مجلس با استعفای زاکانی موافقت کرد

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست قالیباف آغاز شد و بررسی تقاضای استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی مجلس در دستور کار قرار گرفت.
فهرست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم صبح دیروز از سوی محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس جهت بررسی در کمیسیون‌های تخصصی و اخذ رأی اعتماد در صحن مجلس، اعلام وصول شد. فهرست
۱۹ نفره وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم که روز چهارشنبه گذشته طی نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، توسط هیئت‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
قالیباف پیش از اعلام وصول فهرست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: سعی ما بر این بود که روز چهارشنبه اعلام وصول انجام شود اما نامه رسمی دولت ساعت ۱۳:۳۵ به دست ما رسید و جلسه صحن علنی تعطیل شده بود بنابراین طبق آئین نامه داخلی مجلس مکلف هستیم اعلام وصول را در صحن علنی و به صورت علنی انجام دهیم. بنا به فرمان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه وقفه‌ای در معرفی کابینه ایجاد نشود، با اولویت این اعلام وصول در دستور کار مجلس قرار گرفت.


رئیس‌مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت طبق آئین نامه داخلی دو هفته فرصت داشت فهرست وزرای پیشنهادی را به مجلس ارائه کند اما کمتر از یک هفته آن را ارائه کرد. یک برنامه کلی در چندین صفحه به این لیست ضمیمه شده است که به نمایندگان ارائه خواهد شد. طبق آئین‌نامه، تجربه، تخصص، سوابق، برنامه‌های وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وزرا باید حتماً همه برنامه‌های خود را در سامانه مجلس قرار دهند چون این سامانه مورد رجوع تمام کمیسیون‌ها و نمایندگان است.
وی افزود: امروز فهرست وزراء به کمیسیون‌های تخصصی ارسال خواهد شد. در مهلت یک هفته‌ای نیز صلاحیت وزرا به صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بنابراین کمیسیون‌های تخصصی، نقش مهم و جدی در بررسی رأی اعتماد به وزرا را دارند. گزارش کمیسیون‌ها به صحن بسیار اساسی است و از کمیسیون‌های تخصصی خواهش می‌کنم نظر خودشان را به صورت روشن و شفاف توسط سخنگوها به صحن مجلس اعلام کنند.
قالیباف تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی مبتنی بر کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی، چابکی در تصمیم گیری، صلاحیت وزرا را بررسی خواهد کرد اما نمایندگان به این نکته مهم توجه داشته باشند که رئیس‌جمهور، رئیس‌قوه مجریه است و وی وظیفه پیشبرد امور را برعهده‌دارد و می‌خواهد با این تیم کار کند. البته این حرف من به این معنا نیست که هر گزینه‌ای که رئیس‌جمهور ارائه داده است، مجلس رأی اعتماد دهد.
وی تأکید کرد: قانون رأی اعتماد را بر عهده مجلس شورای اسلامی گذاشته است و حرف آخر را در رأی  اعتماد مجلس می‌زند اما باید انصاف داشته باشیم و بدانیم این تیم، انتخاب رئیس‌جمهور بوده است و وی تصمیم دارد با این افراد کار کند. مجلس شورای اسلامی نیز طبق قانون برنامه کارآمدی، پاسخگویی، سوابق و کارنامه وزرا را باید مورد بررسی قرار دهد.
رئیس‌مجلس گفت: تا ظهر سه‌شنبه، صلاحیت وزرا در کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت و شنبه و یکشنبه هفته جاری مجلس تا ساعت ۱۰جلسه دارد. شنبه هفته آینده نیز جلسه علنی برای بررسی رأی اعتماد به وزراء برگزار خواهد شد. امیدواریم تا سه‌شنبه و یا حداکثر چهارشنبه هفته آینده رأی اعتماد به وزرا در صحن علنی مجلس نهایی شود.
رئیس‌مجلس در ادامه نامه رئیس‌جمهور در مورد معرفی وزرای پیشنهادی و برنامه‌های دولت که ضمیمه نامه شده است را قرائت کرد.
اولویت مجلس مقابله با کرونا
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بحث مربوط به کرونا و موج پنجم آن یکی از موضوعات جدی و بحران‌های امروز کشور ماست و متاسفانه هر روز جمعی از خانواده‌ها عزادار می‌شوند. مقام معظم رهبری در بیاناتشان اولویت‌های ۱۲ گانه‌ای را ابلاغ کردند و فرمودند که مقابله با بیماری کرونا اولویت اول کشور است و بر این اساس باید این موضوع مورد توجه همه قرار گیرد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی پیش از فرمایشات رهبر معظم انقلاب رسیدگی به این بحران را به کمیسیون بهداشت و درمان ابلاغ کرد و این کمیسیون جلسه‌ای را با حضور مسئولان کشوری و لشکری و صاحب نظران برگزار کرد و ما جمع‌بندی آن جلسه را به رئیس‌جمهور ارائه کردیم تا نظر کارشناسی مجلس در این باره هم روشن باشد.
قالیباف تاکید کرد: امیدوارم امروز ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم و خوبی را در این زمینه اتخاذ کند و اگر لازم است محدودیت‌هایی را قائل شود و به صورت کارشناسانه در این باره تصمیم گیری و قاطعانه برخورد کند و محدودیت‌هایی که اعمال می‌کنند باید پیگیری و اجرا شود.
وی با بیان اینکه همچنین طرح شهید سلیمانی که مردم و بسیج در میدان بودند در مناطق دوردست کشور و در استان‌های مختلف باید عملیاتی شود، گفت: همه ما باید با هم بسیج شویم تا زنجیره مربوط به تهیه، توزیع و زدن واکسن در یک حلقه ۷۵ تا ۸۰ روزه انجام شود و این موضوع باید در اولویت باشد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه این مسئله اولویت اول کشور است و باید همه واکسن بزنند تا زنجیره کرونا قطع شود، همه باید کمک کنیم و اگر دولت برای تامین اعتبارات ریالی و ارزی این موضوع نیازمند. اصلاح بودجه است می‌تواند به مجلس ارائه دهد و ما فوری رسیدگی می‌کنیم.
قالیباف با تاکید بر اینکه کنترل بیماری کرونا اولویت اول ماست و همه باید به آن توجه کنیم، اظهار داشت: فشار روی کادر درمان بسیار زیاد است و اعزام نیروهای کمکی به سمت آنان و توجه به نیازهای معیشتی کادر درمان باید در دستور کار قرار گیرد.
وی درباره مشکلاتی که جهت تامین دارو وجود دارد، گفت: علیرغم اینکه دارو در برخی جاها وجود دارد اما شاهد ناهماهنگی‌هایی در توزیع دارو هستیم که باید روند توزیع دارو هم ساماندهی شود و مورد توجه قرار گیرد.
موافقت مجلس با استعفای زاکانی
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی دیروز مجلس نامه علیرضا زاکانی خطاب به رئیس‌مجلس شورای اسلامی مبنی بر درخواست وی برای استعفا از نمایندگی مجلس را قرائت کرد.
در متن این نامه آمده است: «برادر گرامی، جناب آقای دکتر قالیباف، احتراما با عنایت به انتخاب اینجانب به عنوان شهردار تهران توسط شورای محترم شهر تهران خواهشمندم درخواست بنده را برای استعفا از نمایندگی مجلس برابر مواد ۹۰ تا ۹۲ آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار دهید.»
در ادامه جلسه بررسی استعفای علیرضا زاکانی نماینده قم از مجلس در دستور کار صحن علنی قرار گرفت. پس از دفاعیات زاکانی و اظهارات مخالفان این استعفا، نمایندگان مجلس با ۱۴۸ رای موافق، ۹۹ رای مخالف، ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۹ نماینده حاضر در مجلس با استعفای علیرضا زاکانی از مجلس موافقت کردند.
270جلسه کمیسیون با وزرای پیشنهادی
سید نظام‌الدین موسوی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره بررسی وزرای پیشنهادی در مجلس، گفت: از ساعت ۱۰ صبح امروز [شنبه 23مرداد] نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت را در کمیسیون‌های تخصصی آغاز کرده‌اند. بر اساس برنامه‌ریزی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از امروز تا روز سه شنبه ۱۹ وزیر پیشنهادی هر روز در ۱۴ کمیسیون مجلس و دو کمیسیون ویژه حضور پیدا می‌کنند و در مورد برنامه‌های خود به نمایندگان توضیح می‌دهند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا آخر هفته تقریباً حدود ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها با حضور ۱۹ وزیر خواهیم داشت. البته سامانه‌ای هم مجلس شورای اسلامی برای بررسی سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در نظر گرفته است که آنان می‌توانند برنامه‌های خود را در آن سامانه بارگذاری کنند.
موسوی ادامه داد: مجلس، فراکسیون‌های تخصصی متعددی دارد که وزرای پیشنهادی دولت با توجه به حوزه کاری خود در جلسات این فراکسیون‌ها هم حضور می‌یابند تا برنامه‌ها و کارنامه خود را برای نمایندگان تشریح کنند.
وی گفت: از ابتدای هفته آینده به مدت چهار روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام و نظر نهایی مجلس نسبت به هر یک از آنان در همان زمان اعلام خواهد شد.