک جانبه گرایی آمریکا بایستد فرمانده نیروی دریایی سپاه: در خلیج فارس و تنگه هرمز امنیت کامل برقرار است پایان کار کشتی آزاد ایران با یک نقره و یک برنز نقش مدال ارزشمند برنز المپیک بر سینه زارع نمایندگان کاراته ایران حریفان خود را شناختند تحلیل آسیا‌تایمز از سمت و سوی سیاست خارجی دولتِ ابراهیم رئیسی سیاستِ جدید ایران رئیسی در دیدار فرستاده ویژه امارات متحده عربی: اراده جدی و صمیمانه ایران توسعه روابط با امارات است