برخورد با سفر‌های نجومی مدیران ورزش از قلم نیفتد

المپیک توکیو در شرایطی به پایان رسید که در این دوره از رقابت‌ها هم معضل سفر مدیران نامربوط و اضافه همراه کاروان ایران به این رقابت‌ها را شاهد بودیم. معضلی که سال‌هاست ورزش با آن روبه‌روست و دیروز حتی علیرضا سلیمی یکی از نمایندگان مجلس در نطق شفاهی نسبت به این معضل هشدار داد و با اشاره به اعزام غیرضروری برخی افراد به محل برگزاری مسابقات المپیک از هیئت رئیسه خواست به بحث سفر‌های نجومی این دوره از بازی‌های المپیک رسیدگی کند. او از نمایندگان خواست پس از اینکه به موضوع حقوق‌های نجومی ورود و تصویب کردند، موضوع سفر‌های نجومی که از بیت‌المال هزینه آن تأمین می‌شود هم در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
این اعتراض‌ها و انتقاد‌ها در شرایطی است که تصمیم‌گیرندگان ورزش چه در وزارت ورزش و چه کمیته ملی المپیک در این باره گویا دغدغه‌ای ندارند و با وجود شعار‌هایی که همواره می‌دهند، اما در عمل می‌بینیم که عکس آن اتفاق می‌افتد و همان مسائل دوره‌های قبل تکرار می‌شود. سفر برخی از مسئولان همراه با کاروان ایران به بازی‌هایی مانند المپیک و بازی‌های آسیایی در شرایطی است که حضور برخی از این مدیران در کنار تیم‌ها هیچ سودی ندارد و بیشتر برای آن‌ها جنبه توریستی و گشت‌و‌گذار دارد، آن هم گشت‌و‌گذاری که هزینه‌اش از بیت‌المال پرداخت می‌شود.
برای المپیک توکیو هم مسئولان تأکید کرده بودند با توجه به کرونا و البته محدودیت‌های اقتصادی که به دلیل گرانی ارز وجود دارد، مسئول اضافه‌ای که نقش توریست را بازی کند سفر نخواهد کرد و کاروان ایران با همراهان حداقلی که حضورشان در کنار تیم‌ها لازم و ضروری است به توکیو خواهد رفت. همانطور که می‌شد حدس زد چنین ادعا‌هایی خیلی زود با لیست بلندبالایی از مدیران باربط و بی‌ربطی که بار سفرشان را بسته بودند توخالی از آب درآمد و آنطور که از شواهد و قرائن مشخص است، در این دوره از المپیک به جز نمایندگان مجلس که خبری از اعزام و همراهی‌شان با کاروان نبود، بقیه مسئولان با وجود شرایط ویژه‌ای که وجود داشت از این سفر نگذشتند، به طوری که تعداد همراهان و مربیان، دو برابر اعضای کاروان کشورمان بود.
با توجه به تکرار چنین اتفاقاتی که در هر دوره‌ای که کاروان ایران به المپیک یا رقابت‌های دیگر می‌رود رخ می‌دهد، به نظر می‌رسد نهاد‌های نظارتی باید به صورت جدی به این مسئله ورود کنند. نطق شفاهی عضو هیئت رئیسه مجلس که دیروز در صحن علنی مجلس در اعتراض به توکیوگردی برخی مسئولان در المپیک بیان شد را باید به فال نیک گرفت و آن را نقطه شروعی برای جلوگیری از اعزام مدیران توریست همراه با کاروان‌های ایران به رقابت‌های مختلف دانست. با توجه به نقش نظارتی مجلس از بهارستان انتظار می‌رود در مسئله حیف و میل بیت‌المال در اعزام‌های مسئولانی که بیشتر نقش توریست ورزشی را دارند به ایراد نطق اکتفا نشود و اقدامات جدی و ضروری برای برخورد با این معضل در دستور کار قرار بگیرد.


در حالی که ورزش کشور با افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها و در مقابل رشد حداقلی بودجه روبه‌روست، ضروری است راه‌های حیف و میل بودجه‌ای که در شرایط سخت کشور در اختیار دستگاه‌هایی مانند وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک قرار می‌گیرد بسته شود. بودجه‌ای که به جای سفر‌های نجومی برخی مدیران ورزشی با حق مأموریت‌های ارزی می‌تواند در ورزش قهرمانی و رفع کمبود‌هایی که وجود دارد هزینه شود.
همانطور که اعزام ورزشکاران به رقابت‌های مختلف دارای ضوابط خاصی است و از اعزام ورزشکار اضافه یا توریست جلوگیری می‌شود، برای سفر مسئولان و مدیران در کنار تیم‌ها نیز باید دستورالعملی ویژه‌ای تدوین شود تا از اعزام نفراتی که حضورشان بیشتر از آنکه نفع ملی داشته باشد، برای آن مسئول نفع شخصی و حق مأموریت‌های یورویی به همراه دارد جلوگیری شود.
سازمان بازرسی هم به عنوان دیگر بازوی نظارتی باید در کنار مجلس قرار بگیرد و با بررسی لیست نفراتی که همراه با تیم‌ها به رقابت‌های مختلف از جمله المپیک اعزام می‌شوند، با مسئولان متخلف که افراد اضافه را به کاروان تحمیل می‌کنند، برخورد کند. بدون شک در پیش گرفتن چنین رویه‌ای به مسئولی اجازه نخواهد داد که برای مدیران ورزش در رقابت‌هایی مانند المپیک یک سفر توریستی از جیب بیت‌المال راه بیندازد!