دعوت اژه‌ای از ایرانیان خارج «مالی» را به هم ریخت

نماینده ویژه امریکا در امور ایران پس از سخنان رئیس قوه قضائیه درباره ممنوع‌الورود نبودن هیچ یک از ایرانیان خارج‌نشین به ایران، گفت: همچنان به همه امریکایی‌ها (از جمله دوتابعیتی‌های ایرانی- امریکایی) در خصوص سفر به ایران هشدار می‌دهیم!
امریکایی‌ها و رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته یا همسو با آنان تلاش می‌کنند تصویر ایران در نگاه آن‌هایی که داخل ایران نیستند، سرزمینی ترسناک، عاری از امنیت و تحت حاکمیت حکومتی مستبد باشد. سخنان محسنی‌اژه‌ای و دستوراتی که در این زمینه به مراجع قضایی در مورد ورود احتمالی ایرانیان ممنوع‌الورود داد، این تلاش امریکا و بازو‌های رسانه‌ای را نشانه گرفت.
دو روز پیش بود که غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه اعلام کرد هیچ تبعه ایرانی از جمله ایرانیان خارج از کشور ممنوع‌الورود نیستند و می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی به کشورشان بازگردند.
اژه‌ای: به ایران بیایید!


محسنی‌اژه‌ای در این مواضع که در نوع خود می‌تواند حتی بی‌نظیر باشد، با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخورد‌های قضایی اظهار داشت: هیچ ایرانی‌ای که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد. اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آن‌ها رسیدگی شود، به نفع آنهاست و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شوند. در حال حاضر افرادی در خارج از کشور هستند که اموال و امکانات آن‌ها در داخل سرپرست ندارد و برخی افراد ذی‌نفع آن‌ها را برای بازگشت به کشور می‌ترسانند، اما اگر این افراد برگردند، مسائل مالی آن‌ها در یک تحقیق و بررسی ساده و دقیق روشن می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای ادامه داد: افرادی هستند که به دلیل آنکه ممنوع‌الخروج بوده‌اند نگرانی دارند که به محض ورود به مرز دستگیر شده و راهی زندان شوند و به اتهامات آن‌ها رسیدگی نشود که این افراد می‌توانند با هماهنگی با سیستم قضایی و بدون آنکه بازداشت شوند، به کشور بازگردند. رئیس دستگاه قضا بر همین اساس به دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌ها متذکر شد افرادی که در سالیان دور ممنوع‌الخروج بودند و اکنون نیز حکم جلب ندارند، ضرورتی ندارد صرفاً به خاطر ممنوع‌الخروج بودن، در بدو ورود به کشور دستگیر شوند و حتماً نباید این کار انجام شود. بسیاری از افراد که پرونده کیفری یا حقوقی دارند به خصوص آن‌ها که مسئله حقوقی دارند و مدت زیادی از حکم جلب یا ممنوع‌الخروجی آن‌ها گذشته است، ضرورتی برای بازداشتشان وجود ندارد و این افراد می‌توانند با اعلام زمان و نحوه ورودشان به مرکز ارتباطات قوه قضائیه یا دادستان‌ها، بدون نگرانی وارد کشور شوند.
رابرت مالی: به ایران نروید!
کمی پس از سخنان محسنی‌اژه‌ای که با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد، «رابرت مالی» نماینده ویژه امریکا در امور ایران در واکنشی به این سخنان ضمن توئیتی نوشت: «همچنان به همه امریکایی‌ها (از جمله دوتابعیتی‌های ایرانی- امریکایی) درخصوص سفر به ایران هشدار می‌دهیم.» او لینکی از هشدار وزارت خارجه امریکا درباره سفر به ایران را نیز به این توئیت ضمیمه کرد. در این بیانیه که دوم اوت به روز شده، ایران در درجه چهارم هشدار و به رنگ قرمز مشخص شده و پیام آن نیز واضح است: «به ایران سفر نکنید.»
چرا امریکا از ورود ایرانیان به ایران نگران می‌شود؟
نور نیوز، رسانه منتسب به شورای عالی امنیت ملی پیرامون این موضوع، چند نکته را یادآور شده است:
اول: برخی شبکه‌های فاسد در داخل کشور ضمن ارتباط‌گیری با ایرانیانی که به هر دلیل از کشور خارج شده‌اند و دارای اموال و املاک ارزشمندی در ایران هستند، با ارائه اخبار غلط و ایجاد ترس در آن‌ها بر دارایی‌شان مسلط شده و تلاش می‌کنند آن‌ها با واقعیت‌های جاری در ایران آشنا نشوند و به دلیل ترس، قصد سفر به ایران نکنند.
دوم: ارتباط نداشتن ایرانیان با سرزمین مادری‌شان فرصتی را برای گروه‌های معاند و کشور‌های بدخواه ایران به وجود آورده است تا تلاش کنند این گروه را به ظرفیتی مخالف در برابر جمهوری اسلامی تبدیل کنند و نمایش‌های سیاسی و حقوق بشری خود را با استفاده از بازیگران ایرانی پیش ببرند.
سوم: بسیاری از ایرانیان خارج از کشور دارای سرمایه‌های علمی، اقتصادی و فرهنگی قابل توجهی هستند که در صورت ارتباط آن‌ها با بخش‌های مربوط در کشور، فرصت‌های مناسبی در ابعاد مختلف در اختیار آن‌ها و هموطنانی که در ایران زندگی می‌کنند، قرار خواهد گرفت که طبیعتاً به مذاق بدخواهان خوش نمی‌آید.
چهارم: «معضل‌نمایی» موضوع ایرانیان خارج از کشور، پوششی برای سرویس‌های جاسوسی کشور‌های بدخواه است که از این طریق عده قلیل وطن‌فروشی را که با انگیزه‌های سیاسی یا مالی با آن‌ها همکاری می‌کنند، در صف هموطنان شریف و وطن‌دوستی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند جا بزنند و جاسوسانی که اسم ایرانی بودن را یدک می‌کشند، برای مأموریت‌های خائنانه‌شان حفظ کنند. حال آنکه سالانه ده‌ها هزار نفر از ایرانیان از سراسر دنیا به کشورمان سفر می‌کنند و بدون هیچ‌گونه مشکل و محدودیتی در زمانی که خود تصمیم می‌گیرند از کشور خارج می‌شوند.
پنجم: نگاهی به آمار قابل توجه ایرانیانی که از سوی کشور‌های غربی به ویژه امریکا با بهانه دور زدن تحریم‌ها و... دستگیر شده‌اند و سال‌هاست مظلومانه عمر خود را در زندان سپری می‌کنند با تعداد اندک جاسوسانی که از سوی ایران بازداشت و محکوم شده‌اند، به روشنی نشان می‌دهد منطقه ناامن برای ایرانیان، کشور‌های غربی است نه سرزمین مادری‌شان.
ششم: اظهارات منفعلانه، هدفمند و به ظاهر دلسوزانه «رابرت مالی» در حالی مطرح می‌شود که امریکایی‌ها در هیچ یک از ادعا‌های حقوق بشری و انسان‌دوستانه خود صادق نبوده‌اند، از جمله مصادیق این بی‌صداقتی اینکه با وجود نهایی شدن توافق تبادل زندانیان میان ایران و امریکا برخلاف ادعای مقامات کاخ سفید در خصوص جدا بودن موضوع زندانیان از مباحث سیاسی فیمابین دو کشور، واشنگتن طبق عادت همیشگی خود به یک‌باره این توافق را به مذاکرات وین گره و آن را بر هم زد و عملاً ادعا‌های خود در خصوص ضرورت آزادسازی زندانیان دو طرف در چارچوب رویکرد‌های انسان‌دوستانه را زیر پا گذاشت. به طور قطع با رویکرد قابل تقدیر رئیس قوه قضائیه برای رفع ابهامات واهی در خصوص امن نبودن سفر هموطنان خارج از کشور به سرزمین مادری‌شان، فضای غیرواقعی ایجاد شده برای ایرانیان خارج از کشور رنگ خواهد باخت و شرایط لازم برای تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت‌های این عزیزان در مسیر توسعه همه‌جانبه کشور مهیا خواهد شد.
آیا اعتماد ایرانیان ممنوع‌الورود جلب می‌شود؟
امریکایی‌ها و رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته یا همسو با آنان تلاش می‌کنند تصویر ایران در نگاه آن‌هایی که داخل ایران نیستند، سرزمینی ترسناک، عاری از امنیت و تحت حاکمیت حکومتی مستبد باشد. سخنان محسنی‌اژه‌ای و دستوراتی که در این زمینه به مراجع قضایی در مورد ورود احتمالی ایرانیان ممنوع‌الورود داد، این تلاش امریکا و بازو‌های رسانه‌ای را نشانه گرفت و می‌تواند روال ایران‌هراسی آنان را کمرنگ کند. این البته در صورتی است که قوه قضائیه بتواند اعتماد این دسته از ایرانیان را برای ورود به کشور جلب کند و در این سو هم مراجع قضایی همکاری و اطاعت لازم از دستورات رئیس قوه قضائیه را برای رعایت حال این دسته از ایرانیان انجام دهند. شاید رایزنی سفارتخانه‌های ایران در سراسر جهان با ایرانیان و دعوت از آن‌ها برای حضور در ایران و نشان دادن عملی این مواضع اژه‌ای بتواند بخشی از این اعتماد را ایجاد کند.