داغ اسید پاشی اصفهان در ارومیه تازه شد

آرمان ملی: هفت سال پس از اسیدپاشی‌ به صورت چهار زن در شهر اصفهان، زیر گرفتن دو زن در ارومیه با ماشین به‌خاطر بد حجابی، داغ این حادثه را تازه کرد. عصر روز یک‌شنبه، راننده یک خودروی سواری پژو پارس در خیابان کاشانی شهرستان ارومیه پس از تذکر حجاب به دو زن عابر و بی‌توجهی آنها به این تذکر، این دو زن را زیر گرفت و از محل فرار کرد. آنطور که ایلنا از این حادثه به نقل از شاهدان گزارش داده، راننده پژو با این دو زن درگیری لفظــی بر سر حجاب‌شان پیدا کرده و بعد آنها را زیر گرفته و ضمن برخورد با چند خودروی دیگر از محل متواری و پس از چند ساعت، توسط پلیس ارومیه دستگیر شد. دادستان عمومی و انقلاب ارومیه در رابطه با دستگیری این فرد گفت: «با قاطعیت به اتهام فرد خاطی رسیدگی شده و مورد مجازات قرار خواهد گرفت. اجازه خودسری و بی قانونی به کسی نخواهیم داد و هر کسی جان و مال و ناموس و امنیت مردم را به مخاطره بیاندازد به شدت با او برخورد خواهد شد.» در این میان حال این دو زن خوب گزارش شده، هرچند یکی از آنها دچار آسیب‌دیدگی‌های زیادی شده است.
 واکنش‌ها به ترویج خشونت 
یکی از ابعاد این موضوع امر به معروف و نهی از منکر است، که نباید از آن‌طرف دیوار افتاد. هیچ کدام از مسئولان و علمای کشور، برخورد خشونت آمیز را توصیه ‌نکرده‌اند حتی بسیاری این موضوع را فرهنگی و ناشی از خلأ‌های فرهنگسازی می‌دادند، اما اینکه افرادی به‌صورت خودسرانه دست به این اقدام در جامعه بزنند، ترویج خشونت و تهدید سلامت اجتماعی جامعه است. موضوعی که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان آذربایجان غربی نیز به آن اعتقاد و تاکید دارد که «رفتار راننده پژو نادرست بوده و باید در مقابل رفتارهای نادرست ایستادگی کرد.» حجت‌الاسلام دلریش تاکید کرده که اینگونه رفتارها ربطی به امر به معروف و نهی از منکر ندارد و گفته است: «اجازه نمی‌دهیم این گونه مسائل امر به معروف و نهی از منکر را زیر سوال ببرد.» همچنان که بسیــاری دیگــر از مسئولان و میلیون‌ها نفر در شبکــه‌های اجتماعی به این حادثه که نه مورد تایید دین اسلام و نه فرهنگ ایرانی است، واکنش‌ منفی نشان دادند و باید این راننده در انتظار محکومیت سختی باشد. فرمانده نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی رفتار راننده پژو را «هنجارشکنی» دانسته است. به گفته سردار خرم‌نیا، «موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان قرار گرفته است.» دادستان ارومیه نیز وارد ماجرا شده و گفته دستورات لازم برای پیگیری این پرونده به بازپرس ویژه ابلاغ شده و متهم نیز دستگیر شده است. به گفته حسین مجیدی به اتهامات این فرد با قاطعیت رسیدگی و مجازات مقرر اعمال خواهــد شد. او همچنین تصریح کرده: «اجازه خودسری و بی‌قانونی به کسی نخواهیم داد وهر کسی جان و مال و ناموس و امنیت مردم را به مخاطره بیاندازد به شدت با او برخورد خواهد شد.» 
 این حادثه امر به معروف نبود
با توجه به این اظهارنظرها باید به این موضوع اشاره کرد که رفتار نسنجیده برخی، همواره باعث جنجال رسانه‌ای و افزایش هزینه‌ها بر روی دوش دولت می‌شود. در شرایطی که دولت آقای رئیسی، هنوز به‌طور رسمی کار خود را آغاز نکرده، این اتفاق می‌تواند خوراکی برای بحث‌های سیاسی و جناحی شود، درحالی‌که هیچگاه روسای جمهور در موضوع حجاب و برخورد با بی‌حجابی موضع‌گیری نکرده‌اند. شاید پس از اتفاق مهرماه 93 در اصفهان که تبعات خودسری عده‌ای هنوز برروی صورت چهار زن وجود دارد و آن افراد هیچوقت شناسایی و دستگیر نشدند، یا برخورد همراه با خشونت برخی با زنان و دختران، یکی از نکات تاریک این موضوع فرهنگی و هنجار جامعه است. خشونتی که هیچگاه از سوی علما برای برخورد با بدحجابی توصیه نشده و بدون شک فردی که این دو زن را با خودرو زیر گرفته، باید از لحاظ روانی مورد آزمایش قرار گیرد، چون اقدام او نه امر به معروف بود، نه نهی از منکر، بلکه اقدام به قتل بود. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز این موضوع را تایید و می‌گوید: «امر به معروف اصل دینی ما است. شروط دارد که اگر محقق نشود امر به معروف تلفی نمی‌شود. یکی این است که فرد ارتباط بگیرد و باید این شایستگی را داشته باشد که امر به معروفش اثرگذار باشد و فرد مورد اعتماد و قبول باشد. این نوع رفتارهای هیجانی برگرفته از تعالیم دینی ما نیست.  برخی فکر می‌کنند تکلیف خود را انجام می‌دهند، قطعا این کار مردود است‌. اگر فرد بازداشت شده تشکر می‌کنم. اگر دو زن را زیر کرده جنایت است و در چارچوب ارشادی نیست.