کاهش برآورد امریکایی از تصرف کابل به ۳۰ روز!

طالبان با کنترل شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان، نهمین مرکز ولایت را ظرف کمتر از یک هفته تصرف کرد. حالا امریکا شمارش معکوس سقوط دولت افغانستان را از شش ماه به ۳۰ تا ۹۰ روز کاهش داده و زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه کاخ سفید که طی روز‌های اخیر متهم به خیانت به دولت افغانستان شده، قرار است در مذاکرات دوحه از طالبان بخواهد که عملیات نظامی را متوقف کند. شش روز قبل بود که الکساندر بیکانتوف، معاون اداره اطلاع رسانی و امور رسانه‌ای وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که منابع و امکانات طالبان به تدریج کاهش یافته و امکانات تصرف شهر‌های بزرگ را ندارند، ولی طالبان از پنج شنبه قبل تا دیروز، ظرف شش روز کاری ۹ مرکز ولایت افغانستان را تصرف کرد؛ دومینویی غیرمنتظره که برخلاف استراتژی اعلانی طالبان درباره «نکشاندن درگیری‌های تابستانه به شهر‌های بزرگ» افغانستان است. شهر فیض‌آباد مرکز ولایت شمالی بدخشان آخرین شهری بود که دیروز به دست طالبان افتاد. به گزارش یورونیوز، ذبیح‌الله عتیق، معاون فرمانداری ولایت بدخشان گفته که نیرو‌های دولتی حاضر در فیض‌آباد که در چند روز گذشته درگیر جنگ با طالبان بودند سه شنبه شب تحت فشار زیادی قرار گرفته‌اند و از فیض‌آباد به سوی نواحی اطراف عقب‌نشینی کردند و در نتیجه نیرو‌های طالبان شهر را در اختیار گرفته‌اند. منابع محلی در ولایت بدخشان، می‌گویند که فیض‌آباد هم مثل خیلی از شهر‌های دیگر، بدون درگیری به دست طالبان سقوط کرده است. ساعاتی قبل از فیض‌آباد، فراه در غرب و پل خمری در شمال هم به دست طالبان افتاده بود. به جز مراکز این سه ولایت که طی سه شنبه و چهار شنبه به دست طالبان افتاده، مراکز ولایت‌های نیمروز، جوزجان، سرپل، قندوز، تخار، سمنگان و بغلان نیز طی شش روز اخیر به دست طالبان افتاده، حالا طالبان مراکز ۹ ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان را تحت کنترل دارد. جنگ در سایر ولایت‌ها ادامه دارد. هرچند مراکز ۲۵ ولایت افغانستان هنوز تحت کنترل دولت است، ولی آخرین برآورد منابع امنیتی اروپا که روز سه شنبه به طور غیررسمی فاش شد، این است که طالبان در حال حاضر حدود ۶۵ درصد خاک افغانستان را تحت کنترل دارد. طالبان حالا به جز دو ولایت بلخ و فاریاب، همه ولایت‌های شمالی افغانستان را تحت کنترل خود قرار داده است، ولایت‌هایی که برخلاف ولایت‌های جنوبی، خاستگاه طالبان و قوم پشتون محسوب نمی‌شوند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه دیروز از کنترل طالبان بر مرز‌های افغانستان با تاجیکستان و ازبکستان خبر داد و گفت که طالبان قول داده که از مرز عبور نمی‌کند، ولی در عین حال این را روشن کرد که به رزمایش‌های مشترک با متحدان خود ادامه خواهد داد. شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب در شمال تحت هجوم طالبان است، ولی تاکنون نتوانسته این شهر را تحت کنترل در آورد. نبرد شدید برسر ولایت بلخ و مرکز آن مزارشریف نیز ادامه دارد. اشرف غنی صبح دیروز به‌منظور بررسی وضعیت امنیتی شمال افغانستان و مذاکره با ائتلاف شمال برای جلوگیری از سقوط این ولایت به بلخ سفر کرد. عبدالرشید دوستم، جنگ‌سالار معروف افغانستان نیز روز سه شنبه به مزار شریف رفته بود. منابع خبری افغان اعلام کرده‌اند که بناست نشستی با حضور رئیس‌جمهور، مارشال دوستم و همچنین عطامحمد نور، فرمانده امنیتی و دفاعی و محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان برگزار شود تا در زمینه بسیج مردمی و عملیات بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده تصمیم‌گیری شود.
بایدن:آن‌ها از طالبان بیشترند
سرعت تصرفات طالبان طی شش روز اخیر باعث شده که امریکا زمانبندی احتمال سقوط کابل و فروپاشی دولت افغانستان را به نصف تا یک‌ششم کاهش دهد. پیش از این جامعه اطلاعاتی امریکا اوایل تیرماه برآورد کرده بود که احتمال سقوط کابل ظرف شش ماه وجود دارد، ولی در تازه‌ترین برآوردی که دیروز واشنگتن پست از قول منابع اطلاعاتی ارتش امریکا منتشر کرده، گفته شده که دولت واشنگتن بسیار زودتر از آنچه که چند هفته پیش بیم آن می‌رفت، خود را آماده سقوط «کابل» پایتخت افغانستان کرده است. در این برآورد پیش‌بینی شده که سقوط کابل ممکن است ظرف ۹۰ روز یا حتی ظرف ۳۰ روز هم اتفاق بیفتد. در شرایطی که مذاکرات دولت افغانستان با طالبان با حضور زلمی خلیل‌زاد از روز سه شنبه در دوحه قطر شروع شده، انتقاد‌ها از خروج غیرمسئولانه دولت جو بایدن در حال افزایش است. «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا شامگاه سه شنبه در کنفرانس خبری در پاسخ به سؤالی در این باره که با توجه به حملات گسترده طالبان، آیا برنامه خروج امریکا از افغانستان تغییر خواهد کرد، گفت، خیر. بایدن گفت که ما بیش از یک تریلیون دلار طی ۲۰ سال گذشته در آنجا هزینه کردیم و به آموزش و مجهز کردن بیش از ۳۰۰ هزار نفر از نیرو‌های افغانستانی پرداختیم. او تأکید کرد: «مقام‌های افغانستان باید گرد هم بیایند، آن‌ها باید برای خود و کشورشان بجنگند.»‌رئیس‌جمهور امریکا اضافه کرد: «از تصمیم خود برای خروج از افغانستان پشیمان نیستم وآن‌ها باید بجنگند. تعداد آن‌ها از طالبان بیشتر است.» جان کربی، سخنگوی پنتاگون هم گفت که نیرو‌های افغانستانی باید ثمره دو دهه آموزش‌ها و سرمایه‌گذاری امریکا را نشان دهند. او گفته که قرار است زلمای خلیل‌زاد، نماینده امریکا در امور افغانستان در مذاکرات دوحه، از مقام‌های سیاسی طالبان بخواهد که عملیات نظامی را متوقف کنند.
دولت شهر‌ها را تسلیم می‌کند؟!
طالبان دلایل مختلفی درباره شروع زودهنگام کمپین تصرف شهر‌های بزرگ اعلام می‌کند. فرماندهان نظامی طالبان می‌گویند که این تصرف شهر‌های بزرگ، واکنش به بمباران‌های امریکا است. مقام‌های نظامی غربی هم تأیید می‌کنند که طالبان برای گریز از حملات هوایی امریکا جبهه‌های اصلی جنگ را به شهر‌های بزرگ منتقل کرده است، اما سخنگوی طالبان دلیل شروع کمپین تصرف شهر‌های بزرگ را مانع‌تراشی دولت افغانستان در مذاکرات اعلام کرده، طوری که سخنگوی طالبان گفته «طالبان مجبور به توسل به راه‌حل نظامی است.» این اظهارنظر، تحلیل کسانی را تقویت می‌کند که می‌گویند طالبان برای امتیاز‌گیری در مذاکرات دوحه روند تصرف شهر‌ها را شروع کرده است. با این حال روند تند سقوط شهر‌های شمالی به دست طالبان باعث اعتماد‌ها به این تحلیل شده است. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دیروز در دوحه گفت که مدتی قبل در همین دوحه ۴۸ ساعت با گروه طالبان مذاکره کرده و طالبان هم روی تسریع مذاکرات و حل سیاسی قضیه با حضور میانجی توافق، اما برعکس این تعهد را نقض کرد و جنگ و خشونت را شدت بخشید و حملات تهاجمی خود را به شهر‌ها آغاز کرد. با سقوط دومینو وار شهرها، در حالی که دولت بایدن کاری بیش از تهییج افغان‌ها به دفاع از شهر‌ها انجام نمی‌دهد، فرضیه‌های بدبینانه درباره تبانی با طالبان نیز در حال قوت گرفتن است. در شرایطی که اشرف غنی، رئیس‌جمهور به بلخ رفته، خبرگزاری آوای افغانستان نوشته که مردم معتقد‌ند که سقوط ولایات به دست طالبان، کار دولت بوده و این بار نیز اشرف غنی برای معامله بلخ با طالبان به مزار شریف رفته است. سید عبدالحمید صفوت، استاد دانشگاه و فعال مدنی بلخ در گفتگو با آوا گفته که «تسلیم‌دهی بلخ از سوی غنی به طالبان را بعید می‌داند، اما می‌گوید که حلقاتی در نظام وجود دارند و ممکن است تصمیم‌گیری آنان سبب سقوط بلخ به دست طالبان شود.»